10 frukter med høyt innhold av kalium

Selv om bananer er kjente for sitt høye innhold av kalium, finnes det mange andre frukter som kan øke dine nivåer av kalium. Lær om dem i denne artikkelen!

Kalium er et mineral som balanserer kroppens elektrolytter.

Dette er et grunnleggende mineral, fordi det hjelper med:

  • Korrekt funksjon av nerve- og muskelceller
  • Fordøyelse
  • Metabolisme
  • Balansering av elektriske og kjemiske prosesser i kroppen din.

Kroppen din får kalium gjennom mat. Deretter er nyrene ansvarlig for å bli kvitt eventuelle overskytende mengder av det.

Du kan få kalium fra:

  • Rødt kjøtt og kylling
  • Laks, torsk, flyndre og sardiner
  • Soyaprodukter
  • Vegetariske hamburgere
  • Flere frukttyper

I denne artikkelen vil vi snakke om frukt som er rik på kalium. Tross alt er de en deilig måte å få i seg nok kalium på, og dette gjør det enkelt å inkludere det i kostholdet ditt.

1. Aprikoser

aprikoser

Visste du at tørkede aprikoser har mer kalium enn ferske? Tro det eller ei: hvert 100 gram tørkede aprikoser gir deg nesten 33% av anbefalt daglig verdi.

Aprikoser er svært gunstige for blodsirkulasjonen fordi:

  • De regulerer blodtrykket og dine kroppsvæsker
  • De kan forebygge sykdommer eller revmatisme

2. Svisker

Foruten å være rik på kalium, gir svisker deg fiber og sukker. Bare 100 gram gir 12% av anbefalt daglig verdi av kalium!

Faktisk er det slik at næringsverdien til tørket frukt skyldes tørkeprosessen. Dette øker tilstedeværelsen av enkle karbohydrater.

Svisker er også rike på vitamin A, B3, og C.

Disse fruktene øker også din energi svært raskt takket være sitt høye innhold av sukker. I tillegg bekjemper de forstoppelse takket være sitt fiber, samt reduserer høye nivåer av kolesterol.

3. Rosiner

rosiner

Rosiner gir 21% av anbefalt daglig verdi med kun 100 gram. Du må imidlertid huske på at de har mye sukker. På grunn av dette, bør du balansere mengden du spiser.

Rosiner er også bra for å:

  • lindre forstoppelse
  • redusere acidose
  • behandle symptomer på anemi
  • redusere feber
  • regulere spenninger i arteriveggene
  • redusere høyt blodtrykk

4. Dadler

Kun 100 gram dadler gir deg 21% av den anbefalte daglige verdien av kalium.

I motsetning til rosiner og svisker, anbefales det ikke at du spiser mange dadler. Dette er på grunn av den store mengden av sukker som kan forandre blodsukkernivået.

Toppidrettsutøvere spiser dadler fordi de er rike på antioksidanter og mineraler. Disse inkluderer kalium, fosfor, kalsium og magnesium.

Dadler er også rike på vitamin B5. Dette er et nødvendig vitamin for produksjon av hormoner. En av de tingene det hjelper med er å forvandle fett og karbohydrater til energi.

Begynn med å spise dadler, men sørg for å trene nok hver dag. På denne måten beholder du kun fordelene, og blir kvitt den store mengden av sukker de gir deg.

Dessuten bør du ikke spise mer enn to eller tre stykker.

5. Fiken

fiken

100 gram tørket fiken gir deg 19% av den daglige anbefalte verdien av kalium.

Men visste du at fiken egentlig ikke er en frukt? Egentlig kalles de en syconium. Med andre ord: det er en klynge av blomster med innsiden ut.

Den bløte massen er stilken som beskytter innsiden. Det er her du finner de frøene som blir bestøvet senere.

6. Avokado

Avokado er en annen frukt rik på kalium. De er også kjent for sine sunne fettsyrer og deres skjønnhetsfordeler.

Hver 100 gram avokado gir deg omtrent 14% av den daglige anbefalte verdien av kalium.

7. Graviola

Dette er en av de mest allsidige fruktene på denne listen. Foruten å gi deg ca. 12% av den anbefalte daglige verdien, gir den også deg en stor mengde fiber, vitamin C, antioksidanter og mineraler.

Dette gjør den ideell for å:

  • Øke immunforsvaret
  • Forbedre din kardiovaskulære helse
  • Kontrollere diabetes
  • Bidra til å forhindre kreft på grunn av quercetin, vitamin C, og lykopen
  • Stimulere kognitive funksjoner takket være vitamin B3 og B6.

En av de ukjente fordelene med graviola er dens effekt på oral helse. Dette er fordi den er antibakteriell, og reduserer mengden av plakk. I tillegg behandler den betennelser og infeksjoner i tannkjøttet.

8. Bananer

bananer

Det er velkjent at bananer er en av de fruktene som er rik på kalium. De inneholder 10% av den daglige anbefalte verdien.

Bananer holder cellulære væsker balansert. De sørger også for at nerve-, tarm- og muskelsystemene dine fungerer på riktig måte.

9. Pasjonsfrukt

I 100 gram pasjonsfrukt får du 10% av den daglige anbefalte verdien av kalium. Du får også de essensielle næringsstoffene kroppen din trenger. Disse inkluderer vitamin A, B2, C, fosfor, kalsium og fiber.

Dessuten anbefales pasjonsfrukt for å lindre menstruasjonssmerter fordi den har en krampelindrende effekt.

10. Kiwi

Til slutt: kiwi er en utmerket frukt. Dette er fordi den, i tillegg til å gi kalium, har en rekke fiber og en stor mengde av vitamin C.

Denne frukten vil styrke immunforsvaret ditt og forhindre fordøyelsesbesvær.

Kategoriar: Sunne vaner Merkelappar:
FRA NETTET