Tips for å unngå søvnighet på dagtid

Noen mennesker gjør feilen ved å drikke kaffe for å holde seg våkne om dagen og unngå søvnighet, og skaper dermed en avhengighet. Du bør absolutt unngå å gjøre dette.
Tips for å unngå søvnighet på dagtid

Siste oppdatering: 02 februar, 2021

Hvis du er på jobb og ikke kan holde øynene åpne i mer enn 5 minutter, og du ikke kan slutte å gjespe hele tiden, bør du kanskje endre noen av dine daglige vaner. Denne artikkelen vil gi noen tips for å unngå søvnighet på dagtid… og de inkluderer ikke å bøtte nedpå med kaffe!

Er det mulig å ikke føle søvnighet på dagtid?

Øyelokkene dine lukkes sakte uten at du selv legger merke til det, og koordinasjonen og konsentrasjonen din begynner å svikte deg. Det beste å gjøre i disse tilfellene er å ta en lur, men du har ikke alltid muligheten til det.

For å unngå slike situasjoner, bør du endre noen av dine vanlige vaner eller få deg noen nye. Vær oppmerksom på disse rådene hvis du vil vite hvordan du skal unngå å være trøtt om dagen.

Vi anbefaler at du leser denne artikkelen: Syv matvarer med høyt sink-innhold

Vann, vann og mer vann

Tips for å unngå søvnighet på dagtid: vann blir servert i et glass

Når du føler at du sovner midt i et møte, er det beste du kan gjøre å drikke et fullt glass vann. Kanskje kroppen din går i “hvilemodus” fordi den trengte væsker.

Videre anbefaler vi at du bør ta en kald dusj (så kaldt som mulig) for å aktivere sirkulasjonen og vekke deg hvis du kommer hjem etter jobb og fortsatt har flere aktiviteter å gjøre eller arrangementer å delta på.

Varmt vann vil få deg til å slappe av mer. Hvis du ikke kan ta en dusj for øyeblikket, vask ansiktet ditt med kaldt vann.

Unngå søvnighet på dagtid: Sov godt om natten

Unngå søvnighet på dagtid

Selv om det kan virke åpenbart, er dette viktig for å unngå søvnighet på dagtid. Hvis du hviler om natten, våkner du avslappet og uthvilt.

Det sies at voksne bør få omtrent 8 timers søvn. Dette varierer imidlertid fra person til person. I tillegg, prøv å alltid sovne og våkne til samme tid slik at kroppen din tilpasser seg.

Du bør også huske at de helgene og feriene der du sover lenge er helt ubrukelige. Tretthet er kumulativt, men hvile er ikke. Faktisk kan disse lange periodene med hvile være kontraproduktive og få deg til å føle deg søvnigere.

Åpne vinduene

kvinne som åpner vinduene sine

Hjernen er ansvarlig for å aktivere eller deaktivere alle organfunksjoner, så du føler deg derfor sliten på grunn av den. En god måte å unngå dette på, er ved å renovere områdene du tilbringer tid, slik at det blir mer naturlig lys.

Det er enkelt: Når sinnet oppfatter lys, innser det at det må utføre sine aktiviteter. Tvert imot, når det ikke er veldig lyst, tror du det er på tide å slappe av, hvile og sove.

Hvis du ikke har et vindu i nærheten av deg på jobb, kan du prøve å slå på et hvitt lys for å lure hjernen.

Unngå søvnighet på dagtid: Spis et eple

Epler som ligger på et bord

En av de vanligste feilene blant de som ikke ønsker å bli søvnig om dagen er å bøtte nedpå med kaffe. Problemet med dette er at du kan bli veldig avhengig av kaffe og trenger mer og mer kaffe hver dag.

Du kan velge annen mat for å våkne, som et eple. Siden denne frukten har mye vann, forhindrer den dehydrering. Det å bite og tygge får også hjernen til å våkne opp.

I tillegg er det et utmerket valg å unngå å spise bakverk om morgenen.

Gå ned i vekt

En vekt som viser 60 kg

Når du er overvektig, er det normalt å føle deg sliten fordi de ekstra kiloene øker trykket på hjertet og lungene. Dette betyr ikke at tynne mennesker er mer energiske, men at overvektige blir raskere slitne.

Gjør kroppen din en tjeneste og slank deg litt.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Å spise quinoa for å gå ned i vekt: Hva er fordelene?

Engasjer deg i en utfordrende samtale

to venner som snakker med hverandre

Vi tar ikke til orde for vold eller noe sånt, men å diskutere noe med noen kan faktisk vekke deg. I det minste snakk “heftig” med en kollega om et vanlig tema. Du kan snakke om fotball, politikk, økonomi, eller hva enn du måtte tenke deg.

Hjernen må være aktiv for å svare den andre personen, og “euforien” ikke vil fordampe med en gang. Ikke kom i unødvendige diskusjoner på kontoret, bare utforsk en mening med noen du kanskje ikke er enig med, slik at du ikke føler deg søvnig.

Unngå søvnighet på dagtid: Hør på musikk

Tips for å unngå søvnighet på dagtid: En kvinne som lytter til musikk med hodetelefoner

Enkelte melodier har muligheten til å automatisk vekke deg og få deg til å bevege føttene under skrivebordet. Musikk aktiverer hjernen på en slik måte at det forbedrer konsentrasjonen, humøret og hukommelsen. Det hjelper deg også med å forhindre søvnighet!

Hvis du ikke kan skru på radioen på full guffe, kan du alltids sette på en YouTube-video på telefonen og nyte den med hodetelefoner (og uten at noen merker det).

Hold deg i bevegelse

En kvinne som jogger

Å sitte i samme stilling i flere timer gjør at du føler deg søvnig og sløv. Det som er bra er at du kan unngå dette. Det er så enkelt som å reise seg fra skrivebordet innimellom og ta en liten tur rundt på kontoret. I stedet for å sende en e-post til kollegaen din i en annen etasje, kan du gi dem beskjeden personlig.

Du kan også vurdere å dra ut til en nærliggende park under lunsjen. Du kan også velge trappene i stedet for heisen hvis du må løpe et ærend. Dette vil hjelpe deg å aktivere sirkulasjonen og vekke deg.

Du vil ikke lenger føle deg sløv!

Det kan interessere deg ...
Grunnen til at du blir søvnig etter å ha spist og matvarene som har skylden
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Grunnen til at du blir søvnig etter å ha spist og matvarene som har skylden

Det er mulig at når du blir søvnig etter å ha spist, kommer det fra kostholdet ditt. Dette er fordi det er mat som stimulerer produksjonen av søvnh...



  • Duelo Marcos M., Escribano Ceruelo E., Muñoz Velasco F.. Obesidad. Rev Pediatr Aten Primaria  [Internet]. 2009  Oct [citado  2018  Dic  14] ;  11( Suppl 16 ): 239-257. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322009000600008&lng=es.
  • Pardo Lozano, R, Alvarez García, Y, Barral Tafalla, D, Farré Albaladejo, M. Cafeína: un nutriente, un fármaco, o una droga de abuso. Adicciones [Internet]. 2007;19(3):225-238. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=289122084002
  • Romero-Pérez, I, Monterrosa-Castro, Á, Paternina-Caicedo, Á. El sobrepeso y la obesidad se asocian a mayor prevalencia de síntomas menopaúsicos y deterioro severo de la calidad de vida. Salud Uninorte [Internet]. 2014;30(2):180-191. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81732428009</div>