Fem øvelser for å bli kvitt cellulitter på rumpa og lårene

Prøver du å bli kvitt cellulitter på rumpa og lårene? Hvis du ønsker å få synlige resultater på kort tid kan du prøve øvelsene vi deler med deg i dag.
Fem øvelser for å bli kvitt cellulitter på rumpa og lårene

Siste oppdatering: 11 februar, 2021

Kvinner over hele verden har cellulitter på rumpa og lårene. Disse små fettklumpene like under hudens overflate kan dukke opp som et resultat av overvekt, væskeretensjon eller giftoppbygging.

Selv om de er ganske vanlige og ikke er alvorlige kan de signalisere hormonelle ubalanser, komplikasjoner i lymfesystemet eller metabolske forstyrrelser.

Det finnes imidlertid dusinvis av behandlinger der ute for å gjøre cellulitter mindre merkbare. Det finnes topiske produkter, men også sunne vaner du kan legge til i rutinen din. Nedenfor vil vi fortelle deg om fem interessante øvelser som kan bidra til å bekjempe cellulitter på rumpa og lårene.

1. Høyt bakspark for å bekjempe cellulitter på rumpa og lårene

Høyt bakspark for å bekjempe celulitter i rumpa og lårene

Du vil minimere cellulitter i rumpe- og lårområdet med denne styrke- og toningsøvelsen. Den er flott for å forbedre blodsirkulasjonen til den nedre delen av kroppen din pluss at den hjelper deg å slappe av i korsryggen.

Hvordan gjør man den?

  • Støtt deg på underarmene og knærne på en matte med ansiktet ned.
  • Forsikre deg om at albuene er rett under skuldrene og at ryggen er rett.
  • Løft deretter ett av bena mot taket og bøy kneet litt.
  • Senk benet og løft det igjen.
  • Gjør 15 repetisjoner med hvert ben.
  • Fullfør 3 sett med øvelsen.

Sjekk også ut denne artikkelen: De beste yogastillingene for nybegynnere

2. Sidespark for å bekjempe cellulitter på rumpa og lårene

Denne øvelsen vil sette din balanse og fysiske styrke på prøve. I tillegg vil den tone bena og setemusklene samt minimere utseendet av slapp hud eller appelsinhud.

Hvordan gjør man den?

  • Legg deg på en matte eller et teppe og rull deg over på høyre side. Strekk ut bena oppå hverandre.
  • Støtt nakken med høyre hånd og bruk den andre hånden for å holde balansen ved å forankre deg på gulvet.
  • Deretter løfter du venstre ben sakte så høyt du kan.
  • Gå tilbake til startposisjonen og gjør 15 eller 20 repetisjoner uten å berøre støttebenet.
  • Når du er ferdig, bytt side og gjør samme antall repetisjoner.
  • Gjør 2 eller 3 sett.

3. Broen for å bekjempe cellulitter på rumpa og lårene

en kvinne som gjør en bro

Broen er en styrkeøvelse som trener abduktorene og rumpa. Den er flott for å styrke musklene samt redusere cellulitter på rumpa og lårene.

Hvordan gjør man den?

  • Legg deg på ryggen på matten med knærne bøyd. Plasser føttene på gulvet og hold hendene langs sidene.
  • Stram deretter rumpa så mye du kan, hold inn magen og løft bekkenet mot taket.
  • Hold posisjonen i 3 sekunder før du senker kroppen igjen.
  • Gjør 3 sett med 15 repetisjoner.

4. Utfall for å bekjempe cellulitter på rumpa og lårene

Utfall er en fin måte å styrke musklene i nedre del av kroppen din på, inkludert rumpa og lårene. De forbedrer balansen din, lar korsryggen slappe av i tillegg til å redusere utseendet av cellulitter betydelig.

Hvordan gjør man den?

  • Stå oppreist, se fremover og plasser det ene beinet fremover og det andre bak.
  • Flytt vekten til det bakerste benet og bøy deretter det fremste benet til det er i en 90° vinkel.
  • Sørg for at kneet ikke går over tuppen av tærne. I mellomtiden skal kneet på det bakerste benet nesten berøre gulvet.
  • Hold brystet rett, stram kjernen og hold posisjonen i 3 sekunder før du går tilbake til startposisjonen.
  • Gjør 3 sett med 15 repetisjoner på hver side.

5. Knebøy for å bekjempe cellulitter på rumpa og lårene

Knebøy for å bekjempe cellulitter på rumpa og lårene

De populære knebøyene er et must for enhver rutine med fokus på ben og rumpe. Knebøy styrker ikke bare musklene, de hjelper deg også å forbrenne fett samt redusere utseendet av cellulitter.

Hvordan gjør man den?

  • Stå oppreist med føttene en skulderbredde fra hverandre og bøy knærne litt.
  • Senk rumpa som om du skulle sette deg ned. Sørg for at knærne ikke går utover tærne.
  • Prøv å holde lårene parallelle med bakken – hold posisjonen i 3 sekunder og reis deg igjen.
  • Gjør 3 sett med 15 repetisjoner.
  • Hvis du vil øke intensiteten kan du prøve knebøy med manualer eller en vektstang.

Prøver du å bli kvitt cellulitter på rumpa og lårene? Hvis du ønsker å få synlige resultater på kort tid kan du prøve øvelsene vi nevnte ovenfor!

Det kan interessere deg ...
Tre menyer du kan prøve for å forebygge cellulitter
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Tre menyer du kan prøve for å forebygge cellulitter

Cellulitter er et vanlig problem blant kvinner over hele verden. I dag vil vi gi deg noen tips til hvordan du kan forebygge cellulitter.