Slik kan du forebygge leddgikt i hendene: 5 tips

22 februar, 2021
Leddgikt er en sykdom som forårsaker smerte og ubehag i leddene. For å forhindre leddgikt i hendene, prøv følgende tips.

Å forhindre leddgikt i hendene er ikke et umulig oppdrag. Tidlige diagnostiske studier kan advare en person tidlig hvis de er i faresonen. Når diagnosen er satt bør passende medisinsk behandling gjennomføres så tidlig som mulig.

Denne tidlige diagnosen gir oss også muligheten til å dra nytte av noen råd som er både praktiske og effektive. I denne artikkelen vil vi gjennomgå retningslinjene du bør følge for å forhindre leddgikt i hendene.

Leddgikt

Leddgikt er en sykdom som er preget av akutt eller kronisk betennelse i leddene. Symptomer inkluderer ofte leddsmerter, stivhet og deformitet. Derfor inkluderer dette et stort utvalg av patologier og revmatiske forhold. De vanligste er:

  • Artrose: Dette innebærer forverring av brusk og gjengroing av beinet.
  • Degenerativ leddlidelse: En degenerativ sykdom.
  • Revmatoid artritt eller ankyloserende spondylitt: En autoimmun sykdom.
  • Gikt: Resultatet av urinsyreakkumulering.
  • Septisk artritt: Resultatet av en infeksjon.
  • Juvenil idiopatisk leddgikt: Ukjent årsak.

Les også: Behandle leddgikt og få helsen din tilbake

Leddgikt i hendene

Leddgikt i hendene kan påvirke leddene mellom de 29 beinene i hendene og håndleddene. Smerter i denne delen av kroppen gjør ofte daglige aktiviteter vanskelige.

De vanligste formene er slitasjegikt, posttraumatisk leddgikt og revmatoid artritt. Her er noen tips for å forhindre slitasjegikt og for å lindre smerten hvis du allerede lider av det.

Tips for å forhindre leddgikt i hendene

1. Bromelain er naturlig betennelsesdempende

Ananas.

Bromelain er et enzym med proteolytisk virkning. Det ekstraheres fra ananasfrukten eller -stammen. Det skiller seg ut for sine antiinflammatoriske, sirkulasjons- og immunmodulerende egenskaper.

Av den grunn er bromelain effektivt for å forebygge og lindre revmatoid artritt. Forskning viser at det kan bidra til å redusere betennelse betydelig.

Derfor kan du ta et bromelain-tilskudd for å forhindre leddgikt i hendene. Det kan også bidra til å lindre ubehag, for eksempel smerte og betennelse, hvis du allerede lider av det. Dette vil hjelpe deg med å unngå å måtte ta betennelsesdempende medisiner og måtte lide av bivirkningene.

2. Hvitløkstilskudd

Hvitløk er en gammel medisinsk matvare som er spesielt kjent for sine kardiovaskulære fordeler. I tillegg har svovelforbindelsene vist seg å ha svært effektive antiinflammatoriske egenskaper.

For å dra nytte av disse forbindelsene kan du spise hvitløk rå eller bruke knust hvitløk. Du kan tilsette den i vinaigrette eller grønnsakssupper som gazpacho. Et annet alternativ er å kjøpe hvitløksolje i kapsler.

Les også: Gi denne spektakulære hvitløkssuppen et forsøk

3. Varmepåføring

Varmt håndkle.

Når du lider av akutt betennelse, for eksempel på grunn av traumer, kan du påføre kulde for å lindre det og redusere hematom. Når betennelsen er kronisk er det imidlertid bedre å påføre varme. Du kan prøve å bruke både kulde og varme for å se hva som hjelper best.

Hvordan kan du bruke varme på deg selv?

  • Gjennom massasje med vegetabilsk olje (oliven, mandel, sesam)
  • Med en elektrisk varmepute
  • Med en varmeflaske
  • Bruk av termiske hansker
  • Å bløte hendene i varmt vann i minst 10 minutter

4. Øvelser for å forhindre leddgikt i hendene

Artritt i hendene er preget av smerte, hevelse og stivhet. I mange tilfeller er en av årsakene overdreven bruk av datamaskin og datamus. Vi bør derfor prøve å forhindre det før det er for sent.

Hvis du jobber med et tastatur hele tiden bør du venne deg til å ta pauser hver halvtime. Du bør bruke disse pausene til å bevege hendene, fingrene og håndleddene. Du kan også prøve å gi hendene litt massasje. Du kan gjøre dette om morgenen og før du legger deg.

5. Vokt deg for fett og spis mer fiber

En sunn diett hjelper mot leddgikt i hendene.

Den beste måten å forhindre leddgikt på, er gjennom kostholdet ditt. Studier har vist viktigheten av å øke forbruket av følgende matvarer.

  • Rå eller svakt kokte grønnsaker
  • Belgfrukter
  • Gurkemeie og ingefær
  • Sesongens frukt
  • Probiotisk yoghurt
  • Vitamin D-tilskudd, tran og multivitaminer. Bruk alltid disse kosttilskuddene under tilsyn av helsepersonell.

Du kan bruke disse tipsene for å forhindre leddgikt i hendene hvis du har en disposisjon for denne sykdommen. I tillegg kan du bruke dem hvis du er i startfasen av sykdommen.

  • Deane, K. D. (2013). Can rheumatoid arthritis be prevented? Best Practice and Research: Clinical Rheumatology. https://doi.org/10.1016/j.berh.2013.09.002
  • Rathnavelu, V., Alitheen, N., Sohila, S., Kanagesan, S., & Ramesh, R. (2016). Potential role of bromelain in clinical and therapeutic applications (Review). Biomedical Reports. https://doi.org/10.3892/br.2016.720
  • Jeon, R., Lee, H. J., Lim, H. J., Lee, D. Y., Li, H., & Ryu, J.-H. (2012). Anti-Inflammatory Activity of Sulfur-Containing Compounds from Garlic. Journal of Medicinal Food. https://doi.org/10.1089/jmf.2012.2275
  • Khanna, S., Jaiswal, K. S., & Gupta, B. (2017). Managing Rheumatoid Arthritis with Dietary Interventions. Frontiers in Nutrition. https://doi.org/10.3389/fnut.2017.00052