Opplev fordelene med hjernedietten

· januar 7, 2016
Hjernen utgjør 2% av kroppen, men den konsumerer 20% av ditt daglige glukose inntak. Når sommerferien nærmer seg, har vi dog en tendens til å gå på strenge dietter. Dette hindrer hjernen vår i å få den næringen den trenger.

Vi har en tendens til å gå på diett for å gå ned i vekt eller få kontroll på den. Vi går på treningsstudio for å holde kroppen i form. Vi glemmer dog en veldig viktig muskel, nemlig hjernen. Har du hørt om fordelene med hjernedietten? Les denne artikkelen og finn ut hva den handler om.

«Hjernefitness» er en teknikk som handler om å bedre livskvaliteten, kontrollere stress, forhindre nevrodegenerative sykdommer og styrke hukommelsen og intelligensen.

Fordelene med hjernedietten

Vi tenker ikke så ofte på at vi bør gi hjernen vår næring. Dette bør du egentlig huske på. Hjernen opptar 2% av kroppen din, men den konsumerer 20% av ditt daglige inntak av glukose.

hjerne

Til syvende og sist vil kostholdet ditt påvirke hjernens helse. På godt og vondt. Det er ulik mat som kan hjelpe deg med å styrke de mentale funksjonene. Uansett bør du sørge for å ha en balansert diett. Med andre ord vil det ikke ha noe for seg å spise en håndfull valnøtter om morgenen, om du spiser hurtigmat til lunsj eller glemmer å spise litt frukt.

Les også: 7 matvarer som hjelper deg med å styrke hjernens aktivitet

Du bør alltid huske å spise mat som er rik på omega 3 og 6, vitaminer og proteiner. Ikke glem at du også bør drikke minst to liter vann hver dag (tre om sommeren eller når du trener). Du bør også unngå dårlige vaner, som et stillesittende liv eller hoppe over frokosten (en kopp kaffe mens du kler på deg eller fikser håret, teller ikke som frokost).

Under vanlige forhold trenger hjernen glukose. Når du senker det daglige inntaket av kalorier og fett, endrer også næringsopptaket til hjernen seg. Denne organismen klarer kanskje ikke å utføre oppgavene sine fordi den mangler energi.

hjerne2

Det er derfor det er svært viktig at du gir hjernen din næring. Den trenger å få utført alle sine oppgaver. Hjernen er ansvarlig for å sende beskjeder, som så får musklene til å bevege seg. Den skaper følelser, minner deg på en kommende fødselsdag og hjelper deg med å få sove godt om natten.

Livsstil

Livet i storbyen er ikke bra for hjernens helse. Du har ofte verken tid til trening eller hvile og du er omgitt av usunn mat. Du har det travelt når du spiser og hiver deg på strenge, bortkastede dietter når det nærmer seg sommer. Dette fører bare til at du hindrer både kroppen og hjernen i å få den næringen de trenger.

Begynn å ta vare på hele kroppen, inkludert hjernen, med hjernedietten. Så bidrar du også til å unngå sykdommer. En velernært hjerne er synonymt med mindre tretthet, en større evne til oppmerksomhet og bedre konsentrasjon og bedre hukommelse. I tillegg vil du utføre dine daglige oppgaver med mer effektivitet. Du har mer energi, noe som også vil hjelpe deg med å unngå problemer og krangler med de rundt deg.

Mat som absolutt må inntas i forbindelse med hjernedietten

Disse matvarene bør inkluderes i den såkalte hjernedietten. Enten ved at du spiser de hver uke eller hver dag. Husk å inkludere dem i måltidene, så vil du snart merke resultatet.

Les også: Oppdag 5 måter å øke blodtilførselen til hjernen på

Vann

Dette elementet er avgjørende for vår overlevelse, siden vi stort sett består av vann. Dersom du ikke liker å drikke vann, kan du velge te uten sukker, naturlige fruktjuicer, med frukt som appelsiner eller hjemmelagde smoothier. 91% av hjernen din består av vann, så du må virkelig sørge for at du drikker nok.

Mennesker kan gå to måneder uten mat, men ikke mer enn to uker uten drikke vann. Du bør i gjennomsnitt drikke minst to liter vann om dagen. Inntaket avhenger blant annet av hvor aktiv du er, hvilken jobb du har, hvor mye du veier og årstiden.

Brokkoli

Dette er en av supergrønnsakene, som du absolutt bør inkludere i ditt daglige kosthold. Brokkoli er på toppen, men du kan også spise lignende grønnsaker, som kål, blomkål og rosenkål. De har masse proteiner, få kalorier, mye vann og tonnevis av vitaminer (A, B, C, E og K). De gir deg også folsyre, flavonoider og lutein.

Brokkoli styrker hukommelsen, fordi den er en kraftig antioksidant. Du bør dampe eller grille den, slik at du ikke mister så mye C-vitamin i tilberedningsprosessen.

brokkoli

Havre

Havre kan du blande med appelsinjuice, melk eller yoghurt. Det har massevis av proteiner og aminosyrer, så vel som sunt fett, B- og E-vitamin, magnesium, kalium og selen. Det er svært næringsrikt og påvirker hukommelsen positivt. En klassisk oppskrift inneholder en kopp melk med to spiseskjeer kokt havre som er søtet med honning. Dette er en utmerket drikk å innta om kvelden, spesielt dersom det er kaldt ute.

Bananer

Det blir sagt om bananen at den er de klokes frukt, fordi de smarteste personene i India brukte å spise dem mens de lå i skyggen av et banantre. De har energi, B- og C-vitamin, kalsium, fosfor, kalium og magnesium. Vi anbefaler at du spiser dem når de er godt modne, enten mørke gule eller brune i fargen. Da er nemlig sukkeret lettere å absorbere og det går rett til hjernen. De bidrar til å produsere spesielle nevrotransmittere, som har ansvaret for hukommelse og humør.

Grønn te

grønn-te1

Denne vidunderlige teen har massevis av gode egenskaper. Den fermenterer ikke og har mye antioksidanter, mangan, oksalsyre med mer. Den forhindrer vekts av svulst, virker rensende og beskytter hjernen og dens funksjoner. Grønn te er i tillegg bra når du vil ned i vekt og brenne fett.

Så nå vet du fordelene med hjernedietten, prøv den du også!