6 matvarer som hjelper deg med å styrke lungefunksjonen

11 august, 2020
Visste du at capsaicin, i tillegg til å gi den krydrede smaken til cayennepepper, også gir de betennelsesdempende og vasodilaterende egenskapene som optimaliserer blodsirkulasjonen og cellulær oksygenering?

Lungene våre er organer som jobber kontinuerlig for å gi oss oksygen. Samtidig gjør riktig lungefunksjon oss i stand til å puste ut og bli kvitt metabolsk avfall. Dette avfallet er karbondioksid. Her er 6 matvarer som hjelper deg med å styrke lungefunksjonen.

Lungenes funksjon går utover de som filtrerer ut giftstoffer. Faktisk filtrerer de også andre mikroorganismer og skadelige partikler som kommer inn i kroppen gjennom luftveiene.

Lungene er imidlertid konstant sårbare for sykdommer og komplikasjoner. Dette gjelder spesielt hvis vi opprettholder en usunn livsstil.

Heldigvis finnes det måter å rense lungefunksjonen naturlig på. Vi kan rett og slett gi dem næringsstoffene de trenger for å holde vevet sunt og funksjonene gående.

En av måtene å rense dem på, er ved å spise økologisk mat som renser kroppen.

Nedenfor skal vi dele de 6 beste matvarene for å styrke lungefunksjonen. Inkluder disse i kostholdet ditt da vel!

1. Løk for å styrke lungefunksjonen

Løk er bra for å rense lungene ved å hjelpe til med å eliminere giftstoffe

Takket være deres konsentrasjon av antibakterielle, betennelsesdempende og antioksidantkomponenter, er løk en av matvarene som tradisjonelt har blitt brukt for å forbedre lungenes helse og pusten.

  • Løk er bra for å rense lungene ved at det bidrar til å eliminere giftstoffene som forstyrrer den gode lungefunksjonen.
  • Vitaminene og mineralene i løk beskytter cellene mot oksidativt stress i tillegg til at de forbedrer kroppens forsvar.
  • De er fantastiske for å bekjempe bakterie- og virusinfeksjoner fordi de styrker immunforsvaret.

Besøk også denne artikkelen: 5 hjemmelagde hårkurer for silkemykt og glansfullt hår

2. Ingefær

Selv om du bør unngå å spise store mengder ingefær, kan du legge det til i kostholdet ditt som et supplement for å rense lungene.

  • Egenskapene til ingefær tilbyr kroppen en konsentrasjon av gingerol, som er en aktiv antioksidant og betennelsesdempende aktiv forbindelse. Det kan hemme de negative effektene av frie radikaler.
  • Ingefær inneholder vitaminer, mineraler og essensielle oljer som bidrar til å rense lungene samt redusere virkningen av giftstoffer på vevet.
  • Roten er antibakteriell og antiviral, noe som betyr at den bidrar til å forhindre og behandle visse vanlige luftveisinfeksjoner.

3. Kajennepepper for å styrke lungefunksjonen

Kajennepepper inneholder et stoff som kalles capsaicin

Et moderat inntak av kajennepepper har interessante effekter for lungefunksjonen. Det beskytter ikke bare luftveiene, men beroliger også betennelser i tillegg til å rense dem.

  • Kajennepepper inneholder et stoff som kalles capsaicin. Det er en aktiv forbindelse som, i tillegg til å gi en krydret smak, gir pepperen betennelsesdempende, antioksidante og vasodilaterende egenskaper.
  • De forbedrer blodsirkulasjonen og optimaliserer den cellulære oksygeneringsprosessen.
  • Det reduserer irritasjon av slimhinnene i luftveiene og bekjemper infeksjoner.
  • Kajennepepper fungerer som en bronkodilator, noe som forbedrer respirasjonen i tilfeller av bronkitt og luftveisvansker.

4. Granatepler

Granatepler er en frukt som er full av antioksidanter, essensielle vitaminer og mineraler hvis assimilering bidrar til å rense lungene og luftveiene.

  • Deres naturlige juice er en avgiftende ingrediens. Vi anbefaler den derfor for å eliminere giftstoffer og metallpartikler som kommer inn i luftveiene.
  • Granatepler tilbyr vitamin A og C-vitamin. Disse styrker immunforsvaret. Som et resultat reduserer de risikoen for forkjølelse, influensa og andre infeksjoner som svekker lungenes helse.
  • Granatepler minimerer også virkningen av frie radikaler. Dermed bidrar de til å beskytte celler mot kreft.

5. Epler for å styrke lungefunksjonen

Epler er frukt som anbefales for de som bestemmer seg for å slutte å røyke og kan styrke lungefunksjonen

Epler er frukt som anbefales for folk som bestemmer seg for å slutte å røyke. Deres næringsstoffer bidrar til å avgifte lungene og kontrollerer samtidig abstinenssymptomer.

  • Rike på vitamin A, C og E, er epler antioksidanter som forbedrer lungefunksjonen.
  • De inneholder vann, essensielle mineraler og naturlige fibre som, når de jobber sammen, hydrerer vev og bidrar til å holde betennelsesdempende prosesser i sjakk.

Interessert i å lære mer? Ta en titt på denne: 5 fordeler med å spise epler

6. Gresskar

Gresskar er en matvare som er rik på førsteklasses næringsstoffer som, når de blir absorbert av kroppen, hjelper til med å beskytte celler og vev.

  • For det første har de et høyt innhold av betakaroten og vitamin E og C, som er nødvendige for å beskytte lungene mot patogener og giftstoffer.
  • Gresskar har også vanndrivende og betennelsesdempende egenskaper som hjelper med å berolige betennelse i vevet. Som et resultat bidrar de til å forhindre hindrende komplikasjoner.
  • I tillegg bidrar de til å forbedre immunfunksjonene. Dette er nøkkelen for å forhindre lungeskade og luftveisinfeksjoner.

Har du vanskelig for å puste? Er du overbelastet og føler irritasjon i luftveiene? Hvis du føler at lungene har vanskelig for å jobbe normalt, kan du prøve å spise disse matvarene oftere og dra nytte av deres egenskaper!

  • Bao, M.J., Shen, J., Jia, Y.L., Li, F.F., Ma, W.J., Shen, H.J., Shen, L.L., Lin, X.X., Zhang, L.H., Dong, X.W., et al. (2013). Apple polyphenol protects against cigarette smoke-induced acute lung injury. Nutrition 29, 235–243.
  • Tarrazo-Antelo, A.M. arin., Ruano-Ravina, A., Abal Arca, J., and Barros-Dios, J.M. igue. (2014). Fruit and vegetable consumption and lung cancer risk: a case-control study in Galicia, Spain. Nutrition and Cancer 66, 1030–1037.
  • Wood, L.G., Shivappa, N., Berthon, B.S., Gibson, P.G., and Hebert, J.R. (2015). Dietary inflammatory index is related to asthma risk, lung function and systemic inflammation in asthma. Clinical and Experimental Allergy 45, 177–183.