Si farvel til nakkesmerter med disse 6 naturlige løsningene

Mens uttøying og lokaliserte øvelser kan være svært effektive for å lindre nakkesmerter, må ikke tvinge det, da dette vil gjøre det verre. Lær om 6 flotte naturlige løsninger for å bli kvitt nakkesmertene.
Si farvel til nakkesmerter med disse 6 naturlige løsningene

Siste oppdatering: 06 januar, 2019

Nakkesmerter er et vanlig problem som oppstår når musklene i dette området trekkes sammen, noe som gjør det vanskelig å bevege hodet. De fleste tilfeller er det et resultat av at man sover i en dårlig stilling eller har dårlig holdning, selv om de også kan komme fra traumer eller kroniske sykdommer som revmatoid artritt. Noen som har nakkesmerter kan være ute av kommisjon i flere dager, siden den muskulære sammentrekningen har en tendens til å være langvarig og nakkesmertene ofte kommer sammen med hodepine og problemer med å bevege seg. si farvel til nakkesmerter med disse 6 naturlige løsningene!

Det er imidlertid en godartet tilstand som kan behandles enkelt, inkludert med naturlige remedier som kan hjelpe deg å føle deg bedre i løpet av kort tid. Siden du kan våkne med nakkesmerter en dag, vil vi dele 6 gode løsninger du kan vende deg mot neste gang det oppstår.

1. Si farvel til nakkesmerter med eterisk olje av lavendel

Si farvel til nakkesmerter med disse 6 naturlige løsningene

Eterisk olje av lavendel har beroligende, betennelsesdempende egenskaper som kan hjelpe med å lindre stivhet og smerte i nakken. Den avslappende duften håndterer stresset som følger med denne tilstanden mens du slapper av i musklene dine.

Hvordan gjør jeg det?

  • Ta litt eterisk lavendelolje på håndflatene, gni dem sammen, og masser forsiktig inn i nakken.
  • Gjør milde bevegelser i 5 til 8 minutter og gjenta to ganger om dagen hvis nødvendig.

2. Øvelser og tøyninger

Å trene og strekke musklene dine er en fin måte å lindre smerte og stivhet på i nakken. Dette hjelper deg med å gjenopprette full muskelfunksjon, og minimerer effekten av overanstrengelse.

Hvordan gjør jeg det?

Ta noen få minutter til å utføre tøyningsøvelser for nakken din, som:

  • Lag sirkulære bevegelser med skulderbladene dine.
  • Strekk nakken frem og tilbake og roter deretter.
  • Strekk ut brystmusklene dine.
  • Styrk skuldermusklene dine.
  • Gjør isometriske øvelser.

Ønsker du å lære mer? Les: 7 tøyningsøvelser som fjerner ryggsmerter

3. Kompress av te fra appelsinskall

Si farvel til nakkesmerter med disse 6 naturlige løsningene

Denne teen av appelsinskall er avslappende og betennelsesdempende. Den hjelper deg med å behandle spenning og stress i nakken. Å bruke det i varme kompresser bidrar til å lindre smerte og muskelsammentrekninger som forårsaker dette problemet.

Hvordan gjør jeg det?

  • Kok litt appelsinskall i vann. Når en god te er resultatet, dynk en ren klut i væsken.
  • Sørg for at teen har en temperatur som er passe for huden din, og påfør kluten på det berørte området.
  • Gjenta to eller tre ganger om dagen.

4. Si farvel til nakkesmerter med rosmarinolje

Rosemarinolje har betennelsesdempende og smertelindrende krefter som får de smertefulle nakkemusklene dine til å slappe av når det har blitt absorbert. Ved å påføre det med en massasje, øker det sirkulasjonen i området og får deg til å føle deg bedre i løpet av få minutter.

Hvordan gjør jeg det?

  • Påfør en liten mengde rosmarinolje og gni på nakken og skuldrene i milde sirkulære bevegelser.
  • Unngå å bruke for mye press, da dette faktisk kan gjøre tilstanden din verre.
  • Gjenta massasjen opptil to ganger om dagen.

5. Si farvel til nakkesmerter med solblom

Si farvel til nakkesmerter med disse 6 naturlige løsningene

Solblom er en kraftig muskelavslappende plante som kan forbedre nakkesmerter når den brukes topisk. Når den er absorbert, reduserer den betennelse og aktiverer samtidig sirkulasjonen for å øke oksygenopptaket av de berørte musklene.

Hvordan gjør jeg det?

  • Legg til flere dråper solblom til en kopp varmt vann, før du påfører det umiddelbart med en bomullsklut som kompress.
  • Etter 10 minutter, hvil og gjenta behandlingen to ganger om dagen.

6. Kalde kompresser

Direkte påføring av kalde kompresser er en effektiv måte å senke betennelsesnivåer og forbedre blodstrømmen på i det berørte området i nakken.

Hvordan gjør jeg det?

  • Knus flere isbiter og pakk dem inn en ren klut eller en plastpose for å lage en kompress.
  • Påfør dette på områdene hvor du føler smerte og la det være på i 5 til 10 minutter, til betennelsen går ned.
  • Etter denne tiden har gått, må du bruke en oppvarmet klut for å forbedre den beroligende effekten.
  • Deretter hviler du og gjentar to ganger om dagen.

Er du klar for å prøve disse naturlige behandlingene? Hvis du har plagsomme nakkesmerter, velg en av de ovennevnte løsningene for å finne rask lindring.

Det kan interessere deg ...
Øvelser og råd for å lindre nakke- og ryggsmerter
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Øvelser og råd for å lindre nakke- og ryggsmerter

Nakke- og ryggsmerter er et av de vanligste problemene vi opplever, og dette skyldes hovedsakelig dårlig positur. Heldigvis kan vi ofte lindre dem ...



  • Gura, S. T. (2002). Yoga for stress reduction and injury prevention at work. A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation – Volume 19, Number 1/2002 – IOS Press.
  • Rubinstein, S. M., Pool, J. J. M., Van Tulder, M. W., Riphagen, I. I., & De Vet, H. C. W. (2007). A systematic review of the diagnostic accuracy of provocative tests of the neck for diagnosing cervical radiculopathy. European Spine Journal. https://doi.org/10.1007/s00586-006-0225-6
  • Bryans, R., Descarreaux, M., Duranleau, M., Marcoux, H., Potter, B., Ruegg, R., … White, E. (2011). Evidence-based guidelines for the chiropractic treatment of adults with headache. Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics. https://doi.org/10.1016/j.jmpt.2011.04.008