Vaner som bistår i behandlingen av degenerativ leddgikt

juni 9, 2019
Selv om det ikke finnes noen kur for artritt, er det noen vaner som kan hjelpe deg med å kontrollere symptomene. Oppdag noen av dem i denne artikkelen!

Degenerativ leddgikt, aller artrose, er en kronisk sykdom som kompromitterer leddhelsen. Det påvirker ofte mennesker over 60 år, men det kan manifestere seg hos voksne i alle aldre. Selv om det ikke finnes en kur for det, er det noen vaner som kan forhindre at det blir verre.

Hvordan bør slitasjegikt behandles?

Heldigvis har man gjort noen betydelige fremskritt innen behandlingen av denne sykdommen. På grunn av dette, i tillegg til medikamenter som smertestillende midler, har spesialister flere andre anbefalinger for å håndtere symptomene.

Oppdag noen av dem her!

Vaner som bidrar til å behandle degenerativ leddgikt

Artrose utvikler seg på grunn av progressiv leddskade. Denne nedbrytingen kan skje over tid, enten på grunn av aldring eller tidligere skade. Det forårsaker symptomer som smerte, stivhet og redusert bevegelse.

Selv om alvorlighetsgraden kan variere fra pasient til pasient, vil det generelt sett påvirke livskvaliteten deres. Når det gjelder behandlingen, tar den sikte på å redusere sykdomsprogresjonen og å håndtere symptomer.

Vi anbefaler: Seks tips for å forhindre slitasjegikt

1. Fysisk trening

Kvinne trener

Trening fremmer fysisk velvære generelt sett, men spesielt i leddene. Dermed forbedrer det mobiliteten vår.

Smerten som kommer med artrose reduserer ofte evnen vår til å utføre visse øvelser. Det er imidlertid ikke anbefalt å ha en stillesittende livsstil. Å få regelmessig mosjon med lav intensitet styrker musklene rundt leddene for å forhindre komplikasjoner i sykdommen.

Ca. 20 til 30 minutter med daglig fysisk aktivitet bidrar til å lindre stivhet og redusere risikoen for tilfeller av sterk smerte. Du bør gjøre aktiviteter som å gå, svømme eller uttøying. Du kan også prøve yoga eller tai chi.

2. Vekttap

Å være overvektig eller lide av fedme kan akselerere nedbrytingen av ledd hos pasienter med degenerativ leddgikt. Faktisk betraktes begge som mulige utløsere av sykdommen. På grunn av dette, bør de som er overvektige ha som mål å gå ned noen kilo.

En sunn vekt legger mindre press på leddene, og vil dermed bidra til å holde smertene i sjakk. I tillegg vil det redusere risikoen for andre helsekomplikasjoner som kardiovaskulære sykdommer eller metabolsk syndrom.

3. En god natts søvn og degenerativ leddgikt

Mann med leddsmerter sitter på sengekanten

Søvnproblemer kan ende opp med å forverre plagene og redusere livskvaliteten vår.

Noen ganger kan smerten som artrose forårsaker også påvirke søvnkvaliteten vår. Til tross for dette, er det viktig å prøve å få en god natts søvn hver natt, da hvile er svært viktig for å lindre leddbetennelse.

Hvis du har problemer med å sove, kan du prøve følgende:

  • Pass på at soverommet ditt er et komfortabelt sted å sove.
  • Unngå å jobbe på soverommet.
  • Hold deg unna distraherende apparater som datamaskiner, mobiltelefoner eller nettbrett før du går til sengs.
  • Spis mat som fremmer avslapning og søvn.
  • Spis sunne middager med lite kalorier.
  • Drikk avslappende infusjoner som en te av pasjonsblomst eller legevendelrot.

Har du søvnproblemer? Les: 7 gode vaner for å bekjempe søvnløshet naturlig

4. Drikk naturlig te

Det er viktig å vite at teer ikke kan erstatte medisinene som legen har gitt deg. Det å drikke dem kan imidlertid bistå i behandlingen av degenerativ leddgikt.

Noen teer som anbefales på grunn av deres antiinflammatoriske egenskaper er ingefærte, grønn te og gurkemeiete.

5. Varme- og kuldeterapi mot degenerativ leddgikt

Kulde mot degenerativ leddgikt

Denne terapien er en effektiv måte å kontrollere leddenes inflammatoriske prosess på.

Varme bidrar til å åpne blodårene, og dermed forbedre sirkulasjonen. Som et resultat forbedres også transporten av næring til det berørte vevet. Varmen gir også en beroligende effekt som reduserer stivhet.

På den annen side vil påføringen av is stramme opp blodkarene og redusere hevelse og smerte. På grunn av dette er det et godt alternativ for å komplementere varmens egenskaper.

  • For å begynne, påfør varme med varmt vann eller en varmepute. Du kan også fukte et håndkle med varmt vann (vær forsiktig så du ikke brenner deg).
  • Påfør det deretter på det berørte området i 20 minutter. Hvil.
  • Hvis du foretrekker kuldeterapi, ha noen isbiter i en klut eller pose og legg den på området i 20 minutter.

Vær forsiktig: Unngå å påføre is direkte på huden fordi det kan være skadelig. Pass på å pakke den i et håndkle. I tillegg må du sørge for at temperaturen er utholdelig når du påfører varme.

For å konkludere…

Slitasjegikt er en kronisk lidelse som kan forverres uten rettidig behandling.

På grunn av dette er det viktig å følge med på symptomene og å dra til en lege hvis du mistenker at du lider av sykdommen. Kombinasjonen av medikamenter og gode vaner kan gi gode resultater.

  • Thomas, J., & Kravitz, L. (2014). Exercise Benefits People With Osteoarthritis. IDEA Fitness Journal.
  • Beckwée, D., Vaes, P., Cnudde, M., Swinnen, E., & Bautmans, I. (2013). Osteoarthritis of the knee: Why does exercise work? A qualitative study of the literature. Ageing Research Reviews. https://doi.org/10.1016/j.arr.2012.09.005
  • B Sun, H. (2014). Osteoarthritis – Why Exercise? Journal of Exercise, Sports & Orthopedics. https://doi.org/10.15226/2374-6904/1/1/00104
  • King, L. K., March, L., & Anandacoomarasamy, A. (2013). Obesity & osteoarthritis. Indian Journal of Medical Research.
  • Bliddal, H., Leeds, A. R., & Christensen, R. (2014). Osteoarthritis, obesity and weight loss: Evidence, hypotheses and horizons – a scoping review. Obesity Reviews. https://doi.org/10.1111/obr.12173
  • Long, L., Soeken, K., & Ernst, E. (2001). Herbal medicines for the treatment of osteoarthritis: A systematic review. Rheumatology. https://doi.org/10.1093/rheumatology/40.7.779
  • Brosseau, L., Yonge, K. a, Robinson, V., Marchand, S., Judd, M., Wells, G., & Tugwell, P. (2003). Thermotherapy for treatment of osteoarthritis. The Cochrane Library. https://doi.org/10.1016/S0031-9406(05)60490-7