Studier kobler depresjon til kreft

mai 16, 2017
Studier har vist at depresjon kan øke risikoen for kreft. Likevel bør du ikke la det bekymre deg: Depresjon er også et tegn på at det er på tide å ta bedre vare på din mentale og fysiske helse, noe som kan hjelpe deg med å forhindre et bredt spekter av sykdommer og få deg til å føle deg bedre.

Nyere studier har funnet ut at folk som har symptomer på depresjon i lengre tid har større sannsynlighet for å dø av kreft.

Hvorfor er det sånn?

Er det en sammenheng mellom depresjon og kreft?

Depresjon er et resultat av et komplekst samspill mellom sosiale, psykologiske og biologiske faktorer.

Dette kan resultere i en rekke forandringer på forskjellige stadier i livet ditt.

Men når du lider av depresjon igjen og igjen, kan du potensielt forverre andre helsefaktorer. En av dem kan være kreft.

Vil du vite mer? Se: Yogastillinger som reduserer angst og stress

Bevis på forholdet mellom depresjon og kreft

Flere studier har knyttet depresjon til en større sannsynlighet for å lide av ulike typer tumorer.

I en studie som ble utført i Storbritannia, fant en klinisk analyse av over 160 000 voksne at:

  • Mange hadde gjentatte psykiske problemer.
  • De som hadde disse hadde en større sannsynlighet for å dø av kreft relatert til bukspyttkjertelen, prostata eller kolon.

Imidlertid er det ingen bevis på at koblingen er en direkte årsak og effekt. Forskerne gjorde det veldig klart at denne studien bare har statistisk signifikante konklusjoner.

Annen forskning på depresjon

Disse studiene og mer er forbundet med en god beviskilde som også indikerer den samme konklusjonen.

Samspillet mellom fysisk helse og mental helse har allerede blitt bevist mange ganger.

For eksempel er det tydelige tegn på forholdet mellom symptomene på depresjon og angstlidelser og forekomsten av kardiovaskulære sykdommer.

Hormonelle ubalanser

Forholdet mellom kreft og depresjon er forårsaket av hormonelle ubalanser. Tross alt fører depresjon til en høyere produksjon av kortisol. Denne ubalansen kan føre til andre helseproblemer.

I tillegg hemmes kroppens naturlige mekanismer for DNA-reparasjon. Dette svekker ditt forsvar mot kreft.

En annen svært viktig faktor er at folk som ofte har anfall av depresjon, er mer utsatt for å drikke mer alkohol, bruke tobakk, og fedme.

Som du vet, er disse tre risikofaktorer for kreft.

Psykologisk stress og depresjon

Folk opplever psykisk stress når de blir forstyrret av mentalt, fysisk eller følelsesmessig press.

Det er ikke ille å føle seg litt stresset noen ganger.

Men det å lide av det i høy grad i lange tider eller gjentatte ganger kan imidlertid få alvorlige konsekvenser for din fysiske og mentale helse.

Når episoder av stress oppstår, reagerer kroppen på trykket ved å frigi kortisol.

Disse hormonene fremmer økninger i blodtrykket ditt. I tillegg øker de hjertefrekvensen, og øker konsentrasjonen av sukker i blodet ditt.

Mens disse endringene kan gjøre det lettere å få mer energi til å takle stresset, er virkeligheten at de også kommer med visse helserisikoer.

Overdrevent stress kan føre til sykdommer

Kronisk stress som er både intenst og over lange perioder kan forårsake urinproblemer, fordøyelsesproblemer og forandringer i fruktbarhet og immunsystem.

I tillegg er de som har kronisk stress også mer utsatt for vanlige sykdommer.

Dette er tilfellet med influensa, forkjølelse, hodepine og søvnforstyrrelser. Det er også tilfellet med sykdommer som er fokus for denne artikkelen: angst og depresjon.

Stressmestring og kreftscreening

Personer som allerede har blitt diagnostisert med kreft må lære å kontrollere deres psykiske stress og depresjon.

Først av alt er det viktig å finne følelsesmessig og sosial støtte. Dette kan bidra til å redusere angst og lindre effekten av depresjon og angst. I tillegg kan det bidra til å redusere eller forhindre andre symptomer som oppstår når kroppens forsvar er nede.

Metoder for å håndtere stress og depresjon

Enkelte mentale teknikker kan virkelig bidra til å bekjempe stress og depresjon.

Dette er tilfellet med yoga, meditasjon, avslapningsteknikker, og enda mer.

I tillegg kan andre behandlinger bidra til å lindre ditt psykiske stress.

Samlet sett er sunne vaner, det å ta vare på kropp og sjel, spise sunt og få nok søvn svært effektive vaner når det gjelder å bekjempe stress, depresjon, angst og andre relaterte sykdommer.

FRA NETTET