Tre nyttige tips når du lager en vegansk smoothie

april 20, 2019
En vegansk smoothie er ikke kun en blanding av 'grønne' ingredienser som man velger ut tilfeldig. For å lage en velsmakende smoothie, trenger man å vite hvordan man lager dette og hvilke ingredienser som passer med hverandre.

Enten du kaller den en vegansk smoothie, shake eller juice, er dette begrepet brukt for å beskrive blandingen av forskjellige ingredienser i væskeform som konsumeres som en drikk.

Med et vegansk kosthold må man huske at maten alltid kommer fra planter. Dette betyr at man ikke drikker kumelk eller konsumerer andre melkeprodukter.

Når man tilbereder disse drikkene, holder det ikke å ta en håndfull grønnsaker og blande dem i en blender. Dette er feilen som de fleste gjør når de prøver å ha et sunnere kosthold, og som ofte etterlater dem med en vond smak i munnen.

Det er tross alt logisk: Ikke alle grønnsaker eller frukter vil smake godt kombinert. Derfor må du lære deg å velge de riktige ingrediensene i dine drikker.

I denne artikkelen vil vi ta en titt på noen tips for å lage en smakfull vegansk smoothie.

1. Lag en vegansk smoothie etter farge

En av de enkleste måtene å lage en vegansk smoothie på, er å blande ingredienser med samme farge. For eksempel: Røde epler, vannmelon og jordbær.

Trikset er å også leke deg med andelen av ingrediensene, for å få den tykkelsen du vil ha, ettersom det ikke er det samme å kombinere noen ingredienser og tilsette vann når man lager naturlig juice, som å øke mengden til disse ingrediensene for å få en tykk nok vegansk smoothie.

Hva er de vanligste fargene i en smoothie?

Som et utgangspunkt er det greit å prøve rødt, gult og grønt. Når du har mestret disse tre gruppene, kan du begynne å variere noen av ingrediensene for å få for eksempel rosa, lilla, blått, lysebrunt, og så videre.

Du må huske på følgende:

  • Grønt. Disse inneholder vanligvis flere grønnsaker enn frukt, herav fargen.
  • Rødt. Disse inneholder vanligvis mer frukt enn grønnsaker.
  • Gult. Disse har en merkbar balanse mellom mengden frukt og grønnsaker.

Du er kanskje også interessert i: 4 oppskrifter på en mettende smoothie med havremelk

2. Lag smoothies etter smak

En annen måte å lage vegansk smoothie på, er å bestemme hvilken smak du vil ende opp med. 

Vil du lage en syrlig drikk? Eller kanskje en søt smak?

Basert på dette, kan du finne ingrediensene som passer best. For eksempel kan en syrlig, vegansk smoothie være laget med appelsiner, sitroner og grapefrukt, eller kanskje appelsiner og jordbær.

  • Syrlig smoothie: De mest populære ingrediensene er appelsiner og sitroner. Andre ingredienser kan være pasjonsfrukt, ananas, mandariner, grapefrukt eller klementin.
  • Søt smoothie: Disse er vanligvis laget med bananer som base, og inkluderer epler, mangoer og pærer.
  • Blandet smoothie: Du kan bruke banan som base og inkludere for eksempel avokado, kakaopulver, peanøtter eller bare jordbær eller epler.

Vi anbefaler at du unngår å blande syrlige frukter med søte, fordi det ofte ikke smaker så godt.

Et annet viktig aspekt når du tilbereder en vegansk smoothie, er å alltid velge ingredienser som er i sesong, ettersom de ikke kun pleier å være ferskere, men de er også rimeligere.

Les også: Prøv disse fem oppskriftene på slankende grønnsaksjuice

3. Tilbered en vegansk smoothie etter næringsstoffer

Dette er den mest nyttige måten å tilberede en vegansk smoothie på når du har mestret de to foregående. Selv om de ikke alltid ender opp i flotte farger, har de et høyt innhold av vitaminer, mineraler og fiber. 

Dersom du vil drikke en drikk med et høyt innhold av vitaminer, må du huske på å inkludere ingredienser som er rike på de næringsstoffene du trenger, og bruke disse.

Du må huske at væsken kan ha forskjellige baser. Noen kan inneholde vann, te eller andre plantebaserte drikker (havre-, kokos-, mandel- eller soyamelk). Disse basene vil forsterke en spesifikk smak, så det er viktig å vite hvordan du bruker dem. For eksempel vil en plantebasert drikk ofte forsterke de søte smakene i ingredienser som banan eller papaya.

Alle veganske smoothies kan være skikkelig gode dersom du er litt oppmerksom på ingrediensene du kombinerer. Derfor kan du fokusere på noen oppskrifter på smoothies og juice og over tid introdusere noen andre varianter for å lage dine egne ting.

Husk at det alltid er enklere enn det virker. Så ikke slutt med å oppmuntre deg selv til å teste ut ting og supplere ditt kosthold med disse deilige drikkene.

  • Carbajo, A. ., & Santana, C. (2016). Dieta vegetariana. Beneficios y riesgos nutricionales. Acta Pediatrica Atención Primaria.
  • Diaz, J. L. (2006). Argumento: “Las plantas tambien sienten, tienen una conciencia.”
  • Brignardello G, J., Heredia P, L., Paz Ocharán S, M., & Durán A, S. (2013). Conocimientos alimentarios de vegetarianos y veganos chilenos. Revista Chilena de Nutrición. https://doi.org/10.4067/S0717-75182013000200006
  • Trigueiro, A. (2013). CONSUMO, ÉTICA E NATUREZA: O VEGANISMO E AS INTERFACES DE UMA POLÍTICA DE VIDA. INTERthesis. https://doi.org/10.5007/1807-1384.2013v10n1p237
  • Gómez de Tejada, P. (2016). Berlín, capital de vegetarianos y veganos.