7 matvarer du burde unngå dersom du har lavt stoffskifte

Dersom man har lavt stoffskifte, er det veldig viktig å lære seg å kontrollere maten man konsumerer. Det er noen typer som kan påvirke den normale utskillelsen av skjoldkjertelhormoner.
7 matvarer du burde unngå dersom du har lavt stoffskifte
Elisa Morales Lupayante

Vurdert og godkjent av pedagogen i kroppsøving og ernæringsfysiolog Elisa Morales Lupayante.

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Lavt stoffskifte, likt mange andre lidelser, krever et spesielt kosthold som burde ekskludere noen typer mat som kan utgjøre skade. Denne tilstanden betyr at skjoldkjertelen fungerer på et redusert nivå, noe som påvirker stoffskiftet. Derfor må man være streng når det gjelder kostholdet.

På grunn av dette, og gjennom diagnoser på denne sykdommen, er det viktig å besøke en ernæringsfysiolog, eller i det minste, vite hva du ikke kan spise fra et normalt kosthold.

Hva er lavt stoffskifte?

Lavt stoffskifte, også kjent som hyperaktiv skjoldkjertel eller hypotyreose, er en sykdom i skjoldkjertelen som er karakterisert ved en lav utskillelse av hormoner. Skjoldkjertelen deltar i stoffskiftet i tillegg til den kardiovaskulære helsen, og andre vitale prosesser. Disse er forbundet med negative reaksjoner når kroppen er i ubalanse.

Dette problemet er mest utbredt blant kvinner i 60-årene, på grunn av hormonelle forandringer. Men, alle kan ha denne tilstanden, inkludert ungdommer.

Symptomer på lavt stoffskifte

Kvinne med skjoldkjertelproblemer

I det første stadiet av lavt stoffskifte er det vanskelig for legene å finne ut av diagnosen. Men, følgende kan finne sted:

  • Utmattelse
  • Konsentrasjonsvansker
  • Depresjon og irritabilitet
  • Sensitivitet for kulde
  • Tørr hud og svekkelse av håret
  • Vektøkning
  • Inflammasjoner i ekstreme former
  • Lav puls
  • Smerte og muskulær stivelse
  • Uregelmessig menstruasjonssyklus

Matvarer du burde unngå dersom du har lavt stoffskifte

Det er matvarer som ikke burde konsumeres av pasienter med lavt stoffskifte, fordi de kan endre den normale produksjonen av skjoldkjertelhormoner.

1. Korn med gluten

Deig

Konsumering av korn med en stor andel gluten kan forårsake vanskeligheter med opptak av medisinene som kan erstatte skjoldkjertelhormonene. I tillegg, er dette proteinet ofte identifisert av immunforsvaret som et antigen som trenger å bli angrepet. 

På grunn av dette, for å unngå komplikasjoner med skjoldkjertelen og fremme god funksjon, er det beste å ekskludere disse matvarene fra kostholdet:

  • Produkter basert på hvete
  • Bygg
  • Rug
  • Spelt
  • Kamut

2. Brokkoli

Brokkoli og andre grønnsaker i korsblomstfamilien, inkludert kål, inneholder en substans kjent som goitrogener. Dette fører til vanskeligheter med opptak av jod. Dette siste stoffet er et essensielt næringsstoff i produksjonen av skjoldkjertelhormoner. Derfor garanterer det korrekt opptak.

Goitrogener mister egenskapene når grønnsakene blir kokt. Derfor burde de inkluderes i kostholdet. Disse grønnsakene burde dermed bli spist når de har blitt dampet.

3. Soya

Soya er en kilde til protein

Soyabønner, og alle matvarer som er basert på disse, inneholder isoflavoner, et østrogen som endrer funksjonen til skjoldkjertelen, spesielt hos pasienter med jodmangel.

Pasienter burde unngå følgende:

  • Soyamelk
  • Ost laget på soya
  • Soyasaus
  • Soyaprotein

4. Sukker

Pasienter med lavt stoffskifte har et kontinuerlig problem med glukosenivået sitt, og dersom de ikke er forsiktige, kan de produsere en resistans mot insulin. På den andre siden, må man huske på at forbrenningsfunksjonen er endret, noe som kan føre til overvekt og diabetes. 

  • Pasienter burde ekskludere alt sukker fra kostholdet.
  • Eksperter anbefaler ikke alternativer til sukker, ikke engang organiske søtningsstoffer. De kan forårsake økning i blodsukkeret.

5. Vegetabilske oljer

Olivenolje

Et stort utvalg av vegetabilske oljer kan øke risikoen for problemer med stoffskiftet. Inntak av dem blokkerer skjoldkjertelens hormonelle funksjoner og reduserer utnyttelsen i cellene.

For å unngå dette, selv om det ikke foreligger en diagnose på skjoldkjertelproblemer, anbefaler ernæringseksperter følgende:

  • Økologisk kokosnøttolje
  • Extra virgin olivenolje
  • Solsikkeolje
  • Avokadoolje

6. Søte frukter

Selv om inntak i moderate mengder ikke utgjør en stor risiko, er det best å unngå frukt som inneholder mye sukker for å forhindre visse komplikasjoner for lavt stoffskifte. Ettersom disse fruktene er lett-fordøyelige, forårsaker de en risiko for store mengder glukose og vanskeligheter med stoffskiftet. 

Eksperter anbefaler å unngå store mengder av følgende:

  • Fersken
  • Ananas
  • Mango
  • Jordbær
  • Eple
  • Banan

3. Bearbeidet kjøtt

Bearbeidet kjøtt

Rikt på nitritter og nitrater, samt andre tilsatte kjemikalier, er bearbeidet kjøtt en av fiendene av skjoldkjertelens helse. Disse kjøttypene kan føre til lavt stoffskifte og, med tanke på sykdom, generere komplikasjoner med stoffskiftet og den kardiovaskulære helsen. 

Har du dette problemet med skjoldkjertelen? Husk at selv om du begrenser inntaket av disse matvarene, burde du også forbedre livsstilen din generelt. Dette innebærer et balansert kosthold, å unngå en sittestillende livsstil, i tillegg til å unngå alkohol og tobakk. 


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.


  • Chaker L, Bianco AC, Jonklaas J, Peeters RP. Hypothyroidism. Lancet. 2017 Sep 23;390(10101):1550-1562.
  • Chiovato L, Magri F, Carlé A. Hypothyroidism in Context: Where We’ve Been and Where We’re Going. Adv Ther. 2019 Sep;36(Suppl 2):47-58.
  • Kaličanin D, Brčić L, Ljubetić K, Barić A et al. Differences in food consumption between patients with Hashimoto’s thyroiditis and healthy individuals. Sci Rep. 2020 Jun 30;10(1):10670.
  • Ihnatowicz P, Drywień M, Wątor P, Wojsiat J. The importance of nutritional factors and dietary management of Hashimoto’s thyroiditis. Ann Agric Environ Med. 2020 Jun 19;27(2):184-193.
  • Krysiak R, Szkróbka W, Okopień B. The Effect of Gluten-Free Diet on Thyroid Autoimmunity in Drug-Naïve Women with Hashimoto’s Thyroiditis: A Pilot Study. Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2019 Jul;127(7):417-422.
  • Paśko P, Krośniak M, Prochownik E, Tyszka M et al. Effect of broccoli sprouts on thyroid function, haematological, biochemical, and immunological parameters in rats with thyroid imbalance. Biomed Pharmacother. 2018 Jan;97:82-90.
  • Messina M, Redmond G. Effects of soy protein and soybean isoflavones on thyroid function in healthy adults and hypothyroid patients: a review of the relevant literature. Thyroid. 2006 Mar;16(3):249-58.
  • Eom YS, Wilson JR, Bernet VJ. Links between Thyroid Disorders and Glucose Homeostasis. Diabetes Metab J. 2022 Mar;46(2):239-256.
  • Pang KL, Lumintang JN, Chin KY. Thyroid-Modulating Activities of Olive and Its Polyphenols: A Systematic Review. Nutrients. 2021 Feb 6;13(2):529.
  • Tonstad S, Nathan E, Oda K, Fraser G. Vegan diets and hypothyroidism. Nutrients. 2013 Nov 20;5(11):4642-52.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.