Tre fantastiske fordeler med yoga for barn

08 juli, 2020
Yoga for barn hjelper dem med å vokse til voksne som er mer sikre på seg selv og er mer ansvarlige for miljøet. Dessuten er det en sport som ikke har et konkurransedyktig element.

Tro det eller ei, yoga for barn blir mer og mer populært, og det kan brukes som en måte å forbedre barns helse på.

Inntil ganske nylig trodde vi at den viktigste delen av barnas liv var utdannelsen deres.

Imidlertid vet vi nå at aktivitet er viktig for utviklingen så vel som for den mentale helsen deres. Men hva slags trening bør barna utføre?

Den tradisjonelle responsen er fotball, basketball eller andre idretter, men det finnes en annen verden utenfor dem.

Orientalske filosofier bringer med seg en hel behandling for kroppen som ser ut til å interessere oss mer og mer. Dette vises i den nylige økningen i yoga, men er det bra for barn også?

Yoga for barn: Når bør barn begynne med yoga?

yoga for barn

Med egenskapene til barn i bakhodet, er det beste å la barna begynne med yoga etter fylte 4 år.

På dette tidspunktet er kroppsstrukturen deres allerede solid, og de har allerede en viss psykomotorisk utvikling. De er allerede bevisste på sin egen kropp og har en viss kontroll over den.

På den annen side lurer noen på om det er en tilstrekkelig disiplin for alle slags barn. Svaret er bekreftende.

Både introverte så vel som de mer dynamiske barna vil dra nytte av det. Selv de som viser funksjonelt mangfold vil synes at det å praktisere yoga er fordelaktig.

Nøkkelen er å finne den klassen som er mest tilstrekkelig for personligheten deres.

Det finnes forskjellige metoder innen yoga som tar sikte på å forsterke og korrigere ubalanser i kroppen.

Alle av dem gir imidlertid de fordelene vi vil snakke om videre.

Oppdag fordelene med yoga for barn

De vil lære å forbedre seg selv uten å konkurrere

barn som mediterer

Yoga er en av få idretter hvor du ikke vinner eller taper. Du kan heller ikke slå på fjernsynet og se konkurranser.

I tillegg, hvis vi sammenligner det med andre treningsøvelser, er yoga unik.

Viktigheten av denne læringen er grunnleggende for barna. Det hjelper til med å oppmuntre til forbedring uten mål om å være bedre enn en annen person eller å vinne en premie.

Å vite at det er en tilfredshet som kommer innenfra og at det ikke er avhengig av anerkjennelse fra andre, er avgjørende for å være lykkelig.

Yoga for barn oppmuntrer til selvkunnskap

Når vi snakker om selvinnsikt, tenker vi vanligvis på omverdenen. Selv om det er sant at dette er en grunnleggende brikke, kan det å hjelpe et bevisst forhold til kroppen vår også hjelpe oss mye.

Å være bevisst grensene dine og føle deg i stand til å overvinne dem gir deg en følelse av kraft som oversettes til forbedret selvtillit.

Yoga får oss også til å føle hver muskel, hvert bein, til og med hver innånding av luft.

Dette gjør det mer sannsynlig at vi tar vare på oss selv og at vi respekterer kroppens funksjoner. Videre lærer vi å ære andres rom med samme alvor, gitt at vi allerede vet at de ikke er våre fiender, men våre likestilte.

Lær å oppdage og kontrollere stress

Lær å oppdage og kontrollere stress

Sannsynligvis er den viktigste delen “påvisning”, siden vi uten dette ikke kan kontrollere det. Akkurat som filosofien som følger med, krever aktiviteten i seg selv avslapning.

På grunn av dette vil du merke forskjellen hvis den følelsesmessige tilstanden din ikke er avslappet, så snart du er klar til å praktisere det.

Ved å legge merke til denne kontrasten, forstår du at du hadde en følelse inni deg som gjør at du føler deg dårlig. Samtidig kan du finne måten å takle det på.

Som voksne som har levd langt fra denne disiplinen, vet vi hvor vanskelig dette er å lære å gjøre når du allerede er voksen.

Å ha denne ferdigheten siden barndommen gjør en stor forskjell. Det er et betydelig verktøy som hjelper deg å utvikle deg rolig og å kunne velge hva som er best for deg.

Dette er de viktigste fordelene med yoga for barn. Som du ser, vil det hjelpe dem å vokse til å oppføre seg bedre og å respektere seg selv så vel som miljøet de vokser opp i.

  • Dai C, Nabors LA, Vidourek RA, King KA, Chen C. Evaluation of an afterschool yoga program for children. Int J Yoga 2015;8(2):160-161.
  • Hagen I, Nayar US. Yoga for children and young people’s mental health and well-being: research review and reflections on the mental health potentials of yoga. Frontiers in psychiatry 2014;5:35.
  • Galantino ML, Galbavy R, Quinn L. Therapeutic effects of yoga for children: a systematic review of the literature. : Centre for Reviews and Dissemination (UK); 2008.