Råd for renere lunger

september 9, 2015

Trening som yoga, meditasjon og Tai Chi lærer oss å puste med andre deler av kroppen, slik som med magen, mellomgulvet eller brystet.

Vi skal gi noen verdifulle tips til de som røyker, har gjentatte problemer med lungene eller ganske enkelt ønsker renere lunger for å puste lettere, som er både enkle og naturlige.

Dersom du lærer å puste riktig, forbedrer luften i huset ditt og blir kvitt slim i brystet, vil du fort se resultater.

Dampbad

Vet du hva et dampbad er? Det er å ta dype pust over et dampbad med medisinske planter som er bra for lungene. Dette er en utmerket måte å behandle luftveissykdommer hos barn på, og hjelper til med å rense lungene, spesielt hos de som røyker.

Hvordan lager jeg et dampbad?

  • Kok 2 liter vann med medisinske urter som timian, rosmarin, eucalyptus, kamille, oregano og furunåler. 
  • Når dette har kokt i 5-10 minutter, vil dampen avgi aroma. 
  • Sett gryten til side og dekk hodet med et håndkle. Len deg så over gryten, men pass på at du ikke brenner deg på dampen.
  •  Pust dypt inn gjennom munnen og nesen. Du kan alternativt ta for deg ett nesebor av gangen.

Bli kvitt slim

Det er ikke uvanlig å våkne om morgenen med tette slimhinner, som noen ganger kan føre til tette luftveier. For å unngå dette, kan du følge to enkle råd:

Skyll nesen med en skyllekanne, spesielt dersom du alltid har slim i nesen.

Vær oppmerksom på at visse typer mat kan danne slim og bør elimineres fra ditt kosthold frem til du er bedre. Her er produktene du bør unngå:

       Melk og melkeprodukter, spesielt kumelk. Erstatt disse med plantebaserte melkeprodukter.

       Mel og mat som inneholder mel. Du kan forsatt spise brød, men fortrinnsvis av typen uten mel.

 nasal-cleaning

Lær å puste ordentlig

Ettersom vi snakker om pust, er det verdt å nevne at vi ofte ikke puster skikkelig, fordi vi faktisk glemmer å gjøre det! Vi puster bare nok til å overleve, noe som ikke bare påvirker lungene, som har blitt vant til å jobbe på underkapasitet, men også det faktum at det er vanskeligere å distribuere oxygen til hele kroppen.

Hvordan kan jeg lære å puste skikkelig?

Den mest effektive måten er gjennom øvelser som yoga, meditasjon eller tai chi, som fokuserer på pust og som lærer oss å puste med kroppen, gjennom magen, mellomgulvet og brystet.

 relax-yoga

Pust bedre om natten

Vi sover i gjennomsnitt 8 timer om dagen, som utgir en tredjedel av døgnet. Derfor er det viktig at soverommet vårt er fylt med ren og frisk luft.

Hvordan gjør vi dette?

       Sørg for at du lufter huset hver dag, og la gjerne et vindu stå åpent om natten.

       Dersom du ikke kan lufte huset skikkelig bør du i alle fall sørge for å la soveromsdøren stå på gløtt.

       Ha planter på soverommet som lager oksygen, slik som f.eks. gullranke. En eller to av disse hjelper til å fornye luften vi puster in.

       Unngå fuktighet og lukt i huset. Bruk en lufttørker og elektriske luftfriskere.

stille-rom

Ikke vær lei deg

Det kan være nyttig for de som lider av kroniske luftveissykdommer å vite at det er en psykosomatisk sammenheng mellom disse sykdommene og det å være lei seg.

Dermed må behandlingen ta følelsene i betraktning, noe som kan hjelpes med homeopatiske remedier som bachblomster eller i samarbeid med en psykoterapeut.

Bilder med tillatelse fra Marketing Deluxe, Breigh Hammarlund og Caribb.

FRA NETTET