Nikotintyggegummi: Hva det er og hvordan du bruker det

05 april, 2020
Det finnes flere alternativer som kan hjelpe deg når du velger å kutte ut røyking. I denne artikkelen kan du lære mer om nikotintyggegummi og hvordan du bruker det for å slutte å røyke.

Nikotintyggegummi er en type erstatningsterapi designet for å hjelpe deg med å slutte å røyke smertefritt og effektivt.

Det finnes flere typer nikotintyggegummi, med ulike smaker og forskjellige konsentrasjoner av nikotin, fra 2 mg til 4 mg. Nikotin vil sakte frigjøres i løpet av de første 30 minuttene, avhengig av intensiteten du tygger med.

Nikotintyggegummi kan brukes i perioder hvor en person føler et intenst ønske om å røye, men er bestemt på å slutte. Nikotinet fra tyggegummien trenger gjennom slimhinnen mye saktere enn nikotinet fra sigaretter. Derfor vil mengden av nikotin i blodet ditt aldri nå de samme nivåene som når du røyker en sigarett.

Selv om nikotintyggegummi kan hjelpe deg med å stumpe røyken for godt, er det viktig at du er klar over at slike produkter ikke vil gi de samme sensasjonene som når du røyker en sigarett.

Nikotinerstatningsterapi for å slutte å røyke

Nikotintyggegummi er en type erstatningsterapi du kan bruke når du vil slutte å røyke.

Nikotin er en av hovedkomponentene i tobakk, og forårsaker en fysisk avhengighet til tobakk. Denne typen avhengighet kan føre til ubehagelige abstinenssymptomer når en person forsøker å slutte med denne vanen.

Nikotinerstatningsterapi administrerer nikotin i form av tyggegummi, munnsprayer, inhalatorer, plaster og tabletter. Alle disse alternativene vil gi deg nikotin, uten de skadelige tilsetningsstoffene som finnes i sigaretter.

Nikotinerstatningsterapi kan også bidra til å redusere eller lindre noen av de fysiske abstinenssymptomene, slik at en person kan konsentrere seg om de psykologiske aspektene ved å slutte å røyke.

Noen studier har vist at bruk av nikotintyggegummi, sammen med andre nikotinerstatningsterapier, nesten kan doble sjansen for suksess når du forsøker å slutte.

Hvordan fungerer nikotintyggegummi?

Når du bruker nikotintyggegummi som et alternativ til å røyke sigaretter, er det visse retningslinjer å følge for å få full effekt av produktet. Det anbefales å tygge sakte og forsiktig, mellom 5 til 10 ganger, eller til du merker den noe bitre og karakteristiske smaken av nikotin. Mange mennesker beskriver det som en følelse av prikking i munnen og på tungen. Deretter skal du slutte å tygge, og plassere tyggegummien mellom tannkjøttet og innsiden av kinnet. Dette gjør at nikotinet blir lettere for slimhinnen å absorbere. Når smaken forsvinner, tygger du tyggegummien igjen til smaken kommer tilbake og plasserer den på samme måte et annet sted i munnen.

Tyggegummien vil vare i omtrent 30 minutter, så det kan fort hende at du må gjenta dette flere ganger om dagen mens du slutter med sigaretter. Det imidlertid ikke anbefalt å bruke en ny tyggegummi før det har gått en time siden den siste du tok. Årsaken til dette er simpelthen at det reduserer sjansene for ubehagelige bivirkninger. Ja, det er tyggegummi, men på grunn av virkestoffene kan overdreven bruk føre til ubehagelige sensasjoner.

Det er heller ikke anbefalt å bruke mer enn 24 stykker med 2 mg eller mer enn 15 stykker med 4 mg per dag. Dersom du overskrider disse mengdene, øker også risikoen for overdosering.

Det er anbefalt å bruke nikotintyggegummi maksimalt 3 ganger om dagen, eller mellom 3 til 8 tyggegummier om dagen. Dette er basert på at en sigarett inneholder 1 mg nikotin.

Les en annen interessant artikkel: Fire vitaminer som hjelper deg med å helbrede lungene etter røyking

Ytterlige instruksjoner

Selv om det kan være utfordrerne, vil det å slutte å røyke ha uvurderlige fordeler for helsen din.

  • Ikke tygg produktet energisk eller svelg spyttet ditt når du bruker denne typen produkt. Dette er fordi slik bruk kan føre til ubehag i munn og svelg, samt magesmerter og andre fordøyelsesproblemer.
  • Videre, vil ikke nikotin virke som det skal dersom det svelges. Dette er fordi det ikke vil bli absorbert av slimhinnen og vil inaktiveres så snart det når magen.
  • Ikke innta kaffe, kullsyreholdige drikker eller juice minst 15 minutter før og etter du bruker produktet. Dette er fordi slike drikker kan hindre eller redusere absorberingen av nikotin. Vann vil imidlertid ikke ha samme hindrende effekt.

Ting som bør vurderes før du bruker nikotintyggegummi

I tillegg til instruksjonene i forrige avsnitt, vil vi gjerne fortelle deg en ting du bør vurdere når det gjelder bruken av nikotintyggegummi:

For det første, anbefaler vi at du bruker dette produktet i påvente av enhver situasjon der du vet at du vil kjenne behovet for å røyke en sigarett, samt generelt ved de anledningene du har lyst på en sigarett.

For det andre, ha dem med deg til enhver tid. På den måten vil de være lett tilgjengelige i en situasjon der du føler trangen til å røyke. Samtidig kan det også sørge for at du ikke kjøper en pakke, når du allerede har tyggegummien. Vær klar over at bare det å holde en sigarett vil øke sjansene for tilbakefall betraktelig.

Til slutt, dersom du observerer noen av følgende symptomer etter å ha brukt denne typen tyggegummi, rådfør deg med legen din eller en apotektekniker:

  • Irritasjon i munn eller tannkjøtt
  • Smerter i kjeven eller halsen
  • Økt spyttproduksjon

Ikke gå glipp av denne artikkelen: Fem positive ting med å slutte å røyke

Konklusjon

Det er fullt mulig å slutte å røyke, ofte kan produkter som nikotintyggegummi være til god hjelp.

Det er fullt mulig å slutte å røyke for godt … og det vil være en veldig sunn og fornuftig beslutning for deg, de du er glad i og planeten. Hold deg til målet du har satt, og hjelp deg selv ved å finne en god nikotinerstatning for sigarettene, som for eksempel nikotintyggegummi.

Dette produktet kan hjelpe deg med å holde på viljestyrken din og gjøre det enklere å holde selvdisiplinen i sjakk. Lykke til!

  • Martín, F., & Corral, L. P. (2013). Tratamiento farmacológico del tabaquismo. Trastornos Adictivos. https://doi.org/10.1016/s1575-0973(04)70151-8
  • JR, H., JL, P., PW, C., Callahan, R., & Kenny, M. (2004). El mal uso y la dependencia de over-the-counter chicle de nicotina en una muestra de voluntarios. Nicotine & Tobacco Research : Official Journal of the Society for Research on Nicotine and Tobacco. https://doi.org/10.1080/14622200310001656894
  • Oncken, C., Dornelas, E., Greene, J., Sankey, H., Glasmann, A., Feinn, R., & HR, K. (2008). El chicle de nicotina para los fumadores embarazadas: un ensayo controlado aleatorizado. Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1097/AOG.0b013e318187e1ec