Er det helsemessige fordeler med tungeskraping?

Tungeskraping har flere fordeler for munnhelsen. Les videre for å lære mer om denne munnhygienepraksisen!
Er det helsemessige fordeler med tungeskraping?

Siste oppdatering: 14 april, 2022

Munnhygiene er viktig for å opprettholde munnhelsen og forebygge sykdommer i munnen og andre deler av kroppen. Men visste du at å inkludere tungeskraping i munnpleierutinen din gir deg enda flere fordeler?

Tungen er et svært bevegelig muskelorgan som er dekket av små fremspring kalt “papiller”. Flere funksjoner i munnen avhenger av denne strukturen, som å snakke, tygge, svelge og kjenne smaken, teksturen og temperaturen til maten.

Orale bakterier, matrester og døde celler samler seg på tungens overflate. Når disse avleiringene vedvarer uten å bli fjernet, kan dårlig ånde, tap av smak og økt risiko for hull og periodontitt oppstå. I tillegg får tungen et uhygienisk utseende. Så hvordan hjelper tungeskraping?

Hva er tungeskraping?

Tungeskraping innebærer å gni overflaten av tungen med et lite, avrundet, tagget verktøy laget for dette formålet. Den kan være laget av plast eller metall. Sistnevnte er mer holdbar, men kan være litt dyrere.

Plast er rimeligere, men krever hyppigere utskifting. Valget av det ene eller det andre avhenger av personlige preferanser. Uansett er det feil å tro at å rense tungen med en tannbørste er like effektivt som med en skrape.

Faktisk sammenlignet en studie fra 2004 de to metodene. Mens begge prosedyrene fjerner overflatebelegget, er skraping mer effektivt for å fjerne flyktige svovelforbindelser. Men hvis bruk av en skraper ikke er et alternativ, er det bedre å rengjøre tungen med børsten i stedet for å ikke rengjøre den i det hele tatt.

¿En qué consiste el raspado de la lengua?

Vi tror du kanskje også vil like å lese denne artikkelen også: Hvordan fjerne tannstein fra tennene dine naturlig

Fordelene med tungeskraping

Som nevnt ovenfor kan bakterier, rusk og døde celler samle seg på tungen. Over tid kan dette føre til dårlig ånde og tannhelseproblemer. I denne forstand er tungeskraping ganske gunstig. Så, hva er dens viktigste virkninger?

La oss ta en titt.

Det fremmer en sunn smakssans

En av fordelene med tungeskraping er forbedringen i smaksoppfatningen. En ren tunge kan bedre skille mellom søtt, salt, bittert og surt. En studie publisert i Journal of Clinical Periodontology foreslår å bruke tungeskraperen to ganger om dagen for å optimalisere smakssansen vår.

Det forbedrer utseendet til tungen

Opphopning av rusk på tungen skaper et hvitaktig belegg som mange oppfatter som uhygienisk. Med daglig skraping av tungen er det mulig å fjerne dette belegget og forhindre videre dannelse.

Den overfladiske delen av tungeslimhinnen er dekket og beskyttet av et lag med keratin. Produksjonen av dette stoffet holdes i balanse da det elimineres når vi svelger eller spiser mat med en viss tekstur. Men noen ganger brytes denne balansen og de linguale papillene dekkes av et større lag med keratin. De kan til og med se ut som hår på tungen og gi opphav til en tunge med “hårete” utseende.

I forhold til dette bør det bemerkes at bruken av skrapen bidrar til balansen i keratinproduksjonen. Dermed holder tungen seg ren og beholder sitt normale rosa utseende.

Tungeskraping fjerner bakterier

Bakterier i munnen – i tilstrekkelige mengder – bidrar til å opprettholde balansen i den naturlige munnfloraen. God hygiene bidrar til å kontrollere dette mikrobiomet slik at det oppfyller sin rolle uten problemer, siden endringen kan føre til sykdommer.

En tungeskraper fjerner skånsomt oppsamlede bakterier og dens næringskilde. Derfor er en annen av fordelene at den bidrar til å opprettholde hygienen i dette området. Faktisk, ifølge en studie delt i Odontostomatol Trop, hjelper dette instrumentet med å redusere tilstedeværelsen av patogene mikroorganismer i munnen.

Spesielt viste den effektivitet mot Streptococcus mutans og lactobacillus-bakterier i munnen. Disse bakteriene er de viktigste årsakene til tannråte og dårlig ånde.

Det forbedrer din generelle orale helse

Å fjerne bakterier fra munnen er nøkkelen til å forhindre hull, gingivitt, periodontal sykdom og andre problemer som påvirker munnen. Tungeskraping er en del av hygienepraksisen som kan bidra til å bli kvitt skadelige bakterier.

Å ta riktig vare på munnhygiene betyr mindre sjanse for å lide av munnsykdommer. For øvrig bidrar det også til å øke en persons generelle følelse av velvære og livskvalitet.

Munnen spiller en grunnleggende rolle i dagliglivet. Derfor er det viktig å holde den sunn.

Faktisk er god munnhelse assosiert med lavere risiko for systemiske sykdommer, slik som følgende:

  • Hjertesykdom
  • Diabetes
  • Kreft

Tungeskraping bidrar til å redusere dårlig ånde

Halitose er en tilstand som negativt påvirker folks daglige liv. Våre relasjoner og selvtillit påvirkes også av tilstedeværelsen av langvarig dårlig ånde.

De fleste har sin opprinnelse inne i munnhulen på grunn av bakterier som finnes i munnen og deres metabolske biprodukter. Derfor hjelper det å fjerne bakterier og rusk som samles på tungen for å løse en del av problemet.

Selv om tungeskraping er gunstig i jakten på frisk pust, er ikke dette tiltaket alene nok. Kombinasjon med tannbørsting og bruk av munnvann er nødvendig for å behandle dårlig lukt.

Et ayurvedisk perspektiv på tungerensing

Ayurvedisk medisin understreker at utøvelse av tungeskraping er en viktig del av munnhygienerutinen. I tillegg til å vurdere fordelene som allerede er nevnt, legger denne vanen til mange andre fordeler.

I ayurveda mener de at tungen har en direkte forbindelse med noen av kroppens vitale organer, for eksempel følgende:

  • Hjertet
  • Leveren
  • Lungene
  • Nyrer
  • Milten
  • Magen

Ved å bruke en tungeskraper fjernes giftstoffer fra overflaten. Ved å gjøre dette tror utøvere av ayurvedisk medisin at de tilhørende organene og dype vev blir stimulert, massert og renset.

På den annen side vurderer dette perspektivet at tungen gjenspeiler den generelle helsetilstanden og kroppens velvære. På grunn av dette betraktes inspeksjonen som en diagnostisk metode. For å lette dette lar bruken av skrapen overflaten rengjøres.

Med hensyn til forbedret smaksoppfatning legger Ayurveda også til at bedre sensorisk mottak hjelper oss til å spise mindre. Det forhindrer også behovet for å tilsette sukker, salt og andre tilsetningsstoffer forbundet med helseproblemer.

Hvordan utføre tungeskraping riktig?

Når du skal pusse tennene, er det på tide å skrape tungen. Som vi allerede har nevnt, for å utføre en tungeskraping som gir helsemessige fordeler, vil det være nødvendig å bruke en tungeskraper. Her er trinnene du må følge:

  1. Stå foran speilet, åpne munnen og stikk ut tungen.
  2. Plasser den avrundede enden av skrapen på baksiden av tungen uten å bruke for mye press. Hvis du utløser brekningsrefleksen, kan du starte sakte, fra et område lenger fram på tungen, til kroppen din blir vant til skrapingen i dette området.
  3. Trekk skrapen sakte og forsiktig fremover mot tungespissen. Beveg deg alltid bakfra og frem, aldri i motsatt retning.
  4. Gjenta denne handlingen til du har skrapet hele tungeoverflaten. Etter hver skraping, fjern skraperestene med en klut eller serviett.
  5. Til slutt skal skrapen vaskes med varmt vann og såpe. Det bør også tørkes og oppbevares på et tørt, rent område.

Prosessen kan gjentas flere ganger om dagen, avhengig av individuelle behov. Det tar vanligvis omtrent to minutter.

Merk: Hvis det observeres flekker, hevede nupper, skader eller andre endringer på tungens overflate under prosessen, vil det være nødvendig å konsultere en tannlege. Mange ganger gjør rengjøring det mulig å oppdage forhold som ikke var synlige på grunn av mangel på rengjøring.

Vil du gjøre en korrigering av lengua?

Viktigheten av fullstendig munnpleie

Som vi har forklart i denne artikkelen, gir det å praktisere tungeskraping flere fordeler for munnhelsen. Dette er imidlertid ikke nok. Dette må kombineres med annen omsorg som sikrer oppmerksomhet til alle orale strukturer.

Så vi må også være nøye med tannpuss. Rengjøring av tennene og tannkjøttet i to minutter minst to ganger om dagen bidrar til å ta vare på munnhelsen vår. En myk tannbørste og fluortannkrem er ideelle for denne oppgaven.

Tanntråd er også viktig, siden det hjelper til med å fjerne plakk som samler seg mellom tennene. På samme måte er det tilrådelig å fullføre hele hygieneprosessen med en spesiell skylling eller munnvann.

Blant annet er det viktig å forbedre kostholdet ditt og unngå matvarer som påvirker tannhelsen, som sukker, syrer og kullsyreholdige drikker. Alkohol- og tobakksforbruk bør selvfølgelig også unngås.

En siste anbefaling er regelmessige besøk til tannlegen. Et tannlegebesøk og rengjøring hver sjette måned lar deg overvåke tilstanden til munnen din og behandle eventuelle problemer tidlig. Med alt dette vil munnen din være i toppform!

Det kan interessere deg ...
Forbindelsen mellom oral helse og fruktbarhet
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Forbindelsen mellom oral helse og fruktbarhet

Å ha god oral helse betyr at det ikke er sykdommer som påvirker munnen og gjør det vanskelig for en person å bite, smile, tygge eller snakke.



  • Pedrazzi, V., Sato, S., de Mattos, M. D. G. C., Lara, E. H. G., & Panzeri, H. (2004). Tongue‐cleaning methods: a comparative clinical trial employing a toothbrush and a tongue scraper. Journal of periodontology75(7), 1009-1012.
  • Quirynen, M., Avontroodt, P., Soers, C., Zhao, H., Pauwels, M., & Van Steenberghe, D. (2004). Impact of tongue cleansers on microbial load and taste. Journal of clinical periodontology31(7), 506-510.
  • Almas, K., Al-Sanawi, E., & Al-Shahrani, B. (2005). The effect of tongue scraper on mutans streptococci and lactobacilli in patients with caries and periodontal disease. Odonto-stomatologie tropicale= Tropical dental journal28(109), 5-10.
  • Lipat, C. Z. R., Aquino, K. Y. A., Solmeron, P. C. M., Verano, P. A., Villones, P. D. S., & Clerigo, M. E. (2018). Tongue Scraping: A Reduction of Bacterial Count in the Oral Cavity. Asia Pacific Journal of Allied Health Sciences1, 201-213.
  • Van Tornout, M., Laleman, I., Dadamio, J., Degeest, S., Vancauwenberghe, F., & Quirynen, M. (2014). Halitosis y cubrimiento lingual. Periodoncia y osteointegración24(1), 17-21.
  • Winkel, E. G., & Tangerman, A. (2014). Causas de halitosis intra y extraoral. Periodoncia y Osteointegración24(1), 25-29.
  • Gurpinar, B., Yildirim, G., Kumral, T. L., Akgun, M. F., Sari, H., Tutar, B., & Uyar, Y. (2019). A simple method to reduce halitosis; tongue scraping with probiotics. Journal of Breath Research14(1), 016008.
  • Outhouse, T. L., Al‐Alawi, R., Fedorowicz, Z., & Keenan, J. V. (2006). Tongue scraping for treating halitosis. Cochrane Database of Systematic Reviews, (2).
  • Bordas, A., McNab, R., Staples, A. M., Bowman, J., Kanapka, J., & Bosma, M. P. (2008). Impact of different tongue cleaning methods on the bacterial load of the tongue dorsum. Archives of oral biology53, S13-S18.
  • Dwivedi, V., Torwane, N. A., Tyagi, S., & Maran, S. (2019). Effectiveness of various tongue cleaning aids in the reduction of tongue coating and bacterial load: a comparative clinical study. J Contemp Dent Pract20(4), 444-448.