Naturlig behandling av leddgikt

Leddgikt er en av de mest vanlige lidelsene en kan få, og er ganske invalidiserende på grunn av den intense smerten den forårsaker i leddene.

Leddgikt forhindrer normal leddfunksjon, som påvirker sensitivitet og bevegelse. Det er derfor vi anbefaler at etter at en får en korrekt og presis diagnose, er det første en må gjøre å begynne korrekt behandling, samtidig som at en benytter naturlige virkemidler for å bedre sin tilstand og redusere smerten.

Øvelser for leddgikt

Majoriteten av gikt- og artrose behandlingseksperter er enige i at de som lider av denne sykdommen på ingen måte skal slutte med fysisk aktivitet. Det er heller helt det motsatte: Hvis de fortsetter å gjøre aktiviteter som trener leddene og styrker muskulaturen, vil sykdommen være mye mindre aggressiv. Dette vil la de som lider av denne sykdommen leve et mye mer normalt liv, selv under disse omstendighetene.

Yoga og Tai Chi er bare to av mange anbefalte treningsmetoder for mennesker med leddgikt. Disse aktivitetene vil ikke bare fortsette å bevege ledd og muskulatur, de vil også styrke beina i kroppen, som vil forhindre risikoen for artrose. De vil også styrke pasientens sinn, som kan forhindre utviklingen av depresjon, noe som kan utvikles hos de som er berørt av denne sykdommen.

Hvilken mat burde jeg spise om jeg har leddgikt?

Alle som lider av leddgikt bør prøve å spise mat som beroliger dem, og hjelper dem med å redusere smerten forårsaket av sykdommen. Som nevnt tidligere, bør de fortsette med å holde seg fysisk aktive, samtidig som at de spiser følgende anbefalt mat:

  • Fiskeolje: Veldig effektivt for å redusere inflammasjon. Dette produktet finnes kapsler, og er anbefalt å ta to ganger daglig. En gang om morgenen, og en gang om kvelden. De fleste som har prøvd dette produktet har hatt mer suksess med dette, sammenlignet med reseptbelagte tabletter fra deres lege.
  • Omega-3 fettsyre: Dette har anti-inflammatoriske egenskaper. De er også utmerket for hjertet og fjerner fett fra blodet, som er grunnen til at de blir anbefalt for de som lider av høyt kolesterol, trilyserider og hjerte- og karsykdommer. Disse fettsyrene kan du finne i tunfisk, laks og sardiner.
  • Gamma-linolensyre: Denne syren finner du i Borageolje (agurkurtolje) og ripsfrø. Dette produktet reduserer hevelse og stivhet som kommer av sykdommen.
  • Krydder og urter: Gurkemeie og ingefær er utmerkede anti-inflammatorier, og kan være like effektive som reseptbelagte tabletter. De er også utrolig gode til å styrke immunforsvaret. Du må derimot være forsiktig med å ikke ta for mye av disse, da de ved store mengder kan forårsake fordøyelsesproblemer.

 

Sist, men ikke minst: De viktigste tipsene å huske på er de som har med bevegelse å gjøre. Gjennom bevegelse vil du oppnå den beste livskvaliteten, med smidighet og fleksibilitet i årene som kommer.

FRA NETTET