7 matkombinasjoner du bør unngå

· mai 5, 2018
Det er kombinasjoner av matvarer som har en tendens til å bli konsumert på regelmessig basis uten at vi innser at de kan være vanskelige å fordøye og til og med bidra til vektøkning.

Matkombinasjoner mye viktigere enn vi tror. Dessuten er de en stor påvirkningskraft på vår helse og vekten vår. Vi kan merke en stor forbedring med noen små forandringer, ettersom det ikke handler om å spise mindre, men heller om å spise bedre. Les om 7 matkombinasjoner du bør unngå!

Hvorfor bør vi lære hvordan vi skal kombinere ulike matvarer?

Hvis vi følger disse retningslinjene for matkombinasjoner, kan vi dra nytte av disse fordelene:

  • Fordøyelsen blir raskere og uten irritasjoner som for eksempel halsbrann, gass og luft i magen.
  • Mindre tretthet etter å ha spist, og mer energi.
  • Enklere å holde vekten under kontroll, både dersom man har lyst å gå opp eller ned i vekt.
  • Bedre tarmfunksjon.

På lang sikt, kan vi også forbedre kroniske lidelser. 

Matkombinasjoner du bør unngå

Det er ideelt å unngå å kombinere for mange forskjellige matvarer i samme måltid, så mye som det er mulig. Av denne grunn, er buffeer der forskjellige typer mat er konsumert sammen, og enda verre, i store mengder, meget skadelige.

Nedenfor, vil vi gå over matkombinasjoner du bør unngå siden de kan skade helsen din.

1. Melon og vannmelon

vannmelon

Disse fruktene, som ofte blir spist som dessert eller til og med sammen med salte mattyper, er veldig skadelige når man blander dem med annen mat. De er rike på vann og fiber og selv om de inneholder en stor andel vitaminer og mineraler, har de en kald natur som tvinger oss til å spise dem på tom mage, og separat. 

  • Den beste tiden å konsumere den ene eller den andre, er når man faster, midt på morgenen eller midt på ettermiddagen, separat fra andre matvarer eller vann. 

Les også: Du vil bli overrasket over disse tre fordelene med vannmelon

2. Protein og stivelse

Dette er de mest skadelige av matkombinasjoner du bør unngå, ettersom de sakker ned fordøyelsen og får oss til å gå opp vekt, er blandingen av proteiner og stivelse.

  • Protein: Kjøtt, fisk, egg, melk og meieriprodukter, belgfrukter, nøtter og frø.
  • Stivelse: Gryn og mat laget med mel (pasta, brød, godteri), poteter ris, grønnsaker med mye stivelse (gresskar, gulrøtter, søtpoteter, rødbeter, artisjokker), korn, erter.

Den typiske blandingen av kjøtt og poteter og andre lignende retter, selv om de er vanlige på enhver meny, er ikke det sunneste valget. Det vil være ideelt å akkompagnere enhver tallerken med protein eller stivelse med en porsjon salat eller råe grønnsaker.

3. Melk og meieriprodukter

Vær forsiktig med salt og meieriprodukter

Ettersom det blir sett på som en annen type protein enn resten, burde melk ikke bli kombinert med annen mat. Dersom man ikke har problemer med å fordøye det, kan man alltids drikke det alene.

  • I tillegg, burde meieriprodukter som yoghurt og ost ikke bli spist sammen med stivelse.
  • Det er også en annen dårlig kombinasjon, om enn ikke vanlig, og det er yoghurt søtet med sukker.

4. Frukt under måltider

Vanen med å spise frukt til dessert er ikke så sunt som vi tror, spesielt dersom man har inntatt stivelse. Ved å gjøre det på denne måten, fermenteres sukkeret i frukten i magen, og hindrer fordøyelsen.

  • Vi kan gjøre et unntak, dersom vi konsumerer kjøtt eller fisk sammen med en salat (uten poteter eller annen stivelse). I dette tilfeller, kan vi akkompagnere proteiner med ananas eller papaya, to tropiske frukter rike på enzymer som hjelper fordøyelsesprosessen.
  • Av samme grunn, burde man alltid unngå juicer (som til og med inneholder mer sukker) under måltider.

5. Forskjellige typer protein

matvarer

En porsjon protein per måltid er nok til å følge et balansert kosthold. Av denne grunn, er det ikke tilrådelig å blande forskjellige typer, som kjøtt med grønnsaker. 

Hver matvare har sin egen karakteristikk, noe som aktiverer forskjellige fordøyelsesfunksjoner. Ved å blande dem, gjør vi disse naturlige prosessene vanskelige.

6. Grønnsaker kan ikke godt kombineres med alt

Grønnsaker gjør seg godt sammen med det meste av mat. Men, det er noen unntak:

  • Melk
  • Søte frukter
  • Vannmelon eller melon
  • Sukker

Se denne artikkelen: 7 proteinrike grønnsaker for vekttap

7. Vann under et måltid

vann

Vi bør drikke mellom 1 og 2 liter vann hver dag. Likevel gjør mange som prøver å følge denne vanen det på feil måte, ettersom de ofte drikker for mye under måltider og rett etter.

Dette forårsaker tunghet og hevelse når vannet blir blandet med magesaft og mat. Den ideelle metoden er å alltid drikke på en tom mage: Fastende, midt på morgenen eller midt på ettermiddagen.