Slik kan du få en god natts søvn

Bortsett fra å trene eller unngå alkoholholdige drikker og sentralstimulerende midler, vil det å velge riktig sovestilling være til fordel for deg for å sikre en god natts søvn.
Slik kan du få en god natts søvn

Siste oppdatering: 21 februar, 2021

Søvnmangel stimulerer dårlig kosthold, endrer følelsene våre og konsentrasjonsevnen vår. Det øker også risikoen for å utvikle ulike sykdommer, som fedme. Å drikke for mye kaffe, å trene til upassende tider, å følge forskjellige rutiner hver dag samt legge seg til forskjellig tid hver dag er fiender av en god natts søvn.

Når det gjelder søvn, er målet å minimere helserisikoer og forbedre ditt fysiske velvære. Spørsmålet er hvordan du kan oppnå dette målet. Disse tipsene for å hjelpe deg med å få en god natts søvn vil føre til mange helsemessige fordeler.

I denne artikkelen vil vi gi deg noen tips for å hjelpe deg med å få søvn av høy kvalitet.

Hvordan få en god natts søvn

Søvnforstyrrelser

Det første du må gjøre er å identifisere eventuelle problemer og søke naturlige midler. Søvnløshet er den vanligste søvnforstyrrelsen, og det påvirker livskvaliteten din. Å oppdage årsakene og ha god søvnhygiene hjelper deg med å overvinne den.

En annen vanlig, men langt farligere, søvnforstyrrelse er søvnapné. Det kan utløse hypertensjon og hjerne- og hjertesykdommer, spesielt hjerteinfarkt.

  • Folk som lider av det slutter å puste i minst ti sekunder flere ganger i løpet av natten, noe som reduserer oksygenmengden i blodet. I disse tilfellene er medisinsk behandling viktig.

Det handler ikke bare om å sove, men om å sove godt.

Vi anbefaler at du leser denne artikkelen: 11 tips for å sove godt og våkne opp uthvilt

Noen tips som hjelper deg med å få en god natts søvn

Hvordan få en god natts søvn: kvinne som sover fredelig på en pute

Disse tipsene for å hjelpe deg med å få en god natts søvn vil gi god hvile, noe som minimerer stresshormoner og dermed risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer.

Slik kan du få en god natts søvn: Tilpass deg kroppens behov

Selv om det er blitt sagt at en voksen skal sove mellom 7 og 8 timer hver natt, er hver person forskjellig.

  • Hver person bør oppdage hvor mange timer de trenger for å føle seg helt uthvilt og dermed prøve å få de timene med søvn hver natt. Alt avhenger av livsstilen din.

Unngå stimulanser

Å drikke kaffe, sjokolade, te, brus og andre sentralstimulerende midler vil ikke hjelpe deg med å få god søvn.

  • Du bør slutte å innta dem om ettermiddagen, slik at de ikke påvirker deg og søvnen din.

Slik kan du få en god natts søvn: Spis lette middager

kvinne som bestemmer seg for hva hun skal spise foran kjøleskapet

Å spise en lett middag uten fett eller vanndrivende komponenter minst tre timer før du legger deg vil ikke forstyrre hvilen din. Det er imidlertid ikke tilrådelig å gå sulten til sengs.

Benytt deg av fordelene med trening

Å trene regelmessig om morgenen etter frokost eller om ettermiddagen før middagen bruker energi som vil bli gjenvunnet om natten.

Fysisk aktivitet hever kroppstemperaturen, så vi anbefaler ikke å trene før sengetid.

Slik kan du få en god natts søvn: Alkohol og tobakk

en person som sier nei til et glass øl

Troen på at et glass alkohol kan hjelpe deg med å sovne er en halvsannhet.

I den innledende fasen reduserer alkohol hjernens aktivitet, men da endrer den søvnen.

Også nikotinavhengighet kan forstyrre søvnen. Å tilbringe flere timer uten å røyke skaper en følelse av deprivasjon.

Derfor anbefales det å slutte å røyke permanent. Følgende søvnplaner, inkludert i helgene, vil regulere denne aktiviteten.

En liten lur

Den ideelle tingen å gjøre hvis du føler deg søvnig er å gå til sengs, men å ta en kort 30-minutters lur er et sunt alternativ.

Disse lurene hjelper deg med å slappe av i kroppen og vil ikke forstyrre nattesøvnen din.

Ingen støy, lys eller varme

kvinne med søvnproblemer

Det er bra å slå av TV-en og radioen om natten. Hvis du ikke kan oppnå fullstendig stillhet, er ørepropper et godt valg.

  • Rommet ditt skal være mørkt, med en temperatur på ca. 20 °C.
  • Noen få dråper legevendelrot- eller kamilleinfusjon før sengetid får deg til å slappe av og legger til rette for hvile.
  • Noen parfymer, eteriske oljer eller kremer inneholder også dufter som gjør deg søvnig.

Sli kan du få en god natts søvn: Den beste sovestillingen

Å ligge på ryggen minimerer skade på nakken, samt trykk i lungene, hodepine og søvnløshet.

Ifølge spesialister favoriserer søvn på venstre side hjerteaktivitet, sirkulasjon, fordøyelse og lymfedrenering.

Å sove på høyre side øker imidlertid refluks.

Husk disse tipsene for å få en bedre natts søvn!

Det kan interessere deg ...
Søvnløshet på grunn av stress: Hva kan du gjøre med det?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Søvnløshet på grunn av stress: Hva kan du gjøre med det?

Søvnløshet på grunn av stress er en hyppig tilstand som kan endre livskvaliteten din. Les denne artikkelen for å lære mer!



  • Kozier B, Erb G, Olivieri R. Descanso y sueño. Enfermería Fundamental ,Conceptos ,procesos y práctica.4º ed. Madrid : Mc GrawHill Interamericana;2013. p. 1004 – 1023.
  • Healthy sleep tips. (n.d.). Retrieved from
    sleepfoundation.org/sleep-tools-tips/healthy-sleep-tips/page/0/1
  • Mayo Clinic Staff. (2014, June 9). Sleep tips: 7 steps to better sleep
    mayoclinic.org/healthy-living/adult-health/in-depth/sleep/art-20048379
  • Sleep and sleep disorders. (2015, March 12)
    cdc.gov/sleep/index.html