Slik påvirker mangel på hvile hjernen

Det er ingen tvil om at mangel på hvile påvirker hjernen. Når vi sover dårlig, er vi irritable og mindre tilkoblet dagen etter. Lær vitenskapen bak hvorfor mangel på hvile påvirker hjernen vår i denne artikkelen!
Slik påvirker mangel på hvile hjernen

Siste oppdatering: 03 september, 2021

Når det er mangel på hvile, begynner funksjonene i hjernen å miste effektiviteten. Vi føler oss tregere til å svare, har dårligere hukommelse og opplever betydelig muskeltretthet.

Alle disse effektene har en vitenskapelig forklaring, og den peker på viktigheten av hjernevevet i det daglige liv. Imidlertid krever optimalt vedlikehold av dette vevet tilstrekkelig søvn.

Ulike faktorer spiller en rolle i mangel på hvile. Noen mennesker sover dårlig på grunn av psykiske lidelser, for eksempel angst søvnløshet, og andre sover dårlig på grunn av dårlige sengevaner.

Situasjonen er ganske alvorlig på lang sikt. La oss tenke oss at en student som sover dårlig og som et resultat ikke vil være i stand til å komme seg tilstrekkelig frem i karrieren. Eller tenk på en arbeider som ikke vil prestere like bra i jobben sin, og til og med vil ta alvorlige risikoer hvis de for eksempel bruker maskiner.

Hva skjer med hjernen på grunn av mangel på hvile? Hva er prosessene som mangel på hvile påvirker?

Nedenfor ser vi effekten av mangel på hvile på tre hovedområder knyttet til hjernens helse: Humør, hukommelse og døgnrytme.

Mangel på hvile endrer humøret

Foreldre som har vært oppe hele natten for barna sine, vet dette. Neste dag er full av irritabilitet, og alt ser ut til å gjøre oss for sinte, selv de minste tingene.

Denne stemningsforstyrrelsen stammer fra koblingen som mangel på hvile forårsaker mellom hjernens amygdala og resten av nervesystemets vev. En frakoblet amygdala virker ved hjelp av impulser, uten å formidle handlinger i hjernebarken.

Det negative blir mer negativt og enda verre i amygdalas tolkning av ting. Under normale forhold, med nok søvn, går denne måten å tolke gjennom andre hjernebarrierer, som utarbeider en mer passende respons. Etter en søvnløs natt er det ingen grenser for vårt sinne.

Det er ikke en permanent effekt, ettersom systemet etter at du har sovet de nødvendige timene, kobler til igjen. Hos mennesker med dårlig søvn kan imidlertid irritabilitet ofte endre deres sosiale relasjoner betydelig.

En lege som peker på en plastmodell av hjernen.
Vitenskapelig forskning på søvn bekrefter at dårlig søvn endrer hjernevev.

Fortsett å lese: Hva skjer med deg når du ikke sover nok?

Mangel på god søvn forårsaker dårlige eksamensresultater

Søvnforskning peker på hippocampus som en annen region som er hardt rammet av mangel på hvile. Dette området er viktig for studenter, ettersom det er her hukommelsen blir laget.

En dårlig natts søvn reduserer sjansene for å beholde ny informasjon dagen etter. Det ødelegger til og med oppbevaring av bilder, utover data, som kan påvirke utarbeidelsen av minner fra forrige dag og pågående dag.

Dette forsterker målet om å oppnå tilstrekkelig søvnhygiene hos studenter, spesielt universitetsstudenter. Profesjonelle karrierer krever en viss grad av oppmerksomhet og hukommelse som kan stimuleres av nattesøvn.

Når du sover, overfører hippocampus minner fra nevronene til andre hjernelapper. Denne prosessen er avgjørende for registrering av tanker og deres fremtidige oppgjør.

Mangel på hvile og melatonin

Mennesker beveger seg i en daglig døgnrytme som varer omtrent 24 timer. Denne våken-søvn-syklusen er blitt fastslått eksternt av timene med sollys. Inne i kroppen regulerer denne syklusen på hormonet melatonin.

Melatonin stopper produksjonen når den mottar lys, og omvendt produseres den i større mengder i mørket. På denne måten øker hormonet konsentrasjonen for å oppmuntre oss til å sove og hvile.

Å ikke hvile i løpet av de riktige timene skyver vår biologiske klokke tilbake og kaster oss ut av den vanlige våken-søvn-syklusen. Dette utsetter oss feil for lys, både sol og kunstig, noe som endrer melatoninproduksjonen.

På mellomlang sikt, hvis våkne-søvn-syklusen stadig skifter tidsplaner, kan vi gå inn i faseskift. Dette betyr at vi synes det blir stadig vanskeligere å sove på det tidspunktet vi ønsker å sove, og vi synes det blir stadig vanskeligere å våkne for å være aktiv om morgenen.

En kvinne som ikke kan sovne om natten.
En konsekvens av mangel på hvile er en nedgang i melatoninproduksjonen.

Søvnhygiene ved mangel på hvile

Vi har sett hvordan mangel på hvile påvirker hjernen, men det er noe vi kan gjøre. Det er søvnhygienetiltak vi kan ta for å hjelpe hjernevevet til å fungere skikkelig.

La oss huske at gjennom nervesystemet kommuniserer vi med omverdenen og med våre nærmeste. Så å ta vare på det er en prioritet. God hvile vil sikre et bedre humør og mer oppmerksomhet dagen etter.

Det kan interessere deg ...
4 nyttige tips for å bekjempe søvnløshet
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
4 nyttige tips for å bekjempe søvnløshet

Vil du bekjempe søvnløshet? Her er noen avslapnings- og meditasjonsteknikker som vil hjelpe deg til å slappe av og lettere falle i søvn.



  • Krause, Adam J., et al. “The sleep-deprived human brain.” Nature Reviews Neuroscience 18.7 (2017): 404.
  • Tempesta, Daniela, et al. “Sleep and emotional processing.” Sleep medicine reviews 40 (2018): 183-195.
  • Yoo, Seung-Schik, et al. “A deficit in the ability to form new human memories without sleep.” Nature neuroscience 10.3 (2007): 385-392.
  • Palmer, Cara A., and Candice A. Alfano. “Sleep and emotion regulation: an organizing, integrative review.” Sleep medicine reviews 31 (2017): 6-16.