12 råd for å naturlig kontrollere utmattelse hjemme

Selv om det kan virke som en selvmotsigelse, kan trening være en fin måte å bekjempe utmattelse på, siden det bidrar til å aktivere metabolismen og forbedrer humøret ditt. Prøv selv!

Utmattelse kan ha flere årsaker, både internt og eksternt. De som lider av det og prøver å kontrollere utmattelse, føler ofte at de som er rundt dem på jobben og hjemme ikke forstår hva de går gjennom, fordi de ikke ser på det som en kronisk lidelse.

I denne artikkelen skal vi gi deg 12 ting som kan hjelpe deg å få kontroll på utmattelsen, gjennom mat og andre naturlige metoder.

Hva er årsaken?

Enkelte dager føler vi oss trette fordi vi har mye å tenke på, eller fordi vi har mer å gjøre enn normalt, fordi vi ikke har sovet godt, eller alle andre mulige grunner.

Men for noen er utmattelse en daglig ting, som kan være et resultat av andre ukjente faktorer:

  • Fordøyer du gluten bra? Det er mange som ikke vet det, men selv om de ikke har cøliaki, fordøyer de fortsatt ikke gluten på riktig måte. Gluten er proteinet som finnes i korn som hvete, bygg og rug.
  • Hvordan er leveren din: En lever som blir overarbeidet eller som ikke fungerer riktig, kan også være årsaken til utmattelse.
  • Vær oppmerksom på nyrene dine: Ifølge tradisjonell kinesisk medisin, regulerer nyrene kroppens energi.
  • Svak skjoldkjertel: De som lider av en hyperaktiv skjoldbruskkjertel, eller har en predisposisjon til å få denne sykdommen, vil sannsynlig også lide av utmattelse og mangel på energi uten grunn.
  • Søvnløshet? Det er åpenbart at om man ikke sover godt om natten, selv om man legger seg ned i mange timer, klarer ikke kroppen å ta igjen for tapt energi, og vi våkner opp enda trøttere enn vi var da vi gikk og la oss.
Kvinne med utmattelse

Oppskrifter for å bekjempe og kontrollere utmattelse

1. Hjemmelaget juice

Juice du lager hjemme med frukt og grønnsaker, er en utmerket kilde til vitaminer og mineraler som gir oss større vitalitet.

2. Smoothier

Smoothier holder deg mettere enn hva juice gjør, fordi de inneholder mye fiber.

Du kan også ha i frokostblandinger, tørket frukt, grønnsaksjuice, frø og kosttilskudd i dem.

Kvinne lager smoothie

3. Magnesium

Dette mineralet er relatert til kroppens energi og til muskelfunksjonen. For å få nok av det, bør du spise mat rik på magnesium, og det kan også tas som et supplement.

4. Havre

Havre fortjener sin egen del i denne artikkelen, siden det gir karbohydrater som vitaliserer kroppen, men som du fortsatt kan spise selv når du prøver å gå ned i vekt, siden det inneholder mye fiber og er veldig mettende.

Det regulerer også nervesystemet, og hjelper oss med å kontrollere lidelser som nervøsitet og angst.

5. Ginsengsupplement

Ginseng er alltid flott å ha til disposisjon, og kan tas når du trenger litt ekstra energi for å bekjempe og kontrollere utmattelse.

Du bør imidlertid ikke ta det fast over en lengre periode.

6. Kanel og honning

Vi kan blande honning med ekte Ceylonkanel til et pulver, og ta en teskje med det hver morgen.

Kanel stimulerer kroppen vår, blant mange andre flotte egenskaper, og honning er en næringsrik ingrediens som bidrar til å stimulere kroppen raskt.

7. Reduser salt

Salt tapper kroppen vår for energi, og får oss til å føle oss mer slitne. På grunn av dette, bortsett fra å spise visse matvarer som gir oss energi, bør vi også eliminere de som tar det fra oss.

Spis salt i små mengder og velg alltid havsalt.

8. Protein

Vi trenger gode kilder til protein for å kontrollere utmattelse, og ikke bare animalsk protein. Her har vi noen gode kilder til vegetabilsk protein:

Matvarer med sunt fett

9. Drikk vann

Vi nevnte at nyrene våre er relaterte til våre energinivåer. På grunn av dette, kan det å drikke nok vann om dagen også hjelpe oss med å få en slutt på utmattelse.

10. Fullkornsmat

Raffinerte matvarer er en fare for helsen vår. De gjør at kroppene våre samler toksiner og svekker oss gradvis mer og mer.

På den andre siden, er fullkornsmat rik på fiber, meget næringsrik og gir oss vitalitet.

11. Maca

Maca er en plante fra Andesfjellene, som anses for å være en «supermat.» Den er rik på næringsstoffer, og fungerer som en stimulantia, afrodisiakum og hormonregulator.

12. Trening

Den beste måten å overvinne og kontrollere utmattelse på, er å overanstrenge oss gjennom trening, selv om det kreves mye mer av oss enn om det var en annen person.

Ved å gjøre dette, aktiverer vi gradvis metabolismen vår, samtidig som vi forbedrer humøret. Dette vil få oss til å fortsette å være mer aktive i fremtiden.

Vi bør trene med middels intensitet, minst to ganger i uken.

FRA NETTET