Du bør ikke gjenoppvarme disse 7 matvarene

· januar 16, 2016
Mange matvarer slipper ut giftstoffer når de varmes opp. Det er bedre å bruke dem i salater eller kalde retter for å unngå risiko for helsen.

I hjemmet ditt følger du mest sannsynlig regelen om å ikke la mat bli kastet. Hver dag blir tonnevis av mat kastet, og dette bør vi alle forsøke å unngå. Vi bør imidlertid også unngå å gjenoppvarme enkelte matvarer.

Det er alltid anbefalt å sette maten i kjøleskapet for å ta vare på den, og spise den en dag eller to senere, slik at den ikke ender opp i søpla.

Anbefalt artikkel: 14 utmerkede matlagingstips for å unngå å kaste mat

Men det er mange som ikke er klar over at det er noen matvarer som vi ikke bør gjenoppvarme og noen matvarer som kun bør gjenoppvarmes på lav temperatur. Vet du hvilke matvarer det er?

Matvarer vi ikke bør gjenoppvarme

Kylling

Kylling er en av de oftest nedkjølte matvarene fordi den holder seg godt og beholder smaken etter den har blitt varmet opp igjen. Imidlertid bør kylling spises fersk eller kald.

Selv om du kanskje ikke vil være i stand til å se det, endrer oppvarming av kylling proteinsammensetningen, noe som kan føre til problemer med fordøyelsen.

Heldigvis kan vi gjenoppvarme opp kylling hvis vi varmer den opp med lav temperatur.

Sopp

sopp

Det er så mange forskjellige måter å tilberede dem på og å gjenoppvarme dem høres ut som en god idé. Men, det er best å spise dem når de er nylaget og de fortsatt har alle sine gode egenskaper og helsemessige fordeler.

Hvis du har igjen noen etter middag, er det best å spise dem kalde. Sopp gjennomgår også endringer i sammensetningen når de varmes opp og det kan føre til magesmerter og oppblåsthet.

Poteter

Poteter er fulle av næringsstoffer, og selv om de kan oppbevares i kjøleskapet i et par dager, bør du aldri gjenoppvarme dem. Oppvarming endrer smaken deres, endrer deres egenskaper og kan til og med gjøre dem giftige.

Det beste du kan gjøre med poteter som er til overs er å bruke dem i pureer eller kalde salater.

Spinat

Spinat

Denne grønnsaken er anbefalt for kostholdet ditt, men du bør ikke gjenoppvarme denne matvaren, Dette er fordi den inneholder en høy andel av nitrater, som når de utsettes for høye temperaturer omdannes til nitritt.

Nitritt er ikke sunt, og kan ha alvorlige effekter på helsen din. Du bør alltid spise spinaten fersk.

Rødbete

Rødbeter inneholder også nitrater som endres til skadelig nitritt når det varmes opp. Dette er en annen mat som du bør unngå å varme opp.

Faktisk, for å nyte maksimal effekt av rødbeter, bør de spises i salater eller smoothies.

Selleri

Selleri

Hvis suppen inneholder selleri, bør du ikke gjenoppvarme den. Som med de matvarene ovenfor, inneholder selleri nitrater som konverteres til nitritt når de varmes opp.

Dette betyr at den kan bli en potensielt kreftfremkallende mat når den gjenoppvarmes. Derfor bør du prøve å plukke ut sellerien fra suppen før du varmer den opp.

Egg

Egg blir vanligvis ikke gjenoppvarmet fordi det endrer deres aroma og smak. Men bare i tilfelle, er det viktig å vite at gjenoppvarming av egg kan være skadelig for helsen din.

Dette er fordi forbindelsene de inneholder kan bli giftige når de utsettes for høye temperaturer.

Les gjerne: Kan vi spise egg hver uke?

Hvordan kan jeg gjenoppvarme mat på en trygg måte?

gjenoppvarm-mat

Selv om de ovennevnte matvarene ikke bør varmes opp, betyr ikke dette at du ikke kan gjenoppvarme andre rester.

  • Gjenoppvarming bør gjøres raskt for å bringe temperaturen opp til 65° C i sentrum av maten.
  • Varm opp kun den mengden av mat som du kommer til å spise.
  • Tilberedt mat bør ikke komme i kontakt med rå matvarer. Dette er for å unngå smitte.
  • Husk at alle ingrediensene er forskjellige og skal kanskje ikke gjenoppvarmes på samme måte. Ved oppvarming av mer enn én type mat, bør du dekke det slik at det vil varmes jevnt.
  • Hvis du ikke tror du vil være i stand til å spise maten innen 4 dager, er det bedre å fryse den.

Knize, M. G., Salmon, C. P., Pais, P., & Felton, J. S. (1999). Food heating and the formation of heterocyclic aromatic amine and polycyclic aromatic hydrocarbon mutagens/carcinogens. Advances in Experimental Medicine and Biology. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-4853-9_12

Hord, N. G., Tang, Y., & Bryan, N. S. (2009). Food sources of nitrates and nitrites: The physiologic context for potential health benefits. American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.3945/ajcn.2008.27131