5 ting du kanskje ikke vet om kolesterol

· mars 28, 2017
Den vanligste dødsårsaken er fortsatt hjertesykdommer og komplikasjoner. Å bare passe på hva du spiser er ikke nok til å ha balansert kolesterol. Lær om flere vanlige misoppfatninger om kolesterol i denne artikkelen.

Noen ganger når vi blir diagnostisert med høyt kolesterol, kommer det som en overraskelse. Hvordan kan jeg har forhøyede nivåer hvis jeg spiser bra og ikke er overvektig?

Mange forstår ikke denne tilstanden. Høyt kolesterol dukker ikke bare opp hos personer som er overvektige eller når de når en viss alder.

Hjertet ditt sin tause fiende dukker opp når du minst venter det. Det verste er at du ikke kan se det, ettersom det ikke vises symptomer før første varseltegn: hjertesvikt, et hjerteinfarkt

Du trenger regelmessige kontroller hos legen din. Det spiller ingen rolle om du er 20, 40 eller 60 år gammel. Tross alt, å bli informert betyr å ha de verktøyene du trenger for å administrere disse sykdommene.

Ikke glem at den vanligste dødsårsaken fortsatt er hjertesykdommer og komplikasjoner.

La oss lære noen nyttige fakta.

1. Hvor kommer kolesterol fra?

Vi er veldig vant til å høre ordet «kolesterol», men hva er det egentlig? Hvor kommer det fra?

Her er hva du trenger å vite:

  • Først og fremst er det viktig å vite at kolesterol ikke er dårlig. Et overskudd av det virker riktignok mot sin hensikt, men denne typen fett er uunnværlig for dannelsen av kroppens celler.
  • Når for mye av det blir produsert, må det lagres et eller annet sted. Blodårene er en av de foretrukne «lagringsområdene», og som et resultat av dette blir det farlig.
  • Kolesterol dannes også i leveren. Dette er litt av problemet: du får også en del av kolesterolet fra mat.
  • Med andre ord er det to måter kroppen din får kolesterol på: fra leveren og fra den «usunne» maten du liker så mye.

Vi må begynne å styre vårt inntak av matvarer som øker kolesterolet. Dette er til og med anbefalt for barn også.

2. «Bra» kolesterol og «dårlig» kolesterol

Vi hører også ofte om bra og dårlig kolesterol. Nøkkelen er å holde en balanse mellom de to, og spesielt aldri gå under streken på 200 mg/dl.

La oss se på hva forskjellen mellom disse to typene kolesterol er i detalj:

  • Bra kolesterol, eller HDL, er ansvarlig for dytte kolesterol ut av arteriene mot leveren slik at det kan fjernes. Så hvis ditt nivå av HDL er litt høyt, er det ingen fare.

Det er på en måte positivt så lenge det dårlige kolesterolet aldri går utover 200 mg/dl.

  • Dårlig kolesterol, eller LDL, på den annen side, har som oppgave å frakte kolesterol fra leveren til de andre organene. Det er en skikkelig jobb, fordi hva den prøver å gjøre er å reparere cellemembraner.

Men det er et problem når det blir for mye. Da akkumuleres det.

3. Kolesterol og dens genetiske side

Familiehistorie med hyperkolesterolemi er en realitet vi ikke kan ignorere. Vi snakker om en sykdom som går fra foreldre til deres barn, og som for eksempel kan føre til hjerteinfarkt i svært ung alder.

  • Dette er ikke bare anekdotisk; det er en veldig relevant virkelighet som du bør diskutere med legen din hvis foreldrene dine har eller har hatt høyt kolesterol.
  • Familiær hyperkolesterolemi skjer på grunn av en defekt i kromosom 19. Denne lille endringen gjør kroppen din ute av stand til å eliminere dårlig kolesterol, eller LDL, så det fortsetter å bygge seg opp.
  • Familiær hyperkolesterolemi kan også gjøre det vanskeligere å redusere kolesterolnivået. Det er motstand. Imidlertid kan medikamenter ha gode resultater.
  • Denne tilstanden kan gjøre at folk under 40 får hjerteinfarkt. Problemet kan utvikle seg til et dødelig punkt uten at du vet det, hvis du ikke får kolesterolnivået sjekket med jevne mellomrom.

Vi anbefaler: 7 naturlige behandlinger for å kontrollere hypertensjon

4. Plantesteroler og kolesterol

Noen mennesker tror at å spise matklassikere som er laget med plantesteroler vil løse deres problemer med forhøyet kolesterol.

La oss gjøre dette klart: plantesteroler hjelper, men er ikke svaret.

Når det kommer til plantesteroler, blir vi fortalt at det å ta mellom 1,5 og 2,4 gram plantesteroler hver dag vil bidra til å redusere kolesterolnivået i blodet med 7-10% etter tre uker.

Men for å få en riktig balanse i kolesterolet, må vi gjøre mer.

5. Noen ganger er det å spise bra ikke nok

Å øke inntaket av frisk frukt og grønnsaker vil ikke være nok hvis du for eksempel fortsetter å røyke. Å redusere mengden av sukker og mettet fett du spiser vil ikke være nok hvis vekten fortsatt er for høy. Husk:

  • Når plakk allerede har herdet arteriene dine, vil du være nødt til å sette i gang mange flere strategier for å få den interne balansen.
  • Et godt kosthold bør ledsages av trening, fysisk aktivitet og å endre noen usunne vaner.
  • Det er også viktig å slutte å røyke, ha en aktiv livsstil, og vite hvor mange kalorier du bør spise i forhold til kroppen din og nivåene dine av fysisk aktivitet.

Ikke nøl med å spørre legen din om disse temaene. Å ta vare på kolesterolet ditt er avgjørende.

Ikke vent med det til i morgen.