Vet du hva du bør spise når du har diabetes?

19 januar, 2020
Å leve en sunn livsstil, å vite hva du spiser samt følge alle instruksjonene til legen din er grunnleggende for å kontrollere diabetes.

En av de vanskeligste delene med diabetes er å vite hva du bør spise. Det finnes ikke en universell måltidsplan som passer alle. Det er imidlertid avgjørende å kontrollere karbohydratene du inntar for å holde blodsukkeret innen de ønskede nivåene.

Du bør derfor kjenne til de forskjellige matvaregruppene samt kunne velge de mest passende matvarene avhengig av blodsukkeret ditt til enhver tid.

Husk at ikke alle karbohydrater øker blodsukkernivået på samme måte. Alt avhenger av din spesifikke glykemiske indeks.

Ikke gå glipp av denne artikkelen: Hvordan oppdra et barn med diabetes type 1?

Det er veldig viktig å vite hva du bør spise

Balansert frokost

For å planlegge kostholdet ditt og velge de mest praktiske ingrediensene er det viktig å vite typen og mengden karbohydrater hver matvaregruppe inneholder.

Det finnes to grupper grønnsaker: de som inneholder stivelse og de som ikke gjør det. Potet, mais og erter hører til i den første gruppen, og du bør spise dem i moderasjon.

På den andre siden inneholder grønnsaker uten stivelse, som bladbete, blomkål, tomat og gulrøtter, svært få karbohydrater og den glykemiske indeksen er lav. Derfor er de også en god kilde til vitaminer, mineraler og fiber samt gode allierte i kostholdet til de som lider av diabetes.

De fleste typer frukt inneholder karbohydrater. De fleste av dem har imidlertid en lav glykemisk indeks. Medisinske fagpersoner anbefaler å inkludere dem i kostholdet ditt på grunn av de mange næringsstoffene de har å tilby.

Bringebær, jordbær og bjørnebær har et lavt karbohydratnivå og er en god kilde til antioksidanter og vitaminer. Innholdet av stivelse i tørket frukt er høyere, så det er viktig å vite hvor store porsjoner du kan spise. To spiseskjeer rosiner, for eksempel, inneholder omtrent 15 gram karbohydrater.

Korn som hvete, ris, havre og deres biprodukter som mel er hovedkilden til karbohydrater. Det er derfor viktig å begrense mengden du inntar. Du må også ta hensyn til hvor raffinerte de er.

Som en generell regel bør du velge korn og fullkornsmel. Disse er mer næringsrike og har en lavere glykemisk indeks.

På samme måte, dersom målet ditt er å holde blodsukkernivået i sjakk, bør du unngå behandlede matvarer og raffinert mel. Disse inneholder ofte store mengder sukker.

Oppdag også denne: Råd for å kontrollere diabetes type 2 naturlig

Tips for å kontrollere diabetes

En bolle med frokostblanding og en mugge melk

For å kontrollere diabetesen din bør du ta kontroll over kostholdet ditt ved å vite hva du bør spise. Her er noen tips du bør ha i bakhodet:

  • Planlegg en ukentlig meny. Beregn mengden karbohydrater i hver rett du inkluderer.
  • Lag en handleliste over “aksepterte matvarer” og kjøp dem på forhånd så du har dem når du skal begynne å lage mat.
  • Hvis du fremdeles er sulten etter å ha spist kan du spise en salat med grønnsaker uten stivelse med en dressing uten sukker og lite karbohydrater. Du vil føle deg mett samtidig som du holder karbohydratinntaket lavt.
  • Velg fullkornsprodukter i stedet for raffinerte matvarer. Sjekk innholdslisten for å forsikre deg om at produktet er fullkorn.

Hensikten her er å vite hva du bør spise ved å erstatte ingredienser med en høyere glykemisk indeks med produkter med en lavere GI. Det finnes svært mange gode erstatninger.

Sjekk glukosenivået ditt før hvert måltid for å vite hva du bør spise til enhver tid. Du kan bruke tradisjonelle blodsukkermålere selv om det også finnes nye teknologier som kan forenkle denne oppgaven. Det finnes nå kontinuerlige glukosemålere som måler blodsukkernivået ditt gjennom en sensor i armen din som sender informasjonen direkte til mobilen din.

Ting du bør ta i betraktning

Du må alltid konsultere legen din før du gjør forandringer i kostholdet ditt. De bør kunne fortelle deg hvorfor noen av alternativene dine kan være mer praktiske enn andre avhengig av dine spesifikke behov.

Jo mer oppmerksom du er på hva du spiser, jo enklere vil det imidlertid bli å gjøre rettelser og justeringer. Du kan leve et sunt liv uten å gå sulten!