4 matvarer med mye vitamin B12

Det er viktig å spise mat med mye vitamin B12, slik at du ikke utvikler anemi. I dag vil vi dele noen matvarer som skal inkluderes i kostholdet ditt.
4 matvarer med mye vitamin B12

Siste oppdatering: 27 august, 2021

Vitamin B12 er et næringsstoff som mange veganere mangler. Personer som mangler dette vitaminet kan oppleve helseproblemer. For eksempel kan de utvikle kroniske og komplekse patologier som anemi. I dagens artikkel vil vi dele 4 matvarer med mye vitamin B12, slik at du kan sikre at du får i deg nok kosthold.

Du bør merke at det er sjeldent at mennesker med et balansert og variert kosthold har vitamin B12 -mangel. Men hvis du opplever dette problemet, bør du prøve å inkludere maten vi skal vise deg i kostholdet ditt.

Kilder til vitamin B12

Vitamin B12 er vanligvis i matvarer av animalsk opprinnelse. For eksempel inneholder kjøtt, egg, meieri og fisk det. Imidlertid inneholder de ikke alle den samme konsentrasjonen av den.

Det er også mulig å finne noen ultraforedlede grønnsaksprodukter som har dette mikronæringsstoffet i seg. Imidlertid har de lagt til B12 etterpå. Det er tilfellet med noen frokostblandinger eller til og med noen grønnsaksdrinker.

For å unngå mangel, anbefaler vi å inkludere forskjellige matvarer av animalsk opprinnelse i kostholdet ditt. Hvis du spiser to porsjoner meieri om dagen, sammen med en kilde til protein med høy biologisk verdi, bør du oppfylle dine daglige krav.

Matvarer med mye vitamin B12

La oss se på noen matvarer med mye vitamin B12, slik at du kan jobbe med å inkludere dem i kostholdet ditt.

1. Laks

Laks har en av de høyeste konsentrasjonene av B12 av all fisken. Hvis du spiser 90 gram (4 oz) av det, dobler du allerede det anbefalte daglige inntaket av B12. I tillegg er det en av de store fiskene som inneholder minst tungmetaller.

Noen kokte laks med sauser.

2. Lever av storfe

Lever av storfe skiller seg ut fordi den inneholder så mange viktige næringsstoffer. Og blant disse næringsstoffene er vitamin B12.

Hvis du spiser 100 gram storfelever, får du flere ganger den anbefalte daglige verdien av vitamin B12. Derfor er det en god mat for å forhindre anemi. Den inneholder også jern av høy kvalitet.

3. Muslinger

Generelt inneholder skalldyr rikelig med vitamin B12. Muslinger inneholder mye av dette næringsstoffet, og de har også en god mengde jern. Derfor anbefaler leger at personer med anemi inkluderer dem i kostholdet.

4. Meieri

Leger anbefaler å innta minst to porsjoner meieri om dagen. Disse produktene inneholder proteiner og fett, og de har også rikelig med vitamin B12 og kalsium. I tillegg inneholder gjærede produkter, som yoghurt, også probiotika.

Konsekvenser av vitamin B12 -mangel

Vitamin B12 -mangel kan forårsake en rekke negative konsekvenser for helsen din. To konsekvenser som skiller seg ut er anemi og problemer i nervesystemet. Vi vil fortelle deg mer om dem nedenfor.

Megaloblastisk anemi

Ifølge en studie i Cleveland Clinic Journal of Medicine , hvis du ikke oppfyller dine daglige B12 -krav, kan du utvikle problemer med produksjonen av røde blodlegemer. Dette problemet kan da utløse anemi. I disse tilfellene kan du føle deg sliten som følge av ineffektivitet av oksygentransport.

I motsetning til anemi fra lavt jerninntak, forårsaker megaloblastisk anemi en misdannelse i de røde blodcellene. Dette gjør at de ikke klarer å utføre sine funksjoner på riktig måte. For å reversere problemet må du oppfylle dine daglige krav igjen.

Polyneuropati

Vitamin B12 -mangel kan forårsake prikking og nummenhet i ekstremiteter, spesielt i fingre og tær. Forskning i Terapevticheskii Arkhiv sier også at du i alvorlige tilfeller kan ha problemer med å gå.

Slimhinne problemer

Mangel på vitamin B 12 kan også forårsake en brennende følelse på tungen eller økt irritabilitet i slimhinnene. I disse situasjonene er det vanlig å få sår eller munnskold.

I tillegg er det andre uspesifikke symptomer, som forstoppelse, diaré, tap av matlyst, tretthet, tretthet og irritabilitet. Imidlertid er dette også symptomer på mange andre diettproblemer.

Hvorfor dukker opp kreftsår.

Inkluder mat med mye vitamin B12 i kostholdet ditt

Som du kan se, kan vitamin B12-mangel påvirke helsen din. På grunn av det er det viktig å inkludere matvarer med dette næringsstoffet i kostholdet ditt regelmessig.

Hvis du er veganer, må du vurdere å bruke kosttilskudd for å unngå problemer. Mat av vegetabilsk opprinnelse inneholder ikke dette næringsstoffet, så ikke å spise animalske produkter kan forårsake mangel hvis du ikke tar forholdsregler.

Det kan interessere deg ...
Risikoene ved mangel på vitaminer
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Risikoene ved mangel på vitaminer

Det er mange risikoer forbundet med mangel på vitaminer og derfor bør de være en naturlig del av det daglige kostholdet ditt.



  • Socha DS, DeSouza SI, Flagg A, Sekeres M, Rogers HJ. Severe megaloblastic anemia: Vitamin deficiency and other causes. Cleve Clin J Med. 2020 Mar;87(3):153-164. doi: 10.3949/ccjm.87a.19072. PMID: 32127439.
  • Pavlov CS, Damulin IV, Shulpekova YO, Andreev EA. Neurological disorders in vitamin B12 deficiency. Ter Arkh. 2019 May 16;91(4):122-129. doi: 10.26442/00403660.2019.04.000116. PMID: 31094486.
  • Green R, Allen LH, Bjørke-Monsen AL, Brito A, Guéant JL, Miller JW, Molloy AM, Nexo E, Stabler S, Toh BH, Ueland PM, Yajnik C. Vitamin B12 deficiency. Nat Rev Dis Primers. 2017 Jun 29;3:17040. doi: 10.1038/nrdp.2017.40. Erratum in: Nat Rev Dis Primers. 2017 Jul 20;3:17054. PMID: 28660890.