Når er den beste tiden å spise visse matvarer?

Når er den beste tiden å spise visse matvarer? Siden kroppen din ikke forbrenner næringsstoffer om natten, er det lurt å spise en lett kveldsmat.
Når er den beste tiden å spise visse matvarer?

Siste oppdatering: 17 mai, 2021

Å gå opp eller ned i vekt handler ikke så mye om hva du spiser. I stedet handler det mer om når du spiser det. Når er den beste tiden å spise visse matvarer?

I denne artikkelen ser vi noen av anbefalingene for den beste tiden å spise forskjellige typer mat i løpet av dagen.

Den beste tiden å spise visse matvarer: Det er sunnere å spise minst fem måltider per dag

Tidene da de lærte deg å spise tre måltider per dag, har offisielt holdt seg i fortiden. I dag er alle eksperter enstemmig enige om at folk uten sykdommer skal spise minst fire eller fem ganger per dag.

Dette inkluderer tradisjonell frokost, lunsj og middag, pluss to snacks mellom måltidene.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Kostholdsvaner for å bekjempe for tidlig aldring

Denne tilnærmingen suppleres av en annen idé som er ganske en forankret tradisjon innen det medisinske feltet. De sier at tiden mellom ett måltid og det neste aldri skal være lenger enn tre timer.

Derfor er det veldig sannsynlig at det å gå over denne tiden vil føre til problemer som å være overvektig eller ikke å kunne gå ned i vekt. Årsaken til dette er at når du går over denne tiden, vil kroppen din merke det. Deretter vil den tro at du ikke får nok energiforsyning og vil begynne å lagre noe.

Dette vil redusere stoffskiftet, og du vil ikke forbrenne kalorier like lett.

Frokost: Dagens viktigste måltid

Dagens første måltid må gjenopprette all energien du brukte mens du sov. Dette vil forberede kroppen din for en dag med fysisk og psykisk arbeid fra dette utgangspunktet.

Spesialister anbefaler at du ikke hopper over noe måltid. Når det gjelder frokost, er dette av største betydning. Du må starte dagen med å få de nødvendige næringsstoffene.

De sier at den sunneste frokosten består av meieriprodukter, frukt og kornblandinger.

Dette er imidlertid ikke en fast regel. Avhengig av tid, bør du spise frokost så tidlig som mulig. Men det skal aldri være etter 10.

Den beste tiden å spise visse matvarer: Lunsj

Spesialister hevder at den beste tiden å spise det “tredje” (ikke det “andre”) måltidet på dagen er mellom kl. 13 og kl. 15.

Å spise mat med mange kalorier etter tre på ettermiddagen er spesielt kontraproduktivt. Dette er på grunn av kiloene de kan legge til kroppen din. Etter denne tiden blir fordøyelsesprosessen mer ineffektiv.

Om kvelden må du forberede deg på å sove

Den beste tiden å spise visse matvarer: Kvinne som holder et glass melk

Frokosten bør gi deg nok energi til å starte arbeidsdagen. Middagen din bør være mye lettere enn alle de andre måltidene på dagen.

Det er sunnere å spise middag tidligere. I tillegg anbefales det at du spiser fisk eller magert kjøtt ledsaget av et meieriprodukt (så lenge du ikke har mageproblemer).

Det eneste det å spise mat etter kl. 22 gjør, er å sette deg i fare for å legge på deg litt mer vekt. I tillegg kan det også føre til mareritt og problemer med søvnløshet.

Om søtsaker, frukt, kaffe og snacks

Desserter er vanligvis i søkelyset når det gjelder kosthold, å gå ned i vekt eller ikke bli feit.

Det er noen som forsikrer at søtsaker bør fjernes helt fra menyen, så det ikke finnes noen fristelser.

Imidlertid finnes det mindre radikale alternativer. Disse sier at du kan spise søtsaker i moderasjon. Du bør imidlertid aldri spise dem etter de tre hovedmåltidene.

Når vi snakker om bakverk, anbefales det å spise dem den første delen av morgenen. Dette er fordi kroppen din behandler karbohydrater bedre før middagstid.

En annen gang å spise dem er like før du begynner med fysisk aktivitet. Dette vil fylle kroppen din med energi, men det vil ikke legge for mye belastning på magen.

Ernæringseksperter anbefaler å spise et stykke frukt før måltidene i stedet for søtsaker. Dette er en god måte å redusere følelsen av sult. I tillegg vil det også gi deg en mettende effekt.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: 5 tips for å kontrollere søtsuget ditt

Hydrer ordentlig: Dette er like viktig som å vite den beste tiden å spise på

Ingen kosthold er sunne hvis du ikke drikker nok vann.

Spesialister anbefaler også:

  • To glass vann like etter å ha våknet for å rense kroppen din.
  • Et glass vann en halv time før hovedmåltidene, og et glass før du dusjer og legger deg for å sove.

Totalt bør du drikke to liter vann per dag.

Det kan interessere deg ...
Alternativer for å erstatte animalsk protein i kostholdet ditt
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Alternativer for å erstatte animalsk protein i kostholdet ditt

Det finnes forskjellige grunner til at folk bestemmer seg for å redusere eller erstatte animalsk protein i kostholdet. Les videre!



  • Santos HO., Macedo RCO., Impact of intermittent fasting on the lipid profile: assessment associated with diet and weight loss. Clin Nutr ESPEN, 2018. 24: 14-21.
  • Lopez Minguez J., Gomez Abellan P., Garaulet M., Timing of breakfast, lunch and dinner. Effects on obesity and metabolic risk. Nutrients, 2019.
  • Srour B., Fezeu LK., Kesse Guyot E., Alles B., et al., Ultra processed food intake and risk of cardiovascular disease: prospective cohort study. BMJ, 2019.