Bli kvitt smerte i føttene med enkle tips

februar 5, 2016
Et salt fotbad er en av de beste kurene for smerte i føttene. I tillegg til å virke beroligende forebygger det også uttørking og hard hud. 

Fra øyeblikket du står opp om morgenen og gjennom hele dagen bærer føttene dine hele kroppsvekten din.

Du går rundt i huset ditt, du løper når du har det travelt, du går i ukomfortable hæler, og utsetter generelt føttene dine for mye stress og hektisk slit daglig.

Som om dette ikke var nok, er føttene dine i tillegg utsatt for sykdommer, infeksjoner og ulike typer plager som kan påvirke livskvaliteten din negativt.

Sannheten er at de fleste ikke tenker så mye på føttene sine, og du passer gjerne ikke på dem spesielt godt før du begynner å merke smerte. Valget av skotøy er en av hovedgrunnene til smerter i føttene.

Derfor skal vi i denne artikkelen dele noen enkle tips for å lindre og forebygge ulike problemer forårsaket av forskjellige typer sko.

Enkle skotips for å unngå smerte i føttene

Hvis favorittskoene dine gir deg såre føtter, bør du sjekke ut disse tipsene for lindring av smerte.

Knyt skoene annerledes

Iblant kan det hende du knyter skoene dine feil uten engang å merke det, noe som kan gjøre føttene slitne og såre. Det er en god idé å unngå å stramme skoene for mye, men knyt heller ikke for løst.

Har du prøvd å sy stropper på de høye hælene dine?

2-høye-heler

Er du vant til å bruke høye hæler, men oppdager at de ikke er så komfortable som du hadde trodd de skulle være, vurdér å feste stropper på dem for å gjøre det lettere å balansere når du går.

Ta pauser

Hvis du går i stramme sko eller høye hæler og ikke har annet valg enn å være på beina hele dagen, prøv å huske å ta pauser og la føttene hvile og få tilbake sirkulasjonen.

En idé er å heve føttene i fem minutter for å forbedre blodsirkulasjonen.

Prøv geléinnlegg

3-gelesåler

Såleinnlegg av gelé gjør høye hæler mykere å gå med. De finnes i de fleste butikker eller steder som selger sko og tilbehør.

Beskyttelse mot gnagsår

Den beste måten du kan unngå fotsmerte på er ved å forebygge den. Mistenker du at skoene dine kan gi deg gnagsår er det lurt å sette på et plaster eller bruke anti-gnagsårsokker for å minske friksjonen mellom sko og fot.

Er skoene dine for smale?

4-isposer

Dette er et vanlig problem med sko laget av skinn eller lær. For å løse problemet kan du legge i en pose fylt med vann i hver sko og så fryse dem, for å se om skoen blir utvidet og mer komfortabel. En annen mulighet er å legge inn en ekstra såle, men dette øker også sjansen for at skoen gnir mot foten, noe som kan være ubehagelig.

Naturlige kurer for fotsmerte

Selvom fotsmerte oppstår ofte og kan virke uungåelig finnes det naturlige kurer som får føttene til å slappe av og lindrer smertene.

Saltvannsbad

Et klassisk fotbad med Epsom-salt eller havsalt er en av de beste metodene for å lindre smerte i føttene og forebygge tørr og hard hud.

Hell en halv kopp salt i en bolle varmt vann og dypp føttene i dette i 20 minutter.

Fotbad av kamillete

5-kamille-fotbad

Kamille har en betennelsesdrepende og beroligende effekt som kan redusere fotsmerter raskt. Dra nytte av disse egenskapene ved å lage en liter eller to med kamillete og bad føttene i dette i 20 minutter.

En annen mulighet er å plassere de brukte teposene direkte på føttene der de er såre.

Fotbad av ingefærte

Ingefær er kjent i hele verden for sine kraftige smertestillende og betennelsesdrepende egenskaper, noe som er ideelt for å bekjempe ulike plager.

Lag te av fersk ingefær og lindre såre føtter raskt mens du samtidig slapper av i et beroligende fotbad.

Legg en stor bit ingefærrot i en kjele kokende vann, og la den trekke i fem til ti minutter. Bad deretter føttene i væsken mens den kjøles ned.

Massasje

6-fotmassasje

En siste kur mot forsmerter vi ikke kan unngå å nevne er massasje av føttene. Har du hatt en travel dag og kjenner dette i føttene, ikke nøl med å masser dem med litt olivenolje, mynteolje eller lavendelolje.

FRA NETTET