Mat som er bra for skjoldbruskkjertelen

· oktober 21, 2015
Et godt kosthold er nøkkelen til å forbedre skjøldbruskkjertelens funksjon og livskvaliteten din generelt.

Du har kanskje hørt om skjoldbruskkjertelen og helseproblemer den kan føre til, spesielt hos kvinner. Men om du ikke er helt sikker på hva vi snakker om, er skjoldbruskkjertelen en kjertel som sitter i halsen og som regulerer mange av kroppens funksjoner.

Denne kjertelen er involvert i produksjonen av hormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3) som regulerer kroppens stoffskifte og påvirker andre organers funksjoner.

Når skjoldbruskkjertelen fungerer normalt kan du spise hva du vil uten spesielle restriksjoner. Men om den ikke fungerer normalt, f.eks. ved at skjoldbruskkjertelen lider av hypertyreose (når skjoldbruskkjertelen produserer mer hormoner enn den skal), må du følge et spesielt kosthold, fordi mat spiller en viktig rolle når det gjelder forbedringen av skjoldbruskkjertelens funksjoner og livskvaliteten generelt. Følgende matvarer kan på en naturlig måte forbedre skjoldbruskkjertelens funksjon:

Mat som kontrollerer høyt stoffskifte (hypertyreose)

Årsaken til høyt stoffskifte er når skjoldbruskkjertelen overstimuleres og produserer mer hormoner enn hva den ville om kjertelen hadde fungert som normalt.

Denne overflødige hormonproduksjonen forårsaker et høyt stoffskifte i kroppen, som kan resultere i vektnedgang og tap av muskelmasse. Mennesker som lider av høyt stoffskifte bør spise mat med høyt energiinnhold og samtidig ha et balansert kosthold.

Melkeprodukter: Melk, yoghurt og ost

  • Om det er mulig bør du innta mye melk og yoghurt daglig, eller lage melkebaserte smoothies.
  • Du kan lage en væske av yoghurt, kondensert melk (eller melkepulver) og bruke dette som en base i dine smoothies og desserter, eller til granola og frokostblandinger.
  • Sørg for å tilsette melk og yoghurt i dine smoothies for å tilføre kalorier og energi.
  • Tilsett ost i supper, salater, pasta og smørbrød.

Proteinrik mat: Egg, kjøtt og fisk

  • Tilsett hardkokt egg i salater, pasta, supper eller vegetarretter. Det samme gjelder fisk og kjøtt i små porsjoner.
  • Pisk et rått egg og tilsett i pureer, supper, sauser og til og med smoothies og kjenn hvor bedre du føler deg.
  • Utforsk forskjellige typer kombinasjoner av kjøtt, fisk og grønnsaker, eller lag omeletter eller smørbrød med disse kombinasjonene.

Oljer og fett

  • Bruk fløte, smør, majones, olivenolje og andre typer fett.

Nøtter

  • Ikke glem å øke ditt inntak av nøtter ved å tilsette dem i salater, supper, smoothies eller vet å spise nøttene som dem er.

Sukker, honning, brød og kjeks

  • Du kan tilsette sukker i små mengder (eller helst honning) i smoothies, juice, melk og desserter.
  • Brød eller kjeks (fullkorn) kan spises til frokost eller som mellommåltid/snacks.
  • Om du liker det kan du spise en skive ristet brød sammen med suppe.

Mat som kontrollerer lavt stoffskifte

Hypotyreose (eller lavt stoffskifte) er en annen tilstand som oppstår når skjoldbruskkjertelen produserer for lite av T3 og T4. Denne tilstanden kjennetegnes ved at man føler seg trøtt, sliten og slapp, mister hår, og at man også opplever vektoppgang og fedme.

Hvis dette er situasjonen er det viktig at du oppsøker en endokrinolog, siden det kun er han/hun som kan gi en ordentlig diagnose på skjoldbruskkjertelen og foreskrive riktig behandling og diett. Om du lider av lavt stoffskifte er det viktig at du har et strengt og balansert kosthold som inkluderer matvarer fra alle kategorier: Melkeprodukter, grønnsaker, frukt, proteiner, kornprodukter, fett og mer.

Fiberrik mat med lavt fettinnhold

  • Forsøk å spise kun rent kjøtt som kylling, biff, kalkun eller kanin. Hvit og mager fisk eller fet fisk, men også egg er å anbefale. Denne maten bør spises i små porsjoner 3-4 ganger i uken.
  • Om du ønsker å inkludere melkeprodukter i kostholdet, bruk da varianter av yoghurt og ost som har et lavt fettinnhold.
  • Bruk stevia eller honning istedenfor sukker.
  • Øk inntak av frukt og grønnsaker, spesielt de som spises rå.
  • Spis moderate mengder av korn og stivelse, slik som brød, poteter, ris og pasta.
  • Bruk olivenolje i matlagingen, men ikke for mye.
  • Øk ditt inntak av vann ved å drikke te og ferskpresset juice.
  • Tilsett sitronsaft og krydder i maten for en bedre matopplevelse.

Noen tips til slutt

  • Lavt stoffskifte er en tilstand det er mer vanskelig å behandle, og derfor bør mennesker som har denne tilstanden tilberede maten ved hjelp av baking, damping, koking eller i mikrobølgeovnen. Prøv å unngå mat som er frityrstekt, panert eller ferdiglaget.
  • Du må også øke ditt aktivitetsnivå, enten det er å gå, jogge, gå i trapper, sykle eller styrketrening. Alt hjelper!
  • Spis 4-5 måltider om dagen, og unngå å spise mellom måltidene.
  • For at kroppens metabolisme skal fungere optimalt må du aldri hoppe over et måltid.