Enkle tips for å eliminere cellulitter

I tillegg til å delvis forebygge cellulitter, sikrer trening også at organene fungerer som de skal. Hvilke andre handlinger bidrar til å redusere risikoen for å lide av dette problemet? Vi forteller deg svaret på det i denne artikkelen
Enkle tips for å eliminere cellulitter

Siste oppdatering: 24 april, 2022

Hva du ikke ville gitt for å bli kvitt de stygge bulene på baken og lårene! Vel, ikke bekymre deg, for i denne artikkelen vil vi gi deg noen enkle nøkler for å forhindre og eliminere cellulitter, eller i det minste forbedre utseendet til bena dine.

Cellulitt er navnet vi gir til dannelsen av fettknuter i visse områder av kroppen. Denne dysfunksjonen er forårsaket av endringer i bindevevet på grunn av oppsamling av fett og væsker.

Dette fenomenet anses ikke for å være en sykdom, og hvis du lider av det, bør du vite at du absolutt ikke er alene: forskning viser at de fleste kvinner lider av dette problemet på et tidspunkt i livet, selv slanke kvinner .

Årsaker og typer cellulitter

Det er imidlertid sant at visse etnisiteter, hudtyper og fysiologier har en større tendens til å få cellulitter enn andre. Det er andre faktorer som kan forårsake det, som fedme, sirkulasjonsproblemer, en stillesittende livsstil og stress.

Det skilles vanligvis mellom flere typer cellulitter:

  • Generaliserte: Vises hos overvektige kvinner og forårsaker vanligvis store estetiske endringer over tid.
  • Lokaliserte: Det er smertefullt, og det vises på ryggen, magen, bena og anklene.
  • Slappe: Det finnes hos stillesittende personer eller de som var aktive og har sluttet å trene.
  • Ødematøse: Dette er den mest alvorlige typen, da den forårsaker smerte og hevelse. Det kreves medisinsk behandling for å eliminere dem.

Nøkler for å forhindre og eliminere cellulitter

Sunn mat.
En sunn livsstil er grunnleggende hvis vi ønsker å forebygge cellulitter!

Husk alltid at hvis du lider av noen av de ovennevnte cellulitttypene – spesielt de to siste – er det ideelle å konsultere legen din for passende behandling. I tillegg kan din hudlege og ernæringsfysiolog også gi grunnleggende retningslinjer for å forbedre denne hudtilstanden.

Uten å legge til side anbefalingene fra spesialisten, og alltid med deres godkjenning, kan du også praktisere visse daglige vaner for å bidra til å forebygge og behandle dette problemet. Her er noen av dem:

Drikk mye vann

Vann er din viktigste allierte hvis du ønsker å forbedre kroppens helse. Drikk minst 2 liter om dagen, og du vil bekjempe cellulitter. Som det beskrives i denne rapporten fra 2016 av Frontiers in Nutrition, hjelper vannforbruk oss med å opprettholde en tilstrekkelig kroppsvekt. Dette krever selvfølgelig også en sunn livsstil.

Spis sunt

Det er viktig at frukt og grønnsaker blir sentrale i dine daglige måltider. Fjern også alt som kan være skadelig for helsen din, for eksempel mettet fett, alkohol, brus og raffinert mat.

Trening

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler å trene minst tre ganger i uken.

Det finnes også vitenskapelige studier, som denne fra 1993 fra Annals of Internal Medicine, som kobler sportspraksis med opprettholdelse av en sunn vekt.

Aerobicøvelser som løping, svømming og sykling er bra for forebygging og behandling av cellulitter; de bør kombineres, som vi allerede har sagt, med hudlegens anbefalinger. På samme måte bidrar fysisk aktivitet til at hvert av organene i kroppen din fungerer som de skal.

Pass på vekten din

Både overvekt og fedme er utløsere av sykdommer som hypertensjon, koronarsykdommer og aterosklerose; Verdens Helseorganisasjon beskriver konsekvensene i denne publikasjonen.

Tilsvarende er økningen i mengden fettvev assosiert med tilstedeværelsen av cellulitter. Det er derfor det er viktig å ta vare på vekten din for å forebygge og behandle det.

Reduser saltforbruket

Overdrevent saltforbruk er en direkte årsak til væskeretensjon og ødemdannelse.

En teskje er nok for hele dagen, og det er til og med medisinske publikasjoner som anbefaler å redusere forbruket gradvis til det er eliminert.

Noen chips.
Søppelmat inneholder vanligvis alt for mye salt.

Kle deg komfortabelt

Selv om du kanskje ikke visste det, kan klærne du har på deg føre til cellulitt. Noen undersøkelser anbefaler å unngå trange klær, da det svekker sirkulasjonen og svette i kroppen. Pass også på høye hæler, stramme belter og ubehagelig undertøy.

Masser de berørte områdene

Stimulering av sirkulasjon i ekstremitetene med faste sirkulære massasjer kan være positivt for å forhindre forekomsten av cellulitter. Selvfølgelig vil dette alene ikke utgjøre mirakler, men må kombineres med sunne vaner som de som er nevnt ovenfor.

Eliminering av cellulitter krever en profesjonell konsultasjon

Til slutt, husk å ikke bli motløs! Å eliminere cellulitter er ikke en endags ting, men med tålmodighet og innsats, etter å følge disse stegene og anbefalingene fra hudlegen og ernæringsfysiologen din, vil du begynne å merke forbedringer. Ta vare på helsen din på alle mulige måter og kroppen din vil være deg takknemlig!

Vi håper du har funnet disse tipsene for å eliminere cellulitter nyttige. Selvfølgelig finnes det ingen mirakelkurer, men hvorfor ikke ta en titt på følgende anbefalte artikkel om matvarer du bør unngå?

This might interest you...
6 matvarer som forverrer cellulitter
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
6 matvarer som forverrer cellulitter

Cellulitter er en tilstand preget av dannelse av klumper av fettunder huden. I denne artikkelen vil du lære om seks matvarer som forverrer cellulit...