8 tips for å måle blodtrykket hjemme på riktig måte

april 24, 2018
Å ha utstyret til å måle blodtrykket hjemme betyr ikke at du kan gjøre det uten å tenke på visse ting. Faktisk er det ganske motsatt. Du bør følge en rekke retningslinjer for å sikre at resultatene er pålitelige.

Nå for tiden er det viktig å lære hvordan man kan måle blodtrykket hjemme på riktig måte. Mange mennesker gjør det som et forebyggende tiltak mot hjerteinfarkt og iskemi.

Leger anbefaler det til personer med problemer med høyt blodtrykk.

Imidlertid har noen pasienter en tendens til å forvandle dette enkle forebyggende tiltaket til en årsak til bekymring og falsk alarm.

Dette kan føre til flere falske nødssituasjoner på grunn av feil målinger.

På grunn av dette gir vi deg 8 tips for å måle blodtrykket på riktig måte. Ta det rolig og ta hensyn til tegnene.

Korrekt kroppsstilling

Noen mennesker ligger bare i sengen, fester blodtrykksmåleren på seg og begynner å pumpe uten å vurdere kroppsstillingen sin. Dette er imidlertid ikke den riktige måten å måle blodtrykket hjemme på.

  • Den riktige kroppsstillingen er når pasienten sitter oppreist med føttene fast på gulvet.
  • Det er viktig at ryggen er støttet på mot en stol eller annen overflate.

Plasseringen av armen er viktig

En enkel bevegelse av armen eller hånden kan endre resultatene når vi måler blodtrykket hjemme.

Å belaste armen er en annen faktor som kan påvirke resultatet.

  • Derfor foreslår legene at man støtter armen på et bord eller en flat overflate.
  • Pasientens arm skal være i en komfortabel stilling og bør ikke bevege seg.

Ingen bevegelser under testen

Noen har trivialisert denne praksisen så mye i hjemmemiljøet at de pleier å snakke og bevege armene under blodtrykksavlesningene.

  • Det er klart at noe høy tale eller bekymrede tanker kan endre blodtrykket på kort tid.
  • På grunn av dette, hvis du vil ha et pålitelig resultat, bør du ikke bevege deg under undersøkelsen.

Vær forsiktig med hva du spiser i en halv time før du måler blodtrykket

Produkter som alkohol eller brus har en tendens til å øke blodtrykket nesten automatisk. Det samme gjelder hvis du røyker en sigarett.

Derfor vil det logiske være å unngå denne typen produkter før og under målingen.

  • Hvis du drikker en brus, må du vente en time før du tar blodtrykket.
  • Ellers kan du få feil resultater, og dette kan føre til ytterligere bekymring uten grunn.

Ta en pause mellom målingene

De eldre blir vant til å ta blodtrykket hjemme flere ganger om dagen. I virkeligheten er denne praksisen upassende ifølge de fleste kardiologer.

  • Det viktigste er å utføre målinger to ganger om dagen. Den første før være om morgenen på tom mage og den andre en time før middag. Du skal ta to målinger med et minutt mellom dem.
  • Det anbefales å gjøre det på et komfortabelt sted ved moderat temperatur.

Finn riktig utstyr

Noe utstyr kan ha målefeil, og derfor er det mange som ikke klarer å få en eksakt blodtrykksstatistikk. Det ideelle er å få tak i utstyr som er godkjent av en nasjonal faglig organisasjon, som for eksempel Den Norske Legeforeningen, hvor du kan finne en liste over kriterier for valg av blodtrykksapparat.

Glem blodtrykksmansjetter

Den nye teknologien for folk med høyt blodtrykk er behagelig, praktisk og estetisk tiltalende. Vi snakker om moderne arm-enheter.

Problemet er at de kan vise variasjoner på grunn av håndbevegelser.

Når du skal måle blodtrykket hjemme, prøv å være så rolig som mulig

En annen feil som pasienter med høyt blodtrykk pleier å gjøre, er å ta blodtrykket rett etter å ha kranglet. I dette tilfellet vil de få forhøyede verdier, og dette vil bare legge til bekymringen.

I stedet for dette, bør du prøve å roe deg ned litt, puste dypt og vente litt før du begynner å bruke blodtrykksapparatet.

Faktisk, selv legene prøver å alltid roe pasientene ned før de utfører testene sine, slik at de kan unngå det såkalte «hvit frakk-syndromet».

Det er viktig å huske at overdreven bekymring ikke bare kan påvirke lesninger utført hjemme, men kan også forårsake et helseproblem som kan komme ut av kontroll.

Tross alt er det beste å moderere og kontrollere våre følelser for å unngå spenningsrelaterte sykdommer, samt å opprettholde et passende kosthold.

FRA NETTET