Anbefalte øvelser for å senke blodtrykket

juli 5, 2018
For å senke blodtrykket og holde det på et sunt nivå er det viktig å unngå å bli for stillesittende. Det er også gunstig å begynne med en eller annen form for fysisk trening i minst en time per dag for å motvirke hypertensjon.

En stillesittende livsstil er en av de største årsakene til økningen av hypertensjon på verdensbasis. Høyt blodtrykk blir nå stadig vanligere, og i yngre alder. Derfor er det nå viktigere å implementere sunne vaner som kan senke blodtrykket og holde det på et sunnere nivå.

Selv om den vanlige behandlingen er å bruke medisiner, finnes det også anbefalte øvelser for å senke blodtrykket og motvirke hypertensjon.

Ved å gjøre fysisk aktivitet til en daglig rutine kan man oppleve betydelige endringer. Selv om sannsynligheten for høyt blodtrykk øker med alderen, kan trening fungere som et forebyggende tiltak.

Hvis man allerede har hatt hypertensjon, kan en treningsrutine være nøkkelen for å senke blodtrykket og få kontroll på tilstanden.

Verdens helseorganisasjon (WHO) og det internasjonale forbundet for hypertensjon (ISH) fremhever viktigheten av fysisk aktivitet.

Daglige treningsrutiner er den beste metoden for å senke blodtrykket, ikke medisinering.

Anbefalte øvelser for å senke blodtrykket

Når vi snakker om trening trenger det ikke nødvendigvis å involvere treningsstudio og styrketrening med vekter. Daglige aktiviteter som å trimme trær og busker, rake løv eller skrubbe gulv er også fordelaktige.

Kardiovaskulær trening

Kvinne bruker trappen

Å bruke trappen istedenfor heisen er en god fysisk aktivitet for hjertet.

Å gå til fots i stedet for å ta bilen når man har mulighet til det er også anbefalt for å senke blodtrykket.

Tidlige morgenturer eller en spasertur om ettermiddagen er en god måte å meditere og slappe av i sinnet på. Dessuten gir det god trening.

Løping er en god aktivitet som kan kontrollere blodtrykket. Hvis du ikke har gjort dette før, er det lurt å få en sjekk hos legen først. Da kan du be om råd til fysisk aktivitet.

Sykling er også en sunn aktivitet som bidrar til å regulere blodtrykket. Det styrker det kardiovaskulære systemet, aktiverer stoffskiftet og øker immunforsvarets kapasitet.

Vi anbefaler: 7 enkle endringer for å forbedre din kardiovaskulære helse I DAG

Andre nyttige aktiviteter

Kvinne danser og trener

Dans er også en av de beste øvelsene for å senke blodtrykket. Det er sunt, underholdende og morsomt. Her får du hele kroppen i bevegelse. Det forbedrer blodsirkulasjonen og hjelper deg med å forbrenne fett.

Å tøye ut bena bidrar til at du unngår å overbelaste hjertet. Tøyningsøvelser hjelper deg med å senke spenninger i bena som kan blokkere blodsirkulasjonen.

Svømming er svært gunstig for kroppen. Dette har alltid vært anbefalt for å styrke ryggsøylen, musklene og leddene. Det er også en aktivitet som bidrar til å styrke det kardiovaskulære systemet.

Selv om vi har snakket om fysisk aktivitet er det også viktig å avslutte hver treningsøkt med en avslappende øvelse. Ett minutt med meditasjon bidrar mye til å forbedre blodtrykket.

Hvorfor er det lurt å trene for å senke blodtrykket?

Kontroll av blodtrykk

  • Aerob trening forbedrer ikke bare blodtrykket, men også den generelle helsen.
  • Fysisk aktivitet forbedrer blodstrømmen, noe som gir oss bedre oksygentilførsel til kroppen. Samtidig bidrar det til å eliminere væsker som samles opp i kroppen.
  • Ukentlige treningsrutiner reduserer risikoen for slag, hjerteinfarkt og andre forhold som kan være dødelige.

Ved å gjøre disse anbefalte øvelsene for å senke blodtrykket vil du bidra til å senke både angst- og stressnivået. Disse to faktorene er nøkkelpunkter ved høyt blodtrykk.

Eksperter anbefaler minst tretti minutter med fysisk aktivitet hver dag.

Samtidig bør du redusere den stillesittende tiden ved å veksle med enkle bevegelser.

Dette kan være så enkelt som å reise deg opp for å hente et glass vann; enhver fysisk aktivitet du kan tilføre dagliglivet er alltid til hjelp.

Les også:
13 aktiviteter å gjøre med en treningsball

Noen betraktninger til slutt

Vanlige blodtrykknivåer er 120 mmHg (systolisk) og 80 mmHg (diastolisk).

Når blodtrykket er 140/90 blir det regnet som hypertensjon. Derfor er det viktig å få det kontrollert regelmessig.

Høyt blodtrykk kan være en stille trussel; det viser ikke symptomer og konsekvensene kan være dødelige. De beste våpnene mot hypertensjon er forebygging og trening.

FRA NETTET