6 tips for å stramme opp huden din naturlig

· juni 4, 2019
Er du bekymret for slapp hud? Da bør du gjøre tipsene vi deler i dagens artikkel til en del av din daglige rutine for å stramme opp huden din naturlig!

Å miste fastheten i huden kan påvirke selvtilliten vår. Slappheten kan skyldes vekttap, graviditet, mangel på næringsstoffer eller aldring. Faktisk er mange tilfeller relatert til konstant soleksponering og usunne vaner. Selv om det er mange grunner til at dette kan skje, er det i de fleste tilfeller vanskelig å gå tilbake. Heldigvis kan noen sunne vaner bidra til å stramme opp huden din naturlig.

Tips for å stramme opp din huden naturlig

I dag er det mange produkter og teknikker som mener at de reduserer slapphet og gjør huden fastere. Det finnes imidlertid andre alternativer for de som foretrekker å unngå konvensjonelle kosmetiske prosedyrer.

Er du interessert? Da bør du lese videre!

1. Påfør naturlige oppstrammende kremer

Kvinne påfører fuktighetskrem

Det finnes mange naturlige og konvensjonelle produkter som kan stramme opp huden din.

Selv om kommersielle oppstrammende kremer ofte gir gode resultater, kan enkelte naturlige preparater ha lignende effekter. Selv om deres naturlige oppstrammende effekter er subtile, kan de bidra til å forbedre hudens utseende når du bruker dem regelmessig.

For å lage slike kremer kan du bruke billige ingredienser som sheasmør, appelsinolje og E-vitamin. De gir viktige næringsstoffer, noe som etterlater huden strammere og med mye fukt.

 Ikke gå glipp av: Reduser strekkmerker med disse 5 hjemmeremediene

2. Ta kosttilskudd for å stramme opp din huden naturlig

Ingen supplementer vil stramme opp huden din over natten. Det er imidlertid enkelte varianter som kan være nyttige når de tas regelmessig. For eksempel fant en studie fra 2015 ut at kollagentilskudd kan minimere de negative effektene av aldring på huden.

I tillegg bør du sørge for å ta tilskudd av vitamin C, da dette næringsstoffet spiller en rolle i kollagensyntese.

3. Fysisk trening

Tren for å stramme opp huden din naturlig

Trening har mange helsemessige fordeler, og forbedrer også hudtilstanden din.

Noe av det beste du kan gjøre for å stramme opp huden din naturlig, er å få regelmessig mosjon. Fysisk aktivitet bidrar til å bekjempe opphopning av fett og fremmer muskeldannelse. Disse effektene bidrar til å holde huden stram og fri for for tidlige rynker.

Ideelt sett bør du følge en treningsrutine som kombinerer kardiovaskulære øvelser og styrketrening. På denne måten, i tillegg til å brenne overflødig fett, vil du tone musklene dine.

Det at du ikke har nok tid er ingen unnskyldning. Det er faktisk nok med bare 20 minutter om dagen!

4. Masser huden din for å stramme den naturlig

Å massere huden din regelmessig kan bidra til å stramme den naturlig fordi massasjer aktiverer blodstrømmen og bidrar til å holde vevet optimalisert.

Ifølge en undersøkelse, kan det å massere med et massasje-redskap forbedre effekten av anti-aging-kremer.

Selvfølgelig kan du også massere huden din med eteriske oljer, tonere eller kremer. Det viktigste er å merke seg at du ikke vil se resultater over natten, og at du må være konsekvent for å oppnå dem.

Trenger du noen tips? Les: Oppdag en utrolig ansiktsmassasje som utføres med en skje

5. Drikk mer vann for å stramme opp din huden naturlig

Kvinne drikker vann for å stramme opp huden

Å bestandig holde seg hydrert hindrer dannelsen av rynker og gjør at huden holder seg godt.

Selv om det daglige vannforbruket ditt ikke kan ta deg tilbake til før huden ble slapp, er det viktig både for å unngå slapphet og for å holde huden stram. Alt i alt, for å stramme opp huden din naturlig, bør du sørge for å drikke nok vann og andre sunne drikker.

Mengden vann du trenger daglig vil avhenge av alder, vekt og vaner. Generelt anbefaler fagpersoner imidlertid to liter – 6 til 8 glass – om dagen. For å høste flere fordeler, begynn å drikke vann på tom mage, helst med litt sitronsaft.

6. Få riktig ernæring

Du har sikkert hørt om det kjente ordtaket som sier at «Du er hva du spiser». Dette kunne ikke være lenger fra sannheten. Selv om mange overser det, er god ernæring svært viktig for å stramme opp huden og forhindre tegnene på aldring. Hvis du sørger for at du får i deg nok vitaminer, mineraler, proteiner og antioksidanter, kan du hemme de negative effektene av oksidativt stress.

Derfor, sørg for at kostholdet ditt har massevis av:

  • Fersk frukt og grønnsaker
  • Fisk og magert kjøtt
  • Nøtter og frø
  • Vann og infusjoner
  • Fullkorn og belgfrukter (i moderate mengder)

Er huden din slapp? Er du bekymret for at for tidlige rynker skal dukke opp? Hvis svaret ditt er ja, ta i bruk disse enkle tipsene for å stramme opp huden din. Hvis du gjør dem til en del av din daglige rutine, vil du begynne å se forskjellen.

  • Keen, M., & Hassan, I. (2016). Vitamin E in dermatology. Indian Dermatology Online Journal. https://doi.org/10.4103/2229-5178.185494
  • Telang, P. (2013). Vitamin C in dermatology. Indian Dermatology Online Journal. https://doi.org/10.4103/2229-5178.110593
  • Traber, M. G., & Stevens, J. F. (2011). Vitamins C and E: Beneficial effects from a mechanistic perspective. Free Radical Biology and Medicine. https://doi.org/10.1016/j.freeradbiomed.2011.05.017
  • Fuchs, R. (2015). Physical Activity and Health. In International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.14115-7
  • Asserin, J., Lati, E., Shioya, T., & Prawitt, J. (2015). The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: Eevidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials. Journal of Cosmetic Dermatology. https://doi.org/10.1111/jocd.12174
  • Caberlotto, E., Ruiz, L., Miller, Z., Poletti, M., & Tadlock, L. (2017). Effects of a skin-massaging device on the exvivo expression of human dermis proteins and in-vivo facial wrinkles. PLoS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0172624
  • Murzaku, E. C., Bronsnick, T., & Rao, B. K. (2014). Diet in dermatology. Journal of the American Academy of Dermatology. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2014.06.016