Viktige tips for å komme deg etter et pre-hjerteinfarkt

· oktober 5, 2018
Om du har lidd et pre-hjerteinfarkt så må du forbedre livsstilen din og legge fra deg de dårlige vanene og ekstreme følelsene som kan sette deg i fare.

Hvis du har hatt et pre-hjerteinfarkt, må du lære om noen tips for å hjelpe kroppen din til å komme seg ordentlig. Det er også viktig at du vedtar nye livsstilsvaner for å forhindre dette alvorlige kardiovaskulære problemet.

I dagens artikkel finner du ut hva et pre-hjerteinfarkt er, hva symptomene er, og hvordan du kan reagere i et øyeblikk av krise. Vi deler også viktige tips om hvordan du kan komme deg videre fra dette, slik at du kan forbedre livskvaliteten på enkle og naturlige måter.

Vi anbefaler at du også leser denne artikkelen: Opplever kvinner og menn et hjerteinfarkt forskjellig?

Hva er et pre-hjerteinfarkt?

Et pre-hjerteinfarkt er også kjent som angina pectoris. Det skjer når mengden blod som når hjertet ditt, er redusert. Dette arterielle problemet krever umiddelbar behandling og etterfølgende overvåkning av en medisinsk faglig.

Et pre-hjerteinfarkt skyldes vanligvis et overskudd av fett som er lagret i kranspulsårene, som gir blod til hjertet. Det kan imidlertid også skyldes blodpropp. Mens høyt kolesterol er en av de vanligste årsakene til dette problemet, kan det oppstå i alle aldre og hos mennesker med svært forskjellige fysiske forhold.

Hvordan vet du om du har et pre-hjerteinfarkt?

Symptomene på et pre-hjerteinfarkt begynner vanligvis gradvis og er preget av følgende:

  • Smerte i en eller begge armer,
  • Ubehag og tetthet i brystet,
  • Angst, tretthet og pustevansker,
  • Kvalme, svimmelhet og oppkast,
  • Generelt ubehag,
  • Smerter i rygg, nakke og mage.

Les også denne artikkelen: Fire øvelser som hjelper hjertefunksjonen

Hva skal du gjøre i tilfellet av et pre-hjerteinfarkt?

Når du gjenkjenner symptomene, bør du også vite trinnene som må tas for å behandle noen som lider av et pre-hjerteinfarkt eller et hjerteinfarkt.

Her er noen av de viktigste tipsene, fordi reaksjonstiden er svært viktig og et liv kan avhenge av det:

  • Ring ambulanse.
  • Prøv å roe ned personen slik at de kan puste lettere.
  • Løsne klærne deres for å forbedre sirkulasjonen.
  • Spør om de tar hjertemedisin som du kan administrere.

Det er viktig å huske at selv om en person sier at de har det bra, ikke avvik fra ovennevnte protokoll for handling. Ikke la dem være alene og ikke gi dem medisiner som ikke har blitt foreskrevet av lege.

Retningslinjer for bedring

Unngå dårlige vaner

Røykeslutt

Hvis du har hatt et pre-hjerteinfarkt, har du sannsynligvis allerede en sterk motivasjon til å endre noen av dine verste livsstilsvaner. Vi viser noen av de mest alvorlige faktorene som kan øke risikoen for å lide av et nytt pre-hjerteinfarkt. Du må endre disse vanene så snart som mulig:

  • Røyking
  • Fedme
  • En stillesittende livsstil
  • Høyt kolesterol
  • Høyt blodtrykk

Gode ​​vaner for bedring

Hva bør du huske på for å bli bedre?

  • Alvorlighetsgraden av ditt pre-hjerteinfarkt vil avgjøre hvor mye hvile du trenger.
  • Prøv å unngå angst, stress eller maniske emosjonelle tilstander.
  • Det er viktig å hvile godt om natten og ta lur hvis det er nødvendig.
  • Over tid kan du gradvis øke aktivitetsnivået ditt og få litt trening med moderat intensitet.
  • Ikke gjør noen plutselige bevegelser eller prøv å løfte tunge gjenstander eller vekter.
  • Unngå å anstrenge kroppen din, noe som kan være farlig når hjertet ditt forsøker å pumpe mye blod mens det fortsatt er arteriell obstruksjon. Start med noen korte turer eller lett husarbeid.
  • Som vi sa ovenfor, er det også viktig å unngå bruk av alkohol og tobakk, samt steder med mye passiv røyking.
Venner trener

Mat vil være nøkkelen til å balansere kolesterol- og triglyseridnivåer og å regulere blodtrykket. Det vil også hjelpe deg med å opprettholde en sunn vekt og forbedre livskvaliteten din generelt.

Matvarer du bør redusere eller eliminere inkluderer:

  • Fet og bearbeidet mat
  • Frityrstekt mat
  • Kommersielle bakverk
  • Sukker
  • Matlagingsoljer av dårlig kvalitet
  • Pølser
  • Ost
  • Raffinert mel
  • Bearbeidede meieriprodukter
  • Sukkerholdig brus
  • Salt

Noen av de anbefalte matvarene inkluderer:

  • Frukt og grønnsaker
  • Juice og hjemmelagde smoothies
  • Fullkorn
  • Nøtter og frø
  • Supermat (spirulina, næringsgjær, hampfrø, kakao, osv.)
  • Sopp
  • Tang
  • Naturlige søtningsmidler: honning, stevia, xylitol, osv.
  • Havsalt eller Himalayasalt (i moderasjon)
  • Fisk
  • Egg