8 matvarer for et sunt hjerte

Hvis du er interessert i å ha et sunt hjerte, bør du vite hvilke matvarer du bør benytte deg av oftere i kostholdet ditt.
8 matvarer for et sunt hjerte

Skrevet av Ekhiñe Graell

Siste oppdatering: 25 august, 2022

For å ha et sunt hjerte vet vi alle at det er viktig å opprettholde gode livsstilsvaner. På grunn av dette er mat en av hovedaspektene som må tas vare på. Fortsett å lese for å finne ut om 8 matvarer for et sunt hjerte.

Hvis du lurer på hvilken mat du bør spise for å ha en bedre sjanse til å nyte god hjertehelse, bør du ikke gå glipp av listen vi vil gi deg nedenfor. Men først, la oss se på hvorfor havre er så sterkt anbefalt i kosten.

Havre, en god alliert

Havre er en av de mest brukte kornsortene av mennesker siden antikken. Dens ernæringsmessige sammensetning er svært gunstig for helsen ifølge studier.

En av hovedårsakene til at dette er slik er fordi havre inneholder β-glukaner (betaglukaner), en type fiber som reduserer dårlig kolesterol, da det regulerer fordøyelsessystemet og kontrollerer blodsukkernivået.

Denne kornsorten er også rik på kalsium, magnesium, fosfor og kalium, grunnleggende mineraler som spesielt er til fordel for det kardiovaskulære systemet, så vel som andre systemer.

recetas de avena

Mat for et sunt hjerte

Å spise følgende matvarer alene er selvfølgelig ikke nok for å opprettholde et sunt hjerte; det må være ledsaget av andre sunne vaner, for eksempel fysisk trening. Hvis du har noen symptomer eller ubehag, ikke nøl med å konsultere legen din så snart som mulig.

1. Laks

Laks er en av de sunneste matvarene for hjertet, fordi den inneholder høye nivåer av omega-3-fettsyrer, som er gunstige for kroppen, ifølge medisinske publikasjoner.

Inntak av denne typen fisk bidrar til å forhindre opphopning av plakk i blodårene og redusere triglyserider, arytmi og høyt blodtrykk.

2. Olivenolje

Siden olivenolje inneholder polyfenoler, er det et naturlig produkt som holder blodårene i god stand. Dessuten reduserer olivenolje, spesielt ekstra virgin olivenolje, “dårlig” kolesterol og blodtrykk, og kan være til stor hjelp for å opprettholde tilstrekkelige nivåer i denne forbindelse.

Oliven olje.
Olivenolje kan hjelpe med å håndtere “dårlig kolesterol” og er et viktig produkt for et sunt hjerte.

3. Bønner

Som rapportert av det spesialiserte nettstedet heart.org, er bønner en annen type mat som er svært gunstig for et sunt hjerte. Dette er på grunn av deres høye næringsinnhold, slik som de som tilhører B-komplekset, folat, magnesium, og også en høy mengde fiber.

Blant annet bidrar de alle til å holde kolesterol og blodsukker i god stand. Uansett hvilken type bønne du spiser, har de alle de samme næringsstoffene og fordelene.

4. Bær

Bær generelt, som blåbær, bjørnebær, jordbær og bringebær, inneholder næringsstoffer som er veldig bra for hjertehelsen. Flere og flere studier bekrefter gradvis deres gunstige effekter i denne forbindelse.

Som den ovennevnte forskningen indikerer, inkluderer disse næringsstoffene vitamin C, kalsium og fiber. Alle forenes i forebygging av hjertesykdom og i regulering av blodtrykket.

5. Appelsiner

Appelsiner inneholder flavonoider og karotenoider, samt antioksidanter som reduserer blodtrykket. Kilder spesialiserte i medisin bekrefter dette. I tillegg senker fiberen kolesterolet og eliminerer giftstoffer som fester seg i kroppen vår.

Og, som om det ikke var nok, holder vitamin C hjertet sunt, mens kalium senker blodtrykket og dets betennelse, og dermed reduserer risikoen for hjerteinfarkt.

Noen appelsiner.
Appelsiner er svært gunstige for hjertet på grunn av deres flavonoider og antioksidantegenskaper.

Les denne artikkelen også: Fordeler med å drikke appelsinjuice

6. Mandler

Forskning bekrefter at mandler inneholder egenskaper som bidrar til å senke det såkalte “dårlige” kolesterolet. I tillegg har de høye nivåer av magnesium, som bidrar til å forhindre en hardhet i arteriene og forhindre at blodtrykket stiger, noe som gir lavere forekomst av hjertesykdom.

7. Soyabønner

Soyabønner, som andre bønner, har egenskaper som er veldig bra for hjertet. De er rike på vegetabilske proteiner, flerumettede og umettede fettsyrer, fiber, folater og ulike vitaminer, samt mineraler som kalsium, jern, selen, sink, magnesium, kalium og fosfor.

Sammen bidrar disse næringsstoffene til å senke triglyserider i blodet og gi et løft til hjertehelsen. I tillegg er det mange måter å innta soya på: mel, olje, lecitin, soyadrikker, tofu og fermenterte produkter, blant andre.

8. Brokkoli

Brokkoli er en veldig vanlig type grønnsak rundt om i verden. Du kan tilberede et stort utvalg av deilige oppskrifter med den, og få flere næringsstoffer i prosessen.

Den er spesielt rik på fiber, vegetabilske proteiner, vitamin C, folater og kalium; Dette mineralet er spesielt viktig ettersom det favoriserer styrkingen av musklene, inkludert hjertet. Spesialiserte nettsteder fremhever fordelene med brokkoliforbruk for å opprettholde god hjertehelse.

En kvinne som lager mat.

Noen siste betraktninger

For å ha et sunt hjerte, bør du ikke bare innta disse matvarene, men også bli kjent med de ideelle mengdene, de beste måtene å dra nytte av dem på og andre relaterte aspekter, slik at du virkelig kan dra nytte av alle fordelene deres.. Husk alltid å konsultere legen din før du gjør drastiske endringer i kostholdet ditt.

Det kan interessere deg ...
Hva er iskemisk hjertesykdom?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hva er iskemisk hjertesykdom?

Koronar hjertesykdom er kjent som iskemisk hjertesykdom. Som navnet indikerer, er den underliggende prosessen som forårsaker problemet iskemi.



  • Larson, N. I., Story, M. T., & Nelson, M. C. (2009). Neighborhood Environments. Disparities in Access to Healthy Foods in the U.S. American Journal of Preventive Medicine. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2008.09.025
  • Bhupathiraju, S. N., & Tucker, K. L. (2011). Coronary heart disease prevention: Nutrients, foods, and dietary patterns. Clinica Chimica Acta. https://doi.org/10.1016/j.cca.2011.04.038
  • Bernstein, D. M., Laney, C., Morris, E. K., & Loftus, E. F. (2005). False beliefs about fattening foods can have healthy consequences. Proceedings of the National Academy of Sciences. https://doi.org/10.1073/pnas.0504869102