Disse organene skades mest av et høyt stressnivå

· februar 8, 2016
Høyt stressnivå kan føre til høyere kolesterolnivå samt høyt blodtrykk, som igjen kan skape problemer i kroppen som i verste fall kan nå hjertet. 

Stress er er en fysisk og emosjonell følelse som oppstår når kroppen reagerer på ulike situasjoner eller følelser, vanligvis utløst av frustrasjon, sinne eller nerver. Et høyt stressnivå kan beskrives som en positiv ting til en viss grad, fordi kroppens naturlige reaksjoner kan hjelpe deg med å unngå fare eller risiko.

De fleste opplever veldig høyt stressnivå i løpet av livet. Dette kan lede til seriøse problemer både fysisk og psykisk. Med de hektiske og krevende livsstilene de fleste har i dag, øker forekomsten av personer med høyt stressnivå. Jo mer stresset du føler seg desto vanskeligere blir det å kontrollere.

Det mest bekymringsverdige av alt er at de fleste som sliter med stress ikke gjør noe for å minske det, noe som gjerne resulterer i alvorlige konsekvenser for helsen. En ny studie fra the American Psychological Association (APA) viste at 40% av voksne som sliter med stress også har søvnproblemer. Men i tillegg til dette, visste du at stress faktisk er forbundet med endringer i funksjonen til visse organer i kroppen, som kan føre til redusering av livskvaliteten?

For å gi deg en bedre idé om hvordan stress påvirker livet ditt, skal vi nå gå gjennom de åtte mest skadede organene i kroppen som er direkte påvirket av dette problemet.

Huden din

Les også: Lær hvordan du kan hydrere huden din med 5 naturlige produkter

2-kviser

Når du blir stresset reagerer kroppen med å skape betennelser, noe som tetter porene i huden din. Dette kan resultere i at huden blir rød og irritert, og at olje og fett samler seg i ansiktet. Derfor kan stress være en av årsakene til kviser.

Lungene

Lungefunksjonen kan bli svakere av stress, noe som også hemmer immunsystemets respons til visse ytre faktorer. En studie ved University of Sao Paolo i Brasil viste at det potensielt kan finnes en sammenheng mellom astma og stress som et resultat av svakere lungefunksjon.

Hjertet

Den konstante spenningen i kroppen forårsaket av høyt stressnivå kan øke kolesterolnivået, blodtrykket og triglyserider i blodet. I en artikkel utgitt av the National Library of Medicine hevdes det at personer som lider av kronisk stress har problemer med å opprettholde et sunt blodtrykk.

Øynene

Synsproblemer

Et studie gjennomført av the Bavarian Clinic – European Eye Institute viste at overdrevet fysisk og følelsesmessig stress kan forårsake skjelvinger rundt øynene ved å utløse en liten muskel som hever og senker øyelokkene. I tillegg til dette forbindes stress med øyebetennelse og uklart syn.

Leveren din

Oppsamlingen av stresshormoner kan forårsake endringer i spesifikke celler produsert av leveren, som er ansvarlig for å bryte ned hepatocytter som kan forårsake leversykdom.

Hjernen

For høyt stressnivå øker kroppens produksjon av et hormon kjent som kortisol. Høye kortisolnivåer kan påvirke pannelappen i hjernen, som er ansvarlig for beslutninger og hukommelse.

Nyrer

Nyrer

Når kortisolnivået øker på grunn av stress, skiller nyrene ut fosfat, som igjen kan føre til muskelsvakheter og skjelettsykdommer som blant annet rakitt.

Les også: Finn ut hvordan du kan rense nyrene med persille og sitron

Tarmene

Tarmenes helse er direkte forbundet med kroppens generelle helse, og det er derfor ekstremt viktig å ta vare på tarmene og hele fordøyelsessystemet. Når du er stresset kan dette føre til problemer i tarmene, som forårsaker gass, magesmerter og betennelser.

Hvordan kan du bekjempe et høyt stressnivå?

føtter i gresset

For hjelp med å takle stresset i hverdagen, kan du prøve noen av disse fremgangsmåtene. Disse kan bidra til å bekjempe og bli kvitt stresset du sliter med, og hindre det i å påvirke helsen din negativt.

Hvis du er en av de mange tusen menneskene som sliter med høye nivåer av stress, bør du prøve følgende:

  • Jobb med avspenningsteknikker som yoga, dans, ta en svømmetur eller prøv aromaterapi
  • Vær i fysisk aktivitet hver dag
  • Planlegg aktivitetene dine med hensyn til tiden du faktisk har tilgjengelig. Vær realistisk.
  • Ta pauser i arbeidsdagen og strekk på bena eller få litt frisk luft
  • Sett av tid til deg selv, og ting du liker å gjøre
  • Hold deg unna negative mennesker
  • Forbedre kostholdet og velg sunnere matvarer i hverdagen
  • Få i deg tilstrekkelig med vann
  • Unngå usunne vaner som røyking og inntak av store mengder alkohol