8 matvarer alle med kolitt bør unngå

· juni 11, 2018

Kolitt er en fordøyelsessykdom som skyldes betennelse i tykktarmen. Dette skyldes vanligvis matforgiftning eller parasittisk infeksjon.

Faktisk er bare et lite antall tilfeller relatert til sirkulasjonsproblemer, inflammatoriske sykdommer eller strålingsbehandlinger.

Mange har en tendens til å tro at det er vanlige tilfeller av diaré. Dette er fordi dette er et av hovedsymptomene.

Men i dette tilfellet er det mer alvorlig. Det følger nesten alltid med oppblåsthet, magesmerter og feber.

Også, i motsetning til andre fordøyelsesproblemer, dukker det vanligvis opp om og om igjen og i lengre tid.

På grunn av dette er det viktig å vite mer om denne sykdommen. I tillegg bør du virkelig vite hvilke matvarer som kan gjøre symptomene dine verre.

I denne artikkelen vil vi dele åtte av matvarene som er hovedproblemet. På denne måten kan du begynne å redusere mengden du spiser fra og med i dag.

Ta en titt på dem!

1. Fritert og fet mat

Stekt og fet mat

Fritert mat og mat med høye nivåer av fett kan gjøre dine symptomer på kolitt verre. Dette skyldes at de gjør fordøyelsen vanskeligere. De øker også nivået av betennelse.

  • Å spise dem øker tarmsammentrekningene dine. De øker også episodene av smerte og diaré hos de som lider av denne sykdommen.

2. Korn og hele frø

Det har alltid vært anbefalt at du spiser fiber for å forbedre fordøyelsen. Men kolittpasienter bør unngå matvarer som kommer fra korn og hele frø.

Dette skyldes at det øker produksjonen av gasser i magen. Som et resultat øker dette oppblåsthet og smerter.

3. Kaffe og te

Kaffe kan forverre kolitt

Pasienter som er diagnostisert med denne sykdommen, bør unngå drikker med koffein så mye som mulig. Disse inkluderer kaffe og te.

Dette er fordi dette stoffet øker nivået av betennelse i tykktarmen. Det påvirker også prosessen som er ansvarlig for å bli kvitt avfall.

  • Hvis du fortsetter å drikke koffeinholdige drikker, kan det føre til verre irritasjon knyttet til denne sykdommen.
  • Også, siden det har en tendens til å bygges opp i kroppen din, påvirker det prosessene som blir kvitt toksiner.

4. Melk og meieriprodukter

Fet melk og meieriprodukter er den fremste fienden til mennesker som kjemper mot denne fordøyelsessykdommen.

Dette er ikke bare på grunn av det høye fettinnholdet. Det er også på grunn av dets laktoseinnhold.

Ikke alle er laktoseintolerante. Det er imidlertid best å redusere hvor mye du konsumerer av dette så mye du kan. Dette bidrar til å forhindre fremtidige tykktarmkomplikasjoner.

5. Pølser og kjøttpålegg

Bearbeidet kjøtt

Pølser og kjøttpålegg har ikke bare høye fettnivåer. De har også natrium og kunstige tilsetningsstoffer. Disse øker irritasjon i tarmen.

Å spise dem med jevne mellomrom forårsaker fordøyelsesproblemer. I tillegg øker det tilstedeværelsen av toksiner i tykktarmen.

Hvis det ikke var nok, på grunn av ingrediensene disse matvarene har, påvirker de også din tendens til å være overvektig og ha betennelsessykdommer.

6. Margarin

Margarin og smør er matvarer som folk med kolitt ikke bør ha i kostholdet.

Disse har for mye transfett og hydrogenerte oljer. Etter å ha blitt absorbert av kroppen din, gjør disse stoffene betennelsen i tarmen verre.

Dessuten stimulerer de produksjonen av kjemikalier som øker irritasjon og smerte.

7. Raffinerte mel

Deig

Raffinerte mel er en inflammatorisk matvare som kan gjøre symptomene verre for pasienter som lider av tarmproblemer.

Denne typen matvare har gått gjennom flere industrielle prosesser. I disse prosessene mister de mange egenskaper og næringsstoffer.

Som et resultat er det mye vanskeligere å fordøye. I tillegg kan noen mennesker utvikle allergiske reaksjoner mot dem.

Den mest plagsomme tingen er at de er til stede i mange matvarer som du spiser regelmessig. På grunn av dette er det vanskelig å unngå dem helt.

8. Kullsyreholdige og alkoholholdige drikker

Kullsyreholdige og alkoholholdige drikker er svært irriterende for personer som lider av kolitt og fordøyelsesproblemer.

  • Deres innhold av raffinert sukker, samt karbondioksid og fargestoffer, øker surheten og betennelsen.
  • Dessuten er disse drikkenes ingredienser ansvarlige for symptomer som gass, smerte og diaré.

Som en konklusjon er det fordøyelseskomplikasjoner som kan skyldes kolitt. På grunn av dette er det best å prøve å unngå alle disse matvarene så mye som mulig.

Mange mennesker gjør dem til en del av sitt daglige kosthold. Det er imidlertid lurt å også se etter sunne alternativer. På denne måten kan du kontrollere denne sykdommen og føle deg tilbake til normalen på kort tid!