Hvordan forebygge åreknuter og styrke blodårene

· mars 23, 2016
Åreknuter oppstår på grunn av sirkulasjonsproblemer i bena. For å unngå å få dem, eller for å minske dem, utfør noen enkle øvelser og spis masse mat som er rik på omega 3-fettsyrer.

Blodårene dine er rørene som frakter blod gjennom kroppen din, hvor de samler avfall som deretter blir filtrert av leveren. Etterhvert som vi blir eldre er risikoen for åreknuter større. Lær hvordan du kan forebygge åreknuter og styrke blodårene dine.

Det å ha sterke, elastiske årer er avgjørende for god sirkulasjon og generell helse. Men i løpet av årene, har blodårene en tendens til å svekkes og herdes, noe som kan føre til en rekke forskjellige problemer.

Aldring er en viktig årsak til problemer med blodårene. Andre faktorer som kan forbinde dem er om man har en stillesittende livsstil, spiser mat som inneholder mye fett, om man har dårlige vaner som røyking og om man har en mangel på næringsstoffer.

Åreknuter

Blodårene i den nedre delen av kroppen din har mer arbeid å gjøre enn de i andre områder. Dette er takket være effekten av tyngdekraften, noe som gjør det vanskeligere å flytte blod fra føttene til hjertet ditt.

Dine nedre ekstremiteter bærer også vekten av kroppen din, noe som også påvirker hvor godt blodet beveger seg gjennom årene.

Forebygge åreknuter

Når blodårene svekkes, vil ventilene som styrer strømmen av blod gi etter før økt press. Venen slutter å fungere som den skal, og det begynner å bli vanskelig å flytte blod til hjertet.

Når blod samles i venene i underkroppen, kan de bli betente og danne knuter som skaper de skjemmende åreknutene.

Åreknuter er karakterisert ved sitt blåaktige utseende og de hovne områdene på bena. Disse beryktede blodårene resulterer i et utrivelig utseende og de kan også være smertefulle.

Utover de kosmetiske problemene vil de påvirke helsen din direkte. Det er fordi de omkringliggende vevene vil bli påvirket av opphopningen av giftstoffer, noe som kan forårsake at magesår dannes om de forblir ubehandlet.

Som om ikke det var nok, kan problemer med blodsirkulasjonen som varer over lengre tid føre til alvorlige kardiovaskulære helseproblemer.

Heldigvis finnes det metoder for å forebygge åreknuter.

Les også: 
7 enkle endringer for å forbedre din kardiovaskulære helse I DAG

Øvelser for å behandle og forebygge åreknuter

Trening for å forebygge åreknuter

Fysisk aktivitet er en av de beste måtene man kan behandle problemer med og forebygge åreknuter. Det å utføre øvelser som krever konstant bevegelse kan bidra til å forbedre sirkulasjonen og spesielt målrette dette problemet.

Blant de mest anbefalte øvelsene finner vi:

  • Gymnastikk
  • Svømming
  • Sykling
  • Spinningtimer
  • Yoga
  • Gåing

Et annet alternativ er å utføre en treningsøkt på 20 minutter som inkluderer vektløfting og strekkøvelser for beina. Disse lokaliserte øvelsene er ideelle for å styrke blodårene.

Avslutt treningen ved å gjøre 20 beinløft på hver side.

Kosthold

Hva du spiser spiller også en viktig rolle når det kommer til blodårenes helse, fordi de krever visse næringsstoffer for å styrkes og for å opprettholde elastisiteten sin.

Du bør øke inntaket av matvarer som er rike på omega 3-fettsyrer, som fet fisk og frø. Prøv å basere kostholdet på frukt og grønnsaker, og legg til aminosyrer fra produkter som ølgjær og soya.

Juice for å styrke blodårene

Juice for å styrke blodårene

Denne juicen vil bidra til å styrke kapillærene og årene mens du fjerner giftstoffer fra blodet. Drikker du den på en regelmessig basis vil du forbedre blodsirkulasjonen din, noe som reduserer synligheten av åreknutene.

Ingredienser

  • 1 selleristang
  • 2 tomater
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 skive løk
  • 1 1/2 kopp aloe vera gel (300 ml)
  • 1 ts spirulina (5 g)

Slik gjør du det

Legg alle ingrediensene i en blender og bland dem i noen minutter. Drikk denne juicen på tom mage.

Les også: 
Prøv disse naturlige remediene for å forbedre blodsirkulasjonen

Hjemmeremedie

Grønnkål for behandling av åreknuter

Denne hjemmelagde behandlingen for åreknuter er lett å lage og gir gode resultater når den brukes på en jevnlig basis. Kjøp litt grønnkål og skill bladene fra hverandre.

Gjør hvert blad flatt med en kjevle og legg dem på de områdene som er berørte av åreknuter. La dem være på i noen timer eller over natten.

Det er viktig å skjønne at en behandling av åreknuter hjemme ikke vil gi deg umiddelbare resultater, og at det krever en endring i livsstilen din og vanene dine.

Det å ha en bedre ernæring, få regelmessig mosjon, og å huske disse enkle tipsene kan bidra til å redusere problemet, men i de mest alvorlige tilfellene vil det være nødvendig med medisinske inngrep.