Binyretretthet: Årsaken til at du alltid føler deg trøtt

· august 25, 2018
Visste du at din konstante tretthet kan skyldes en tilstand som kalles binyretretthet? Langt fra å være en sykdom, er det et symptom relatert til stress.

Binyretretthet, eller hypoadreni, er en tilstand som gjør at personen føler seg utmattet hele tiden. Dette skyldes en liten ubalanse i binyrene, som fungerer dårligere enn vanlig.

I tillegg er det verdt å nevne at denne binyretrettheten ikke har å gjøre med et alvorlig problem med nyrene våre. I virkeligheten er kilden til dette problemet funnet i en kjent fiende: stress.

Dermed er denne såkalte binyreutmattelsen et symptom på vedvarende fysisk eller følelsesmessig stress over tid.

Det er da at immunforsvaret vårt er svekket. Som en konsekvens oppstår en rekke indre ubalanser som fører til permanent tretthet, apati og vanskeligheter med å hvile sunt, noe som påvirker vår livsstil så mye.

I dag på bloggen vår ønsker vi å invitere deg til å finne ut mer om dette emnet.

Binyretretthet, en lite studert sykdom

Det er viktig å merke seg at det ikke er nok studier om binyretretthet til at den kan betraktes som en sykdom som sådan.

Faktisk har det til nå blitt ansett for å bare være en ubalanse i kjertlene som er ansvarlig for å balansere mange ting, fra glykogenivået til immunforsvaret.

Derfor skal vi ikke tilordne all vår tretthet til denne tilstanden.

Hvis vi opplever faser av alvorlig utmattelse, bør vi alltid konsultere en lege for å identifisere opprinnelsen. Dette er fordi det er mulig at anemi eller et skjoldkjertelproblem kan være bak det.

Oppdag også:
12 råd for å naturlig kontrollere utmattelse hjemme

Hva er funksjonen til binyrene?

Binyrene er ansvarlige for å formidle vår metabolske reaksjon på «kjemp eller flykt»-reaksjonen når vi opplever stress eller angst.

De regulerer også følgende hormoner:

  • Glukokortikoider: Hormoner som styrer glykogennivået.
  • Mineralkortikoider: Hormoner som kontrollerer balansen mellom vann og salt i kroppen.
  • Androgener og østrogener: Våre seksuelle hormoner.

Hva forårsaker binyretretthet?

Som vi nevnte i starten av artikkelen, er den viktigste kilden til binyretretthet vår livsstil og mer spesifikt stress.

  • Ofte innser vi ikke engang at vi jobber (spesielt mentalt) på nivåer som går utover våre personlige ressurser.
  • Vi står opp med bekymringer eller vi står opp uten å ha sovet nok og med flere bekymringer, mer press og mer negative tanker som øker våre negative følelser ytterligere.

Alle disse aspektene forårsaker en respons i kroppen, hjertet, hjernen og selvfølgelig i binyrene våre.

Dermed blir disse små strukturene som ligger like over nyrene våre aktivert når de står overfor en biokjemisk ubalanse. Dette inkluderer for eksempel dårlig kosthold, fordøyelsesproblemer, søvnmangel eller høye kortisolnivåer i kroppen.

  • Når stress er konstant, jobber binyrene uten å stoppe.
  • Litt etter litt, på grunn av denne overstimuleringen, mister de sin funksjonalitet. De blir «slitne» og de opererer på et mye lavere nivå.

Oppdag
6 effektive måter å kontrollere hormoner som forårsaker vektøkning

Hva er symptomene på binyretretthet?

Sliten kvinne

Som navnet selv antyder, er det mest tydelige symptomet tretthet eller utmattelse.

Imidlertid må vi huske at binyretretthet i seg selv ikke er en sykdom, men en ubalanse, en svingning forårsaket av stress.

Symptomene vi opplever er derfor alle relatert til prosessene av stress som opprettholdes over en lengre periode:

  • Negativitet eller forvirring
  • Vanskeligheter med å konsentrere seg
  • Apati
  • Søvnløshet
  • Vekttap eller vektøkning
  • Fordøyelsesproblemer
  • Muskelsmerte
  • Hårtap
  • Perioder med diaré og perioder med forstoppelse
  • Hodepine

Hva skal vi gjøre hvis vi mistenker at vi lider av binyretretthet?

Unngå dårlig mat

Hvis vi er klar over at våre stressnivåer er høye og at vi kanskje også lider av binyretretthet, er det beste å gå til legen.

  • Men husk: Dette problemet kan ikke løses med bare farmasøytiske legemidler for stress eller angst. Vi trenger flerdimensjonal omsorg og strategier.
  • For eksempel er det sterkt anbefalt å få time hos en endokrinolog. En profesjonell på dette området kan tilby deg en passende analyse og gi en rekke retningslinjer.
  • Vi bør også være oppmerksomme på behovet for å håndtere våre følelser tilstrekkelig.

En roligere livsstil som er mer sentrert og har en høyere prioritering av vår fysiske og følelsesmessige helse er viktig i disse tilfellene.

Anbefalinger for behandling av binyretretthet

  • Spis 5 måltider om dagen i små mengder.
  • Unngå inflammatoriske matvarer som kaffe, sukker, søtningsmidler og bearbeidede matvarer.
  • Det er også noen matvarer som kan bidra til å helbrede binyrene:
    • Kokosnøtt
    • Magnesium-kosttilskudd
    • Avokado
    • Dampet brokkoli
    • Nori-alger
    • Lett-fordøyelige proteiner
  • Gjør avslappende aktiviteter
  • Hvil ordentlig: prøv å sove i minst 7 eller 8 timer om natten.
  • Fremme positive relasjoner i livet ditt.
  • Lær yoga eller mindfulness oppmerksomt nærvær): de er ideelle for å redusere stress.

Som konklusjon, som du kan se, er det mye lettere å behandle binyreutmattelse enn du kanskje har trodd.

Du bør fokusere annerledes på ting, prioritere hva som er viktig og huske at å noen ganger sette deg først over alt annet er sunt og nødvendig.