10 tips for å ta vare på den mentale helsa di under hjemmeisoleringen

21 mai, 2020
Store deler av verdens befolkning sitter i hjemmeisolering på grunn av COVID-19-krisen. Det å ta vare på den mentale helsa di akkurat nå er svært viktig for å forhindre stress og angst. Oppdag noen tips i dagens artikkel.

Krisen som verden står overfor i dag på grunn av COVID-19-pandemien, har tvunget oss til å tilpasse oss raskt til brå livsstilsendringer. Som et resultat har mange begynt å lide av stress, angst og panikk. Skjer dette med deg? I så fall bør du ikke gå glipp av følgende råd for å hjelpe deg med å ta vare på den mentale helsa di i løpet av hjemmeisoleringen.

Det er avgjørende å vite hvordan man takler denne situasjonen på et emosjonelt nivå for å forhindre skadelige konsekvenser. Derfor er det lurt å lære å bruke tilbakeblikksaktiviteter som lar deg holde deg rolig og koble til ditt indre selv.

10 tips for å ta vare på den mentale helsa di under hjemmeisoleringen

Den konstante strømmen av negative nyheter om COVID-19 har forårsaket forskjellige psykiske problemer blant befolkningen. Det hjelper selvfølgelig ikke at man må holde seg inne så mye som mulig. Selv om noen klarer å takle dette, må andre håndtere angst, uro og til og med søvnløshet hver dag.

Problemet er at sinnet vårt blir overveldet av så mange nyheter om sykdommen, isoleringen og pandemien at det rett og slett står ansikt til ansikt med en situasjon det ikke har opplevd før. Som et resultat av dette, er mange nå nødt til å lære seg å ta vare på sinnet sitt og kontrollere følelsene sine.

I denne artikkelen ønsker vi å tilby deg noen anbefalinger for å ta vare på den mentale helsa di i løpet av hjemmeisoleringen eller -karantenen.

1. Del med de som trenger det

Dette vil hjelpe deg med å komme deg ut av din egen mentale isolering.

Noen føler seg svært sårbare akkurat nå, som eldre, selvstendig næringsdrivende, enslige foreldre, osv. Det å dele ressursene dine med disse menneskene er en flott måte å hjelpe folk i nød på. Samtidig vil det hjelpe deg med å glemme situasjonen vi alle går gjennom i en liten stund.

En kvinne med en maske i dagligvarebutikken
Hvis du har muligheten, ta med mat og andre varer til de som trenger litt hjelp. Dette vil hjelpe deg med å komme deg ut av din egen mentale isolering.

2. Få kontakt med familien din igjen

Selv om dere kanskje er adskilt fysisk sett, er ikke dette noen grunn til å holde sosial avstand. Faktisk gjelder det motsatte!

Det finnes mange ulike sosiale nettverk og teknologiske enheter du kan bruke for å opprettholde kontakten med dem du er glade i. Venner og familie er et grunnleggende støttenettverk og en kilde til oppmuntring i tider som disse.

3. Få litt frisk luft for å ta vare på den mentale helsa di

Prøv å få minst en halv time med sol hver dag. Du vil ikke bare få en fin brunfarge. Det å få litt frisk luft er en flott måte å ta vare på den mentale helsa di på.

D-vitamin er ikke bare viktig for den emosjonelle helsa di, men også for den fysiske helsa di. Hvis du ikke har muligheten til å gå ut eller ikke har en hage, kan du sitte på balkongen eller ved et åpent vindu. Ikke glem å ta på deg solkrem!

Vil du vite mer? Les: Vitaminer og melatonin i kampen mot koronavirus

4. Lag et område for deg selv

Finn et sted hjemme hos deg som trenger litt oppmerksomhet og gjør det om til et koselig hjørne du kan bruke litt tid for deg selv i.

Det å rydde opp har en positiv effekt på sinnet vårt, og det samme gjelder et vakkert dekorert og behagelig område. Du kan bruke det nye hjørnet ditt til å lese, male, eller drive med andre hobbyer du liker.

5. Gjør litt hagearbeid for å ta vare på den mentale helsa di

Enten du har en stor hage eller bare en liten vinduskarm, vil det å ta vare på plantene dine hver dag hjelpe deg med å klarne tankene dine. Videre, dersom du er modig nok, kan du begynne å dyrke din egen mat!

6. Finn frem en bok

La deg bli revet med av en god roman. Det finnes ingen bedre måte å koble fra nåtiden og glemme problemene dine på enn å dra på en litterær reise.

En kvinne leser en bok og drikker varm drikke: prøv det for å ta vare på den mentale helsa di
Ved å lese, kan du redusere negative tanker og ta vare på den mentale helsa di i løpet av hjemmeisoleringen.

7. Praktiser meditasjon

Meditering betyr ikke nødvendigvis å tømme tankene dine. I stedet betyr det å konsentrere deg om her og nå. Hvis du er usikker på hvordan du gjør nettopp dette til å begynne med, ikke bekymre deg.

Du kan begynne med veiledet meditasjon først. Det finnes mye å velge mellom på internett. Så snart du får teken på det, kan du finne din egen rytme.

8. Prøv pilates for å ta vare på den mentale helsa di

Pilates er en flott treningsteknikk for å redusere stress og oppnå bedre velvære generelt sett. Faktisk, ifølge en studie publisert i Muscles, Ligaments, and Tendons Journalhjelper det deg også med å holde deg i form fysisk sett.

Mer spesifikt, kan pilates bidra til å forbedre fleksibiliteten din og ta vare på leddene dine. Dette er ikke av liten betydning nå ettersom hjemmeisoleringen lett kan føre til en stillesittende livsstil.

9. Lær mindfulness

Mindfulnessteknikker er et annet verktøy du kan dra nytte av for å unngå mental overbelastning. Med disse metodene, kan du rett og slett koble fra fra alt som skjer rundt deg i et øyeblikk for å se inne i deg selv og finne ro.

Ikke gå glipp av: Mindfulness for bedre søvn

10. Bruk tid på deg selv

Hvis du noen gang har følt at du aldri har tid til deg selv, er det på tide at du skjemmer deg bort.

Det å være hjemme er den perfekte unnskyldningen til å ta vare på deg selv for én gangs skyld. Sett av tid til å trene, skjønnhetsbehandlinger eller andre aktiviteter som gjør at du føler deg bedre.

En kvinne med en ansiktsmaske
En ansiktsmaske eller et boblebad kan være akkurat det du trenger for å tømme tankene dine og skjemme bort deg selv.

Ta vare på den mentale helsa di i løpet av hjemmeisoleringen

Til slutt, for å ta vare på den mentale helsa di i løpet av hjemmeisoleringen, sett av litt tid til å reflektere. Du kan se på denne situasjonen som en mulighet til å endre dårlige vaner, ta vare på andre og forbedre vanene dine mot miljøet.

Koronaviruskrisen vil ikke vare for alltid. Husk at det vil komme et tidspunkt hvor du vil kunne tenke tilbake på denne tiden uten å føle angsten du opplever akkurat nå. Prøv å slappe av, unngå å se for mye på nyhetene, og dra nytte av tiden du har for å gjøre ting som forbedrer velværet ditt.

  • Kloubec J. Pilates: how does it work and who needs it?. Muscles Ligaments Tendons J. 2011;1(2):61–66. Published 2011 Dec 29.
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2020). Stress and Coping. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). CDC. Available in https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/managing-stress-anxiety.html
  • Roy D, Tripathy S, Kar SK, Sharma N, Verma SK, Kaushal V. Study of knowledge, attitude, anxiety & perceived mental healthcare need in Indian population during COVID-19 pandemic [published online ahead of print, 2020 Apr 8]. Asian J Psychiatr. 2020;51:102083. doi:10.1016/j.ajp.2020.102083
  • Lee, Sherman. (2020). Coronavirus anxiety scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Studies. 1-9. 10.1080/07481187.2020.1748481.