Fem måter å holde psoriasis i sjakk på

september 17, 2019
For å holde psoriasis i sjakk, er det viktig at du vet hva som utløser det sammen med vanene du kan bruke for å lindre symptomene. I dag vil vi fortelle deg hva du kan gjøre for å optimalisere behandlingen av denne hudtilstanden.

Når du prøver å holde psoriasis i sjakk, må du først vite at det ikke er smittsomt. Det kan ikke overføres mellom mennesker. Det verste som kan skje er at det kan spre seg til andre deler av kroppen din når det utvikler seg. Derfor gjenstår spørsmålet:

Hvordan kan du forhindre de irriterende og skjemmende psoriasisutbruddene?

Denne hudsykdommen er en veldig vanlig autoimmun lidelse. De eksakte årsakene er ukjente.

Psoriasis innebærer en overdreven produksjon og ansamling av hudceller. Dette gir opphav til røde, tørre, tykke og flassete flekker som dukker opp i visse områder som albuer, knær, hodebunn og til og med øynene, blant annet.

Symptomene på psoriasis kan være milde eller alvorlige, avhengig av type og tiltak som er tatt i bruk for å behandle det. Derfor bør du vite hva som kan utløse disse utbruddene og hvordan du kan forbedre livsstilen din for å gjøre tilstanden mer utholdelig.

Psoriasisutbrudd: Hvorfor oppstår de?

Fem måter å holde psoriasis i sjakk på
I sin vanligste form manifesterer psoriasis seg som tykke, rødlige hudflekker som forårsaker kløe og ubehag.

Psoriasis manifesterer seg på forskjellige måter for hver person. Det hele avhenger av typen psoriasis og den pårørte personens immunrespons. Plakkpsoriasis er den vanligste typen. Den fremstår som tykke, skinnende flekker av flassende hud vanligvis ledsaget av tørrhet, rødhet, kløe og til og med smerter noen ganger.

I følge Psoriasis- og eksemforbundet manifesterer milde tilfeller seg som flekker som dekker opptil 3% av kroppen. I kontrast kan de alvorligste tilfellene av denne tilstanden ramme opptil 10% av huden.

Selv om de eksakte årsakene er ukjente, er det to viktige faktorer som er vanlige i de fleste tilfeller: genetikk og immunforsvar. Det er også visse miljø- og livsstilskomponenter som kan påvirke utseendet eller forverre utbrudd. Selv om det er vanskelig å unngå noen, kan andre tones ned for å redusere risikoen for komplikasjoner.

De vanligste er:

  • Infeksjoner i en hvilken som helst del av kroppen
  • Sigarettforbruk
  • Kutt eller brannskader
  • Konstant eksponering ovenfor stressende situasjoner
  • Tørr luft, enten forårsaket av været eller fra å være i et rom med kunstig oppvarming
  • Inntak av store mengder alkohol
  • Inntak av visse medisiner (for eksempel litium eller medisiner mot høyt blodtrykk)
  • Å ha mangel på vitamin D
  • En overdreven vekt eller overvekt

Utforsk: 15 remedier som kan kurere hudsopp

Tips for å holde psoriasis i sjakk

Av åpenbare grunner er det beste å gjøre for å holde psoriasus i sjakk, spesielt fra å spre seg til andre deler av kroppen din, å forbedre livsstilen din. Dette vil tillate deg å minske muligheten for å utløse det og utfyller derfor medisinsk behandling.

1. Vedta et sunt kosthold

Sunn mat
Mat spiller en viktig rolle i å kontrollere psoriasis.

Å opprettholde et sunt kosthold er en av de essensielle vanene du bør følge for å forhindre utbrudd av psoriasis eller gjøre det verre. Det er viktig for personer som er rammet av denne tilstanden å korrigere spisevanene sine.

Alkohol er en enorm utløser, så du bør enten unngå det helt eller holde inntaket så lavt som mulig. Reduser også gluten og annen mat som kan forårsake irritasjon.

I stedet kan du øke inntaket av mat som er rik på omega 3, vitamin D og antioksidanter. For eksempel er grønnsaker, frukt og fiskeolje representativ for disse.

Det er imidlertid best å sette seg ned med legen sin og formulere en plan sammen. Ernæringsbehov varierer fra person til person.

2. Røyking vil definitivt ikke hjelpe med å holde psoriasis i sjakk

Tobakk er like skadelig som alkohol for pasienter med psoriasis. Faktisk er inntaket klassifisert som en av hovedårsakene til de typiske utbruddene av denne tilstanden.

Derfor, hvis du røyker og ønsker å forbedre denne tilstanden, må du enten slutte eller redusere det til et minimum. Det er mange strategier der ute som hjelper deg med å slutte.

3. Beskytt huden din

Psoriasis på hånda

Hudpleie spiller en veldig viktig rolle i forebygging av psoriasisutbrudd. Fordi sykdommen påvirker helsen din direkte, må vanene forsterkes for å beskytte den mot miljøfaktorer.

Solbrenthet, forurensing og kutt vil forverre symptomene dine. Av denne grunn må du huske:

  • Å påføre solkrem på huden din hver dag. Bruk skånsomme formler som ikke forårsaker allergier.
  • Å holde huden din fuktig med en krem for sensitiv hud. I tillegg bør du holde deg hydrert ved å drikke rikelig med væske i løpet av dagen.
  • Vær også varsom når det kommer til kutt eller skrammer og gi dem passende behandling for rask legning. For dette formålet er 100% ren rå honning et flott middel å bruke.
  • Hvis det er mulig, installer en luftfukter på rommet eller kontoret eller hvor enn du tilbringer mye tid. Det vil minimere tørrheten.
  • Unngå bruk av parfymer eller andre sterke kjemikalier.
  • Til slutt, unngå å ta veldig varme dusjer.

Les også: Kveldsrutine for huden: Syv gode tips

4. Hold psoriasis i sjakk ved å håndtere stress

Det er veldig vanlig at psoriasis blir verre når du føler deg stresset. I tillegg er det også normalt å bli stresset når symptomene på psoriasis forverres eller når de ikke ser ut til å bli bedre. Det er imidlertid viktig at du holder stresset under kontroll fordi det har en negativ innvirkning på denne tilstanden.

Prøv følgende for å redusere stresset:

  • Ha en fleksibel timeplan på jobb.
  • Dediker tid til behagelige aktiviteter.
  • Tilbring tid med familie og venner.
  • Hold kroppen din sunn gjennom kosthold og trening.
  • Til slutt, vedta en avslapningsrutine som inkluderer pusteøvelser. Yoga og meditasjon er bra for dette. Imidlertid er det mange andre der ute.

5. Sov godt

Kvinne som sover

Du bør sove i minst 7 til 8 timer om natten uten avbrudd. Dette vil gjøre underverker for å forhindre utbrudd av psoriasis.

Å overholde en riktig soveplan vil styrke immunforsvaret ditt, lindre stress og hjelpe deg med å opprettholde optimal vekt. Alt dette sammen har en veldig positiv effekt når det gjelder å holde psoriasis i sjakk.

La oss imidlertid ikke se bort fra at symptomene på psoriasis faktisk kan føre til søvnforstyrrelser. Vedta derfor enkle strategier som å bruke passende klær om natten. Design et komfortabelt miljø på rommet ditt og unngå bruk av distraherende elementer når du er i det, for eksempel datamaskiner, mobiltelefoner og slikt.

Hold psoriasis i sjakk med alle anbefalingene nevnt ovenfor. I tillegg kan du be om regelmessige legekontroller for å evaluere tilstanden din og høre om andre alternativer du måtte ha for behandlingen.

  • Afifi, L., Danesh, M. J., Lee, K. M., Beroukhim, K., Farahnik, B., Ahn, R. S., … Liao, W. (2017). Dietary Behaviors in Psoriasis: Patient-Reported Outcomes from a U.S. National Survey. Dermatology and Therapy. https://doi.org/10.1007/s13555-017-0183-4
  • Armstrong, A. W., Harskamp, C. T., Dhillon, J. S., & Armstrong, E. J. (2014). Psoriasis and smoking: A systematic review and meta-analysis. British Journal of Dermatology. https://doi.org/10.1111/bjd.12670
  • Chapman, A., & El Miedany, Y. (2017). Psoriasis. In Comorbidity in Rheumatic Diseases. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59963-2_4
  • Menter, A., Gottlieb, A., Feldman, S. R., Van Voorhees, A. S., Leonardi, C. L., Gordon, K. B., … Bhushan, R. (2008). Guidelines of care for the management of psoriasis and psoriatic arthritis. Section 1. Overview of psoriasis and guidelines of care for the treatment of psoriasis with biologics. Journal of the American Academy of Dermatology. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2008.02.039
  • Basavaraj, K. H., Navya, M. A., & Rashmi, R. (2011). Stress and quality of life in psoriasis: An update. International Journal of Dermatology. https://doi.org/10.1111/j.1365-4632.2010.04844.x
  • Gupta, M. A., Simpson, F. C., & Gupta, A. K. (2016). Psoriasis and sleep disorders: A systematic review. Sleep Medicine Reviews. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2015.09.003