Symptomer på vitaminmangel som vises i ansiktet

desember 7, 2018
Hvis du har akne, kan det være på grunn av mangel på vitamin A. Finn ut de potensielle konsekvensene av en vitaminmangel og hvordan du får de nødvendige næringsstoffene gjennom ditt daglige kosthold.

Vitaminmangel kan forårsake en rekke problemer som vanligvis oppstår ved årstidsendringer. Uten vitaminer føler vi oss mer sliten og apatisk, noe som betyr at virus kan angripe immunforsvaret vårt lettere. Les videre for å lære om symptomer på vitaminmangel.

1. Blek hud

Kvinne med blek hud

Det er få mennesker som har et solbrunt utseende om vinteren, men sannheten er at hvis du har veldig blek hud, mye blekere enn vanlig, kan dette være symptomer på vitaminmangel, og mer spesifikt en mangel på vitamin B12.

Du vil merke dette raskt fordi uten det vil du føle deg deprimert og sliten. For å rette opp dette er det viktig å spise mer kjøtt og sjømat.

Hvis du har tørr hud i stedet for blekhet, betyr dette at du har mangel på vitamin A og C. Når det gjelder vitamin A, er det svært viktig for å holde huden frisk, spesielt etter soling.

Vitamin C er avgjørende for syntesen av kollagen. Kollagen brukes av kroppen til å lage nytt hår, regenerere huden, få neglene og bindevevene til å vokse, og det styrker også immunforsvaret.

For å få disse næringsstoffene, spis grønnkål, paprika, hodekål, gulrøtter, romanosalat, spinat, aprikoser, grapefrukt, appelsiner, eller plommer.

Les mer: De utrolige helsefordelene med gulrøtter

2. Tørt hår

Hvis du har tørt, skjørt hår og flass, kan det være symptomer på vitaminmangel som biotin, også kjent som vitamin B7.

Dette skjer ofte etter at vi har brukt antibiotika. For å øke nivået av vitamin B7 må du spise mer kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, sopp og belgfrukter.

Hvis i stedet for tørt hår har flass, kan dette også være et klart faresignal. Flass er forårsaket av mangel på vitamin B2 og B6, og også av mangel på essensielle mineraler som sink eller magnesium.

Flass kan skyldes ernæringsmessige mangler. For å unngå at dette skjer, må du inkludere mat som mørk sjokolade, peanøtter, gulrøtter, egg, kli, nøtter, fisk og bønner i kostholdet ditt.

3. Hovne øyne

Kvinne med hovne øyne

Hvis du har hevelse i øynene dine og lemmer, kan kroppen din mangle jod. For å løse dette, prøv å legge til litt salt med jod til matrettene dine.

Husk også at jod også finnes i sjømat, meieriprodukter og til og med brød.

Hvis øynene dine er følsomme for lys, kan det skyldes mangel på vitamin A og vitamin B2. Men hvis du har problemer med øynene og synet, er det best å ta kontakt med legen din for å kunne utelukke eventuelle alvorlige problemer.

Kanskje du også vil like: Hjemmebehandling av hovne øyne

4. Bleke lepper

Bleke lepper er vanligvis et symptom på mangel på jern. Du kan legge merke til dette hvis du oppdager at du ofte er forkjølet og har lavt blodtrykk.

For å håndtere mangel på jern bør du spise mer rødt kjøtt og midlertidig unngå produkter med høyt kalsiuminnhold fordi de forhindrer absorpsjon av jern.

5. Blødende tannkjøtt

Tenner

Blødende tannkjøtt kan være et tegn på mangel på vitamin C. Hvis du mangler dette vitaminet, kan dette føre til et svekket immunforsvar.

Dette vil forårsake smerte i musklene og beinene, samt problemer med tennene dine. Store mengder vitamin C finnes i sitrusfrukter og rød paprika.

6. Akne

Akne kan være klare symptomer på vitaminmangel, og spesielt vitamin A-mangel. Dette kan finnes i matvarer som fisk, lever, eggeplommer, smør og grønne og gule grønnsaker.

Vitamin E finnes i hvetekim, lever, olivenolje, frø og spinatvekster som spinat og blomkål.

  • El-Akawi Z1, Abdel-Latif N, Abdul-Razzak K. (2006). Does the plasma level of vitamins A and E affect acne condition? Clin Exp Dermatol. 2006 May; 31 (3): 430-4.
  • Ozuguz, Pinar & Dogruk Kacar, Seval & Ekiz, Ozlem & Takci, Zennure & Balta, Ilknur & Kalkan, Goknur. (2013). ”Evaluation of serum vitamins A and E and zinc levels according to the severity of acne vulgaris”. Cutaneous and ocular toxicology. 33. 10.3109/15569527.2013.808656.
  • Juliet M. Pullar, Anitra C. Carr and Margreet C. M. Vissers. The role of vitamin C in skin health. Nutrients 2017, 9, 866; doi:10.3390/nu9080866
  • Evans, J & Johnson, E. The role of phytonutrients in skin health. Nutrients 2010, 2, 903-928; doi:10.3390/nu208090.