Ølgjær-dietten: Fordeler og hvordan du gjør det

· mars 29, 2017
Har du hørt om fordelene med ølgjær-dietten? Slik kan du inkorporere det i kostholdet ditt og nyte alle fordelaktige egenskapene!

Du kjenner helt sikkert til ølgjær, og har brukt det i oppskrifter tidligere. Dersom dette ikke er tilfellet, vil du helt sikkert sørge for å ha det i hus når du har lest dagens artikkel. Det å prøve ølgjær-dietten er noe av det lureste du kan gjøre i livet.

Ølgjær er en supermat

Visste du at dette er en av de mest næringsrike ingrediensene som finnes? Det inneholder:

  • 8 essensielle aminosyrer
  • 10 essensielle aminosyrer som bygger proteiner
  • 40% protein
  • 14 mineraler, inkludert selen, krom, sink, kobber, kalsium og jern
  • 20 vitaminer, med vitamin B-kompleks i spissen
  • Nukleinsyre, viktig for regenerering av cellene

Hvem bør få i seg ølgjær?

Det er perfekt for:

  • Kvinner som er gravide eller ammer
  • Barn som vokser (spesielt opptil 7 år)
  • Tenåringer
  • Idrettsutøvere (forbedret ytelse og gir oksygen til musklene)
  • De som prøver å gå ned i vekt
  • Vegetarianere og veganere (for økt proteininntak)
  • Eldre
  • Underernærte
  • Mennesker med anemi
  • Diabetikere
  • Mennesker med hormonell ubalanse (som progesteron, tyroidhormon, eller testosteron)
  • Kreftpasienter
  • Nyopererte
  • De som lider av spiseforstyrrelser (bulimi, anoreksi, underernæring)
  • Mennesker med leversykdom
  • Mennesker med høyt kolesterol

Som du sikkert har lagt merke til, tilbyr ølgjær-dietten fordeler for nesten alle, uansett alder og fysisk form.

Les også:
Havregrynsmaske med ølgjær for hår og hud

Hva er ølgjær?

Ølgjær utvinnes gjennom produksjon av en av verdens mest populære drikkevarer, men i motsetning til øl, inneholder det ikke alkohol. Dette er et biprodukt av dekomponert bygg, en tørket versjon av soppen som kalles Saccharomyces cerevisiae.

Det kan dyrkes i et laboratorium for bruk som et kosttilskudd, men de fleste typer ølgjær er utvunnet av rester fra ølproduksjonen.

Før den plasseres på hyllene i helsekostbutikken, må ølgjæren renses for å fjerne den bitre smaken. Denne prosessen gjør at den mister noen av sine helsebringende fordeler, dvs. at kvaliteten er noe lavere enn fersk ølgjær.

Derfor er det bedre å kjøpe levende gjær, som ikke har gjennomgått raffinering eller «forbedringsprosesser» (som faktisk gjør det mindre sunt).

Det finnes to typer ølgjær: en bitter utgave og en som ikke er bitter. Bitter gjær inneholder mer næring enn den versjonen som ikke er bitter, som tidligere forklart.

Ikke gå glipp av:
Få sunnere og raskere hårvekst med ølgjær

Dra nytte av ølgjær-dietten for vekttap

Det anbefales at vi får i oss 20-30 gram ølgjær hver dag. Dette proteinrike kosttilskuddet finner du i helsekostbutikker, og er populært blant mange som følger lavkaloridietter.

Men vær oppmerksom på følgende når du kjøper ølgjær. Noen butikker selger tre forskjellige varianter: naturell, eple og ost. Valget ditt vil være avhengig av om du spiser det med salt eller søt mat. Du kan blande det med hvilken som helst mat for å øke næringsinnholdet (og dermed helsefordelene).

Ølgjær spises vanligvis med:

  • Melk
  • Yoghurt
  • Juice
  • Smoothies
  • Frokostblanding
  • Grønnsaker
  • Pasta
  • Salat
  • Bakverk
  • Desserter
  • Te
  • Kjøtt
  • Hamburgere

Som du kan se, er dette er svært allsidig produkt.

Tips for ølgjær-dietten

  • Sørg for at du alltid kjøper levende, bitter gjær, og unngå produkter som har gjennomgått en kjemisk renselsesprosess som kan fjerne mye av næringsstoffene.
  • Ha det i en frukt- og grønnsakssmoothie for å tilfredsstille sultfølelsen.
  • Kjøp gjærflak til bruk i visse oppskrifter (salater og desserter, avhengig av ditt kosthold). Bare en liten teskje gir ekstra protein og vitaminer, uten fett.
  • Begynn dagen med en kopp ølgjær, oppløst i varmt vann med litt sitronsaft. Drikk dette på tom mage to uker på rad, og vent en halv time før du spiser frokost.
  • Når du er sulten, ikke ransak kjøleskapet. Det er bedre om du strør litt gjær over rå grønnsaker, slik som agurk eller gulrot.
  • Ha gjær i salaten til lunsj, eller sammen med hamburgeren. Bare en liten porsjon om dagen vil føre til økt metthetsfølelse, og gi deg den energien du trenger for resten av dagen.
  • Spis ølgjær i flak eller i tørrform tre ganger om dagen (ca. 10 g. hver gang), i minst en måned for best resultat.
  • Ikke glem å lese instruksjonene på pakken slik at du vet hvor mye du kan spise til hvert måltid.
  • Sørg for å leve en sunn livsstil. Det holder ikke å spise ølgjær – du må også trene 2-3 ganger i uken, drikke to liter vann hver dag og unngå mat som er fritert eller inneholder raffinert sukker og mel. Dette vil gi deg bedre resultater, på kortere tid.