Fire alternative behandlinger for å kontrollere snorking

mars 7, 2020
Enkelte helseproblemer eller livsstilsvaner kan føre til snorking. I denne artikkelen kan du oppdage noen alternative behandlinger som kan hjelpe deg med å kontrollere det.

Mennesker som snorker ofte, ønsker å finne ultimate løsninger for å kontrollere snorking – det samme gjør de som sover ved siden av dem! Daglig snorking kan også være relatert til andre helseproblemer som hjerte- og luftveissykdommer.

I denne artikkelen vil vi dele noen alternative behandlinger mot snorking hvis egenskaper har blitt studert. I noen tilfeller er deres bruk imidlertid basert på anekdotiske data. Likevel kan de bidra til å kontrollere snorking og unngå mer invasive alternativer.

Behandling for å kontrollere snorking

Snorking er et resultat av motstand i passering av luft til lungene. Det er også et symptom på luftveisproblemer. Når snorkingen er alvorlig, regnes det som en søvnforstyrrelse.

I mange år har den endelige behandlingen vært kirurgi, som består av elektrisk stimulering av de øvre luftveisdilatormusklene.

En CPAP-maskin mot snorking

En kvinne med en CPAP-maskin.

En CPAP-maskin er indikert for tilfeller av hindrende søvnapné, da den favoriserer riktig luftstrøm under søvn.

CPAC er en kontinuerlig positiv luftveispressmaskin. Leger forskriver denne maskinen for å behandle søvnapné, noe som derfor også kontrollerer snorking.

Denne enheten bruker lufttrykk for å presse tungen og halsen slik at luften kan passere lettere. Denne maskinen kan imidlertid også forårsake bivirkninger.

Denne artikkelen kan interessere deg: Er det mulig å behandle søvnapné naturlig?

Alternative behandlinger for å kontrollere snorking

1. Kosthold med lite natrium

Til å begynne med, selv om det ikke er mange undersøkelser om dette, foreslår eksperter et kosthold med lite natrium som er rikt på naturlige diuretika. Dette kan bidra til å kontrollere snorking fordi det reduserer kroppsvæsker, noe som er assosiert med søvnapné.

Når du legger deg, går disse væskene fra bena til nakken. Derfor kan bekjempelse av væskeretensjon lindre snorking. For dette formålet foreslår eksperter følgende retningslinjer:

  • Kutt ut salt fra kostholdet ditt.
  • Smak til med krydder, urter, hvitløk, løk, sitron, osv.
  • Ikke konsumer bearbeidet mat som sauser, supper, pølser, kjøttpålegg, hermetikk, soyasaus, ost, osv.
  • Spis mer frukt, grønnsaker og salater.

2. Ingefær, gurkemeie og hvitløk for å kontrollere snorking

Ingefærpulver.

Bruk av naturlige stoffer med betennelsesdempende effekter kan bidra til å redusere betennelse og kontrollere snorking.

Videre foreslår vi tre medisinske matvarer med betennelsesdempende egenskaper: ingefær, gurkemeie og hvitløk. Hvis de konsumeres regelmessig, kan de redusere luftveisbetennelse som fremmer snorking.

Du kan enten inkludere disse matvarene i kostholdet ditt eller ta dem som kosttilskudd. Det er også antioksidant- og rensende midler som kan bidra til å forbedre den generelle helsen din.

3. Magnesium for å kontrollere snorking

Den tredje alternative behandlingen for å kontrollere snorking er magnesiumtilskudd. Dette mineralet har vist seg effektivt å balansere nervesystemet, redusere betennelse og forbedre søvnkvaliteten, blant andre fordeler.

Du bør imidlertid utfylle det med kostholds- og livsstilsforbedringer for å se resultater. Du bør også bare ta kosttilskudd under medisinsk tilsyn.

Du bør også lese denne artikkelen: Er du påvirket av snorking? Prøv disse remediene

4. Hypnoterapi

En kvinne som prøver hypnoterapi.

Noen terapier som hypnose har blitt studert som en mulig behandling av snorking, så vel som dens underliggende årsaker.

Hypnoterapi er en type psykoterapi som bruker guidede avslapnings- og konsentrasjonsmetoder. Inntil nylig ble det brukt som en alternativ behandling mot alkoholisme, røyking og vekttap.

En undersøkelse viste imidlertid at denne hypnoseteknikken kunne hjelpe folk med å komme seg når de hadde begynt å snorke. De oppnådde dette gjennom å praktisere hypnose og over tid redusere intensiteten og varigheten av snorkingen.

Ineffektive behandlinger for å kontrollere snorking

I dag kan du finne mange maskiner eller produkter som lover å hjelpe til med å kontrollere snorking enkelt og naturlig. Disse behandlingene er veldig fristende fordi de lover raske resultater, generelt til gode priser. Effektiviteten deres er imidlertid ikke bevist.

Noen av disse produktene er:

  • Anti-snorkende armbånd med elektroder.
  • Sprayer for etter nasaldrypp, som kan fungere, men bare i tilfeller av snorking på grunn av nesetetthet forårsaket av forkjølelse.
  • Nesestrimler for å åpne luftveiene, som bare fungerer overfladisk, men ikke i den myke ganen. Dermed er de også assosiert med tilfeller av nesetetthet.

Nå kjenner du til noen naturlige alternativer for å kontrollere snorking. Å gjøre endringer i kostholdet ditt kan også være nyttig, i tillegg til å trene hypnoterapi og prøve magnesiumtilskudd. Du må også huske viktigheten av å bekjempe overflødig vekt og av å ikke røyke.

  • Kraft, T. (2003). Treatment options for snoring [5]. Journal of the Royal Society of Medicine. https://doi.org/10.1258/jrsm.96.9.473
  • Fiori, C. Z., Martinez, D., Gonçalves, S. C., Montanari, C. C., & Fuchs, F. D. (2015). Effect of diuretics and sodium-restricted diet on sleep apnea severity: Study protocol for a randomized controlled trial. Trials. https://doi.org/10.1186/s13063-015-0699-9
  • Gala, T. R., & Seaman, D. R. (2011). Lifestyle modifications and the resolution of obstructive sleep apnea syndrome: A case report. Journal of Chiropractic Medicine. https://doi.org/10.1016/j.jcm.2010.12.003