Oppdag de fantastiske fordelene med aprikos

juli 9, 2019
Fordelene med aprikoser er mange, men sørg for å kjøpe økologiske, for å unngå å innta kjemiske stoffer.

Aprikosen skiller seg ut med sitt høye innhold av antioksidanter. Derfor mener mange at fordelene med aprikos hjelper oss med å opprettholde skjønnhet og ungdommelighet, samtidig som den gir oss ekstra energi, med kun noen få munnfuller. 

I dagens artikkel kan du finne ut av alle fordelene med denne frukten, i tillegg til noen bruksområder og interessante detaljer. Vi vil dele forskjellige måter du kan spise aprikos på: Som den er, som en puré, tørket, eller i syltetøy.

Fordelene med aprikos

Aprikoser

Aprikosen, eller Prunus armeniaca, kommer opprinnelig fra Kina. I dag dyrkes de hovedsakelig i Tyrkia.

Blant deres mange næringsstoffer, finnes betakaroten, vitamin A (som gir de oransje pigmentene deres), og mineraler som jern og kalium. Aprikoser er rike på naturlig sukker og fiber. 

Vi anbefaler alltid å innta økologiske aprikoser, ettersom de kommersielle variantene kan inneholde mye sprøytemidler og andre kjemikalier i skallet. Dersom du kjøper de organiske, kan du innta aprikos uten bekymringer, ettersom de kun har et høyt innhold av næringsstoffer.

Les også: Fordelene med å mate babyer med fruktpuré

Hunzaenes landsby

Hunzaene er et urfolk i Himalaya, som er kjent for sin lange levetid og livskvalitet. Kostholdet deres, som er vegetarisk, inkluderer en stor andel aprikoser – både ferske og tørkede.

Aprikoser inntas av Hunzaene året rundt. Det er vanlig at familier har sitt eget aprikostre, som er et symbol på stor rikdom. I tillegg til å spise frukter, presser de ut olje fra frøene, som de bruker til matlaging, lys og hudprodukter.

Det burde likevel bemerkes at stress og miljøforurensning uheldigvis bidrar til helseproblemer blant dette folket.

Tørket frukt styrker bein og bekjemper trøtthet

De helsemessige fordelene med aprikos

Du kan dra nytte av de følgende helsemessige fordelene med aprikos:

  • Takket være deres høye innhold av betakaroten, er det mange antioksidanter i aprikoser. Dette vil bidra til å forebygge aldringsprosessen som er forårsaket av frie radikaler.
  • Antioksidanter er også en flott måte å forebygge degenerative sykdommer på.
  • De har en betennelsesdempende effekt som reduserer ubehag og smerte. 
  • Aprikoser kan hjelpe deg med å forebygge mange øyelidelser, som retinal degenerasjon, nattblindhet, og synstap.
  • Det høye innholdet av jern, spesielt i tørkede aprikoser, gjør dem til en fantastisk behandling for anemi. 
  • Aprikoser inneholder kalium, som bekjemper væskeansamling som forårsaker hevelser
  • I tillegg reduserer de høyt blodtrykk. 
  • Denne frukten forbedrer fordøyelsen og forebygger forstoppelse.
  • Takket være sitt høye innhold av sukker og fiber, er aprikoser en sunn løsning for å unngå søtsug. Tre aprikoser vil hjelpe deg med å lette trangen til å spise.
  • De bidrar til å forebygge leggkramper
  • De balanserer nervesystemet ditt og fremkaller en rolig tilstand når du er stresset eller engstelig.
  • Til slutt: Aprikoser bidrar til å regulere høye kolesterolnivåer

Andre bruksområder

I tillegg til de mange helsemessige fordelene med aprikoser, har denne frukten mange andre bruksområder:

  • Aprikosolje er svært fordelaktig for huden din, akkurat som mandelolje.
  • Frøene i denne frukten er rike på vitamin A. Denne antioksidanten er nyttig mot visse øye- og tarmlidelser, og det er en kjent ingrediens i mange naturlige, kosmetiske produkter.
  • En kjent, italiensk likør kjent som Amaretto, er laget av aprikoskjerner.
  • Men vi burde også poengtere at aprikoskjernen inneholder visse giftige komponenter, så du kan ikke spise dem. 
  • I tillegg burde du huske å kun innta modne aprikoser, for å forebygge fordøyelsesbesvær. 

Se også: To måter å lage eterisk sitronolje på

Hvordan burde du spise dem?

  • Helt naturlig: Aprikoser er en smakfull frukt som du kan nyte når og hvor som helst.
  • I tillegg kan du tilsette dem i smoothier, for å få den fantastiske, velkjente smaken, med litt syrlighet.
  • I syltetøy og marmelader: Du kan tilberede aprikoser med litt vann og sukker, for å få et deilig syltetøy som du kan smøre på brødskiven, ha i yoghurt, eller på kjeks.
  • Tørket: Tørket aprikos er en supermat som er rik på næringsstoffer, sukker og fiber. Naturligvis gir de masse energi, og er ideelle for barn, atleter, og mange andre.
  • Overvektige personer burde begrense inntaket av denne frukten.
  • Ali Khan, M., Maghuly, F., Borroto-Fernandez, E. G., Pedryc, A., Katinger, H., & Laimer, M. (2008). Genetic diversity and population structure of apricot (Prunus armeniaca L.) from Northern Pakistan Using Simple Sequence Repeats. Silvae Genetica.
  • Munzuroglu, O., Karatas, F., & Geckil, H. (2003). The vitamin and selenium contents of apricot fruit of different varieties cultivated in different geographical regions. Food Chemistry. https://doi.org/10.1016/S0308-8146(03)00064-5
  • Leccese, A., Bartolini, S., Bureau, S., Reich, M., Renard, C. M. G. C., Audergon, J. M., & Viti, R. (2010). Carotenoid composition in apricot fruits: A preliminary investigation on three Italian cultivars. In Acta Horticulturae.