Fire ting de suksessfulle gjør på morgenen

februar 21, 2019
På den ene enden av skalaen er det folk som Margaret Thatcher, som våknet opp kl. 5 hver dag. Eller Bob Iger, Sjef for Disney, som våkner opp kl 4:30. Men dette betyr likevel ikke at selv om de starter dagen tidlig, begynner de å arbeide tidlig. Det handler heller om å vekke sansene.

De første timene på morgenen kan spille en stor rolle for hvordan resten av dagen vil gå. Jennifer Cohen (skribent for Forbes og personlig trener), er personlig assistent for mange ledere, politikere og andre innflytelsesrike mennesker. Hun mener at mange suksessfulle mennesker følger det samme mønsteret ved å våkne tidlig og utnytte de tidlige timene.

For å forstå dette bedre, ta en titt på de fire tingene skribenten trekker frem fra de menneskene hun er assistent for, som hun tror er en del av årsaken til at de suksessfulle:

1. De suksessfulle trener

De strekker ut kroppen sin og aktiverer den. De starter dagen med ekstra energi og starter en positiv bevegelse i kroppen ved hormonflyten som kommer fra trening. Følelsen av velvære kommer fra at dagen starter når treningen er over. Denne typen trening trenger ikke å være intens. 20 minutter på sykkel eller rask gange og tøying er nok.

 

Kanskje du vil like: Fem typer trening som vil forbedre livet ditt

2. Planlegge og se for seg dagen

De fleste med suksess vet allerede hva de skal gjøre i løpet av dagen, og velger å bruke et par minutter for å lage tidsskjema og se for seg aktivitetene sine. Da kan de forutse de stressende øyeblikkene og være i stand å forberede seg før disse aktivitetene inntrer. Det hjelper også å finne naturlige pauser og tidspunkt du ønsker å være fri på dagen (som er like viktige som de øyeblikkene som er veldig strukturerte og planlagte).

3. Spis en sunn frokost

sunn frokost

Om du vil at kroppen din skal yte sitt beste, trenger du energi. Og det beste er å gi næringsrik energi. Om du ikke gjør det så vil du føle deg trett allerede fra starten av dagen, eller bruke morgenen på å spise usunn mat. Dermed vil nervesystemet ditt være mye mer utsatt for ustabilitet, og på slutten av dagen vil du være dobbelt så trett.

 

Les også: Tips for en sunn frokost

 

4. Start med de oppgavene du har minst lyst til å gjøre

Den første tingen de suksessfulle putter på agendaen sin er de tingene de ikke vil gjøre, eller som er vanskeligst. Du har mest energi på starten av dagen og dette er den beste tiden å ta den samtalen du har unngått, gjøre den kjedelige rapporten eller organisere arbeidsplassen din. Akkurat som med trening vil dagen din bli mye bedre når du gjør dette unna på starten av dagen.

Akkurat som med alle andre rutiner, er det å våkne opp tidlig og benytte de første timene av dagene vanskelig. Søvn er nødvendig, og kroppen din vil føles mindre uthvilt når du lever i en stressende hverdag og ikke gir den mye hvile. Men om du begynner nå, vil du se mer og mer av alle fordelene ved å begynne dagen tidlig. Det vil bli lettere og lettere for hver dag, og den positive energien i hverdagen din vil øke.

Artikkel originalt publisert i La Mente es Maravillosa