Matvarer som tetter arteriene dine

mars 25, 2019
Vi bør unngå å spise farlige fettstoffer som kan tette arteriene våre så mye som mulig; i stedet bør vi velge et balansert kosthold som er rikt på frukt og grønnsaker.

Når arteriene dine er tette, transporteres ikke blodet som det skal. Dette øker risikoen for å få hjertesykdommer. Derfor er det svært viktig at du passer på arteriene dine, og at du unngår oppsamling av fett i kroppen, for å forhindre blokkerte arterier.

Det finnes matvarer som kan forårsake kardiovaskulære problemer. Ønsker du å finne ut hvilke det gjelder? Da bør du lese videre!

Hvorfor blir arteriene dine tette?

Det er en rekke risikofaktorer som øker muligheten for å få hjerteproblemer som følge av blokkerte arterier. For eksempel, hypertensjon, høyt kolesterol og fedme.

Det er imidlertid også andre årsaker knyttet til vanene våre:

  • Røyking
  • Å drikke alkohol
  • Å ikke trene
  • Å spise fettrik mat

Litt etter litt samler fettet (eller plakket) seg i veggene i arteriene, gjør dem trangere og får dem til å stivne. Når dette skjer, klarer ikke blodet vårt å strømme som det vanligvis gjør.

I mange tilfeller viser de blokkerte arteriene ikke noen symptomer (i likhet med hva som skjer med kolesterol). Dessverre forstår vi vanligvis ikke at det er et problem før det forårsaker et hjerteinfarkt.

Derfor er det veldig viktig å følge et balansert kosthold som er rikt på rå frukt og grønnsaker, samt å unngå prosessert mat og gjøre fysisk aktivitet.

Hvilke matvarer bør du unngå for å få sunne arterier?

Mat rik på mettet fett er det første du bør slutte å spise. Problemet er at det også smaker godt, og er det som er mest avhengighetsdannende.

Det er veldig viktig at du er klar over farene det fører med seg, slik at du kan redusere inntaket av det.

Matvarer som forårsaker fettakkumulering i arterieveggene er:

1. Kjøtt

Matvarer som tetter arteriene dine

Kjøtt er rikt på mettet fett og kolesterol. Selv kjøtt som regnes som «magert» kan øke nivåene av LDL («dårlig» kolesterol) i blodet.

Prosessert kjøtt som pølser og bacon inneholder for eksempel ikke bare høye mengder mettet fett, men også salt som gjør det enda verre.

  • Å spise disse produktene mer enn to ganger i uken bidrar til utviklingen av hjertesykdommer.

Vi anbefaler å lese denne: Mat som bidrar til å redusere magefett

2. Egg

Når det gjelder egg, inneholder plommen en god mengde lipoproteiner som tetter arteriene.

Ett egg gir 5 gram fett og 186 mg kolesterol (det betyr mer enn halvparten av den anbefalte daglige verdien).

Det er imidlertid viktig å merke seg at når du spiser dem kokt eller bakt, er fettnivåene mindre enn når de er stekt.

3. Fjærkreskinn

Matvarer som tetter arteriene dine

For eksempel kan dette være skinn fra en kylling eller kalkun. De bidrar begge til økning av fett i arterieveggene.

For eksempel blir kyllingvinger ofte stekt uten å fjerne skinnet. Selv om det kan virke harmløst, er dette skinnet rikt på kalorier og lipoproteiner.

Bare en stekt kyllingvinge har 10 gram fett og 160 kalorier. Før du lager mat med fjærkre, anbefales det at du fjerner skinnet. Hvis du vil steke det, gjør du det med olivenolje eller matlagingsspray og ikke smør.

4. Meieriprodukter

Vi konsumerer dem ofte daglig, og vi skjønner ikke at de kan være veldig farlig for helsen vår, spesielt når vi velger alternativet «helmelk.»

Melk, ost, yoghurt, smør, iskrem og fløte… de er alle med på å bidra til akkumulering av plakk og blokkering av arteriene dine.

For eksempel er smør laget med en krem ​​som er rik på mettet fett. Det anbefales at du velger produkter laget med skummet melk, eller som har lite fett, samt reduserer ditt daglige forbruk.

Har du sett denne? Næringsrikt bananbrød uten mel og meieriprodukter

5. Transfett

Fritert mat

Mye av maten vi spiser daglig inneholder transfett, eller delvis hydrogenerte fettsyrer. De er en av hovedårsakene til blokkerte arterier.

  • De finnes hovedsakelig i prosessert mat, margarin, bakevarer og glasurer.

Når du handler dagligvarer anbefaler vi at du tar en titt på etikettene, for å informere deg om hydrogenerte oljer som brukes i det aktuelle produktet.

6. Kaker og søtsaker

Popcorn inneholder smør, bakverk og smultringer inneholder fett og sukker, noen småkaker er laget av meieriprodukter…

De søtsakene som vi spiser tidlig på dagen (som kanelboller eller donuts) er laget av ingredienser som er farlige for vår helse.

De er lave på antioksidanter og fibre og rike på fett, raffinert mel og sukker. Alle disse ingrediensene tetter arteriene våre.

Det samme skjer med andre typer bakverk. Derfor anbefaler vi at du erstatter dem med frisk frukt eller sunn snacks (for eksempel granola eller sukkerfrie kornblandinger).

7. Oljer og salt snacks

Matvarer som tetter arteriene dine

De fleste oljer som brukes på kjøkkenet (mais, solsikke osv.) er rike på mettet fett. De er ikke bra for vår kardiovaskulære helse.

Også de typiske snacksene som vi liker å småspise (pommes frites, peanøtter osv.) er laget med disse oljetypene.

Til matlaging anbefaler vi at du bruker oljer som inneholder umettede fettstoffer, som oliven eller rapsfrø.

8. Junkfood

I denne delen kan vi nevne pizza og hamburgere, men det er så mange andre eksempler.

Alle disse matvarene har mye fett og kolesterol. I mange tilfeller inneholder de også kjemiske og kunstige ingredienser, som får dem til å smake bedre og øker deres kommersielle ytelse.

  • Cynthia A Daley et al. “A review of fatty acid profiles and antioxidant content in grass-fed and grain-fed beef”, Nutr J. 2010; 9: 10.
  • Ronan Lordan et al., “Dairy Fats and Cardiovascular Disease: Do We Really Need to Be Concerned?”, Foods. 2018 Mar; 7(3): 29.
  • Taraka V. Gadiraju et al. “Fried Food Consumption and Cardiovascular Health: A Review of Current Evidence”, Nutrients. 2015 Oct; 7(10): 8424–8430.
  • Leah E Cahill et al. “Fried-food consumption and risk of type 2 diabetes and coronary artery disease: a prospective study in 2 cohorts of US women and men“, Am J Clin Nutr. 2014 Aug; 100(2): 667–675.
  • Gebauer SK et al. “Vaccenic acid and trans fatty acid isomers from partially hydrogenated oil both adversely affect LDL cholesterol: a double-blind, randomized controlled trial”, Am J Clin Nutr. 2015 Dec;102(6):1339-46.