9 sunne tips for å gå ned i vekt

· oktober 30, 2017
For å gå ned i vekt, bør du ikke fjerne fett fra kostholdet ditt. Du bør velge sunt fett som hjelper deg å dempe appetitten og øke stoffskiftet.

Å gå ned i vekt bør alltid være et helsebasert mål. Det skal ikke komme fra frustrasjon eller bitterhet.

I denne artikkelen deler vi 9 enkle, effektive og sunne tips for å gå ned i vekt. Disse vil hjelpe deg å gjøre det på en sunn måte og uten å gå sulten.

Du vil føle deg bra med kroppen din, både innvendig og utvendig.

Gå ned i vekt uten mirakeldietter

Kvinne spiser sjokolade

Det er en nøkkel til å gå ned i vekt uten å gå sulten og uten å måtte lide. Dette er basert på å lære å spise på en sunnere måte.

Du må endre måten kroppen din fungerer på. Dette vil la deg øke både fordøyelsen og antallet kalorier du brenner.

Mirakeldietter tilbyr store utadgående endringer på kort sikt. Imidlertid kan de være skadelige for helsen din. De kan påvirke leveren, nyrene, og få deg til å lide av kroniske sykdommer.

Og så, når du er ferdig med dietten, har kroppen din vanligvis en gjenoppretting. Dette betyr at du legger på deg igjen. Du kan til og med legge på deg mer vekt enn du hadde før.

I denne artikkelen gir vi deg 9 tips for å gå ned i vekt på en smart og sunn måte.

På denne måten vil du ikke bare sakte og permanent miste kilo. Du vil også føle deg full av energi, utholdenhet og generelt velvære.

1. Øk stoffskiftet

Blant annet regulerer stoffskiftet mengden energi du bruker. Hvis du øker stoffskiftet, vil du brenne flere kalorier. Som et resultat vil du gå ned i vekt lettere.

For å få dette resultatet, må du trene med medium intensitet. Du må også drikke vann og spise mat som stimulerer stoffskiftet ditt som:

  • Kajennepepper
  • Kanel
  • Grønn te
  • Avokado
  • Kokosolje
  • Grapefrukt
  • Hvitløk

2. Spis mettende mat

Frukt og grønnsaker

Vær oppmerksom hvis du har god appetitt og konstant sult er en av dine svakheter. Du må begynne å spise mettende matvarer som gjør at du føler deg mett med mindre mengder.

For å gjøre dette, velg matvarer som er fulle av fiber, for eksempel:

  • Fruktsmoothier
  • Grønnsakspatéer
  • Belgfrukter
  • Nøtter (ikke friterte eller saltede)
  • Linfrø eller chiafrø
  • Fullkorn

3. Drikk mer vann

Hvis du øker mengden fiber du spiser, må du også drikke mer vann. På denne måten vil du ikke bare føle deg mettere. Du vil også hjelpe til med fordøyelsen av fiberen.

Mange ganger tror folk at de er sultne. Men når de drikker et glass vann, innser de at de bare var tørste.

4. Eliminer væsker

Mange mennesker lider av ødemer. Dette gjør at de både går opp i vekt og volum.

For å bli kvitt væsker gjør vi ikke det samme som med fett. For dette må du øke kroppens vanndrivende evne med mat som:

  • Hvitløk
  • Løk
  • Agurk
  • Ananas
  • Salat
  • Pærer
  • Vannmelon
  • Asparges
  • Sneller
  • Løvetann

5. Velg gode fettstoffer

Fettfattige dietter virker ikke. Tvert imot: du må spise en god mengde fett. Men det må være fett av god kvalitet.

På denne måten kan du øke stoffskiftet og få redusert appetitt.

Disse er matvarene er rike på sunne fettstoffer:

  • Kokosolje
  • Olivenolje
  • Avokado
  • Nøtter
  • Frø
  • Eggeplomme
  • Ghee (klarnet smør)

6. Spis høyverdig protein

Du må også være sikker på at du spiser en god mengde protein. Dette skyldes at det også øker stoffskiftet. Dette hjelper deg å konvertere fett til muskler. Det bidrar også til å redusere midjestørrelsen din.

Protein er ikke bare funnet i kjøtt. Du bør blande disse med andre animalske og vegetabilske proteiner, som:

7. Reduser karbohydratene

Ris

I dag spiser vi for mange karbohydrater som ikke er sunne. Disse inkluderer de vi finner i brød, kaker, pizza, etc. Du må redusere dem og erstatte dem med andre mer næringsrike, som:

  • Brun ris
  • Havregryn
  • Hirse
  • Quinoa
  • Bokhvete-mel
  • Potet
  • Søtpotet
  • Bananer
  • Squash

8. Tygg godt

Å tygge hver munnfull godt, hjelper deg med å øke fordøyelsen og absorpsjonen av næringsstoffer. Dette hjelper deg med å bli mett raskere og spise mindre.

Denne gode vanen er uunnværlig. Dette gjelder spesielt for folk som spiser for fort fordi de ikke har mye tid eller de er engstelige.

Du bør også spise utenfor arbeidsplassen eller i områder som ikke er stressende eller gjør deg nervøs. Du bør fjerne deg fra distraksjoner.

9. Nyt maten din

Du må aldri glemme å nyte maten. Dette er fordi dette hjelper deg til å føle deg mer positiv og gir deg et godt humør.

Når vi er i dårlig humør eller er deprimerte, er vi mer sårbare for å spise ting vi ikke bør. Dette betyr at du ikke vil oppnå målene du har satt for deg selv.