7 hemmeligheter for et langt liv

mars 12, 2016

Så langt har ikke moderne vitenskap funnet ut hvordan man kan gjøre menneskeheten udødelig. Faktisk vet vi ikke engang om vi faktisk ønsker et slikt privilegium. Det viktigste er selvfølgelig å ha en høy livskvalitet og at man lever i mange år med god helse og at man er lykkelig.

Ifølge statistikken er det i dag rundt 13 500 mennesker som er over 100 år, og det er antatt at antallet vil kunne tredobles på 50 år. Så spørsmålet er, hvordan oppnår folk et langt liv samtidig som de har en god livskvalitet?

La oss snakke om dette i dagens artikkel. Vi er sikre på at våre funn vil være av interesse for deg.

1. Spis færre kalorier hver dag for et langt liv

shake

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) bør de fleste mennesker spiser mellom 1500 og 2500 kalorier om dagen. Dette er et enkelt mål å oppnå, og det vil holde deg fra å gå sulten samtidig som du får de næringsstoffene du trenger.

Faktisk kan bare det å redusere forbruket av sukker, godteri, brus, og forhåndslagde måltider forbedre livsstilen din og hjelpe deg å spise bedre.

2. Si ja til brokkoli, frukt, kaffe og honning

2-eplesmørbrød

Er du en av dem som ikke kan starte dagen uten den desperate koppen med kaffe? Da må du ikke gi den opp – akkurat som andre matvarer som er rike på antioksidanter som sitroner, epler og pærer, kan kaffe være bra for deg.

  • Det å spise gulrøtter, brokkoli og spinat er også viktig når det gjelder å leve et langt og lykkelig liv. Innholdet deres av alfa-karoten er assosiert med lav dødelighet.
  • Og hva med honning? Dette naturlige søtningsmiddelet bør være et fast innslag i kostholdet ditt. Dette rike produktet fra bier har et høyt innhold av næringsstoffer og dens antibiotiske egenskaper er flott for folk i alle aldre.

3. Kraften av svinefett en gang i uken

Ingen tvil om at dette kommer som en overraskelse. Svinefett? Ja – bare prøv omtrent fem gram på brød en gang i uken. Hvorfor?

Ifølge en studie publisert i Journal of Gerontology, vil det å følge en diett som er lav på kalorier og som inneholder en liten mengde av svinefett hver uke, gjøre at du produserer mer oljesyre som vil regenerere cellene i leveren, musklene og skjelettsystemet. Dette hjelper deg å leve et lengre liv.

4. Unngå å legge på deg rundt midjen

3-magefett

Dette er en ordentlig fare. Magefett er en indikator på et helseproblem som kan føre til alvorlige hjerte- og karsykdommer. Du bør redusere inntaket av fett, få massevis av mosjon, drikke nok vann, og ta vare på deg selv, og spesielt gi oppmerksomhet til blodtrykket og kolesterolnivået.

Noen ganger vil det å ta av bare 2,5 til 4,5 kilo være nok til å trimme midjen din og redusere risikoen for diabetes og hjertesykdommer.

Ifølge statistikken, er hjertesykdom en av de vanligste dødsårsakene blant verdens befolkning, og det er noe som vi kan unngå.

5. Gå i en halv time hver dag

4-trening

Vi har sagt dette om og om igjen. Det å i minst en halv time hver dag vil få hjertet ditt til å slå, trene bena, bidra til å forbedre blodsirkulasjonen… ikke vent til i morgen. Kom deg ut og pust inn litt ren luft og dra nytte av endorfinene som vil bidra til å gi omsorg til helsen din og styrke immunforsvaret.

Det å få mosjon er nøkkelen til et langt liv.

6. Sov i åtte timer om dagen

5-katt-sov

Det kan komme som en overraskelse for deg, men nesten 70% av personene som er over 100 år sover rundt 10 timer i døgnet. De sover gjennom natten og de tar også en lur i løpet av dagen, noe som gir dem mer energi på ettermiddagen.

Det å få dyp søvn av god kvalitet er nøkkelen til å opprettholde god helse og for å nyte et sterkt sinn med gode kognitive evner. Så si oss, hvor mange timer søvn trenger du vanligvis på et døgn?

7. Les, lek, delta i sosiale aktiviteter

6-fest

Det å ha en aktiv livsstil som er fylt med hobbyer du liker og en interesse i å lære nye ting hjelper deg å holde sinnet ditt sterkt og sunt. Og husk å ikke overse følelsene dine, fordi ulykkelighet vil ikke bare ta fra deg livskvaliteten din, men også helsen og levealderen din. Å være ulykkelig har ingen hensikt.

Omgi deg med andre som gjør deg glad, folk du kan le med og lære av, eller til og med reise med. Dette er den tiden i livet ditt hvor du bør se på situasjonen din og prioritere hva som er viktig for deg.

Det er sannsynligvis noen ting du bør slutte å gjøre, selv folk du bør unngå, fordi de ikke bidrar til å gi deg bedre helse.

Å vite hvordan du kan leve på en fredelig måte som er i balanse med kroppen din og følelsene dine er nøkkelen til lang levetid. Det er en opplevelse verdt å ta fatt på.

FRA NETTET