Behandling av Crohns sykdom med riktig kosthold

november 12, 2016
Crohns sykdom er en kronisk lidelse som karakteriseres av utbrudd, som betyr at du vil ha perioder hvor du er bedre og andre der du føler deg verre. Siden melkeprodukter og stress forverrer tilstanden, er du nødt til å unngå dem.

Å leve med Crohns sykdom er ikke enkelt. Det er en kronisk sykdom som er forbundet med tarmbetennelsessykdommer.

Til tross for episoder med større eller mindre intensitet, påvirker ofte denne sykdommen livskvaliteten til de som lider av den. Den er ofte genetisk betinget og er forbundet med visse bakterier eller virus som endrer den riktige funksjonen i kroppen.

Dessuten kan faktorer som angst, stress eller livsstilvalg forverre tilstanden ytterligere.

Finnes det en behandling for Crohns sykdom? Sannheten er at per i dag kan denne sykdommen ikke kureres. Imidlertid kan den behandles for å forbedre pasientens livskvalitet.

Antibiotika og kortikosteroider administreres ofte, og mange mennesker må før eller senere opereres for å fjerne syke deler av tarmen.

I tillegg til behandlingen som er foreskrevet av legene, må du se på kostholdet ditt. Vi skal forklare mer i denne artikkelen i håp om at det vil være til hjelp for deg.

1. Kosthold og Crohns sykdom

Legene forteller oss at akkurat som med ulcerøs kolitt, finnes det ingen spesifikk diett som fungerer på samme måte for alle pasienter.

Alle er unike med ulike kliniske utsikter. Av denne grunn er det viktig å være klar over det følgende:

  • Det er perioder hvor sykdommen ikke er så intens og symptomene går tilbake, noe som lar pasienten spise mange ulike typer mat uten å føle seg dårlig. Men det øyeblikket smerter, oppblåsthet eller diaré kommer tilbake må du endre kostholdet.
  • Ta hensyn til kroppen din og hvordan ulike matvarer får deg til å føle deg. Dette betyr at en dag kan ris gjøre deg syk. Skal du skylde på risen og fjerne den fra kostholdet ditt? I stedet bør du legge merke til hvilke kryddere som ble brukt. Noen ganger kan enkelte kryddere og selv fargestoffer forårsake kraftig irritasjon.
  • Hvis du lider av Crohns sykdom vil noen matvarer skape smerter eller intoleranse i løpet av en halv til to timer etter du har spist. Det øyeblikket maten kommer til tarmene er reaksjonen «nesten umiddelbar».

Les mer om: Ulcerøs kolitt: Årsaker, symptomer og behandling

  • Å spise små mengder mat oftere gjennom dagen er anbefalt. Dette betyr å unngå toppede tallerkener. Reaksjonen i tarmene vil være mindre, og kanskje til og med umerkelig.
  • Tygg maten din godt og hvil i en halv til en time etter at du har spist.

Prøv å kvitte deg med stresskildene dine og unngå å slite deg selv ut i løpet av dagen. Prøv å lev et rolig liv!

2. Det riktige kostholdet for Crohns sykdom

papaya

Drikke

  • Unngå kaffe og te, da disse irriterer tarmene.
  • Unngå drikker med mye alkohol.
  • Drikk mer vann regelmessig i mindre mengder gjennom dagen.
  • Kamillete er bra: det er betennelsesdempende og avslappende.
  • Myntete kan også lette mye på smertene.
  • Ananasjuice vil hjelpe deg å fordøye maten bedre.

Les også: Smoothie for å lindre og helbrede tarmene

Møt det anbefalte dagsbehovet for kalsium og protein

På grunn av inflammatoriske prosesser, diaré og problemer med immunforsvaret relatert til Crohns sykdom, er det nødvendig å øke mengden med kalsium og proteiner som du spiser.

Husk på disse anbefalingene:

  • Intoleranse for melkeprodukter er normalt hos de med Crohns sykdom fordi de forårsaker betennelser i kroppen. Du kan bruke rismelk beriket med kalsium som et alternativ til disse produktene.
  • Prøv tofu og legg merke til hvordan kroppen din føles. Hvis du er i stand til å tolerere det, prøv å inkludere det regelmessig i dietten din ettersom det er rikt på kalsium og vegetabilske proteiner.
  • Prøv å legge skinke til kostholdet ditt. Det er rikt på proteiner og har ikke så mye fett som rødt kjøtt. Du trenger proteinkilder, så prøv andre magre kjøttkilder som kylling og kalkun. Spis aldri fritert mat!
  • Egg passer også bra i et kosthold for Crohns sykdom.
  • Tunfisk, makrell og sardiner er en god kilde til sunne proteiner og tolereres vanligvis bra.

Frukt

  • Prøv kvede.
  • Epler, bakte eller som eplesaus. Tilsett aldri sukker!
  • Pærer.
  • Papaya.
  • Bananer (om du tåler dem).

Grønnsaker som hjelper deg til å føle deg bra

  • Asparges
  • Endiver
  • Søtpotet
  • Agurk
  • Gulrot
  • Potet
  • Selleri
  • Artisjokker
  • Aubergine

De riktige vitamintilskuddene

tykktarmen

Pasienter med symptomer på Crohns sykdom opplever ofte perioder hvor de føler seg svake på grunn av infeksjoner og endringer i tarmen. Det er absolutt nødvendig å få riktig mengde med vitaminer og mineraler.

Så prøv å inkludere disse tilskuddene, som kan finnes på alle apoteker, til kostholdet ditt:

  • Folsyre
  • Sink
  • Nattlysolje og linfrøolje: begge gode kilder til naturlige mineraler.

Oppdag: 3 utmerkede drikker som hjelper fordøyelsen

Ting du bør unngå

  • Belgfrukter som er rike på uløselig fiber.
  • Kli, noe om kan føre til mer irritasjon.
  • Unngå søtsaker.
  • Unngå sauser og tungt krydret mat.
FRA NETTET