Forholdet mellom takykardi og angst

26 oktober, 2020
Takykardi og angst er nært beslektet og de er et tegn på at du ikke håndterer følelsene dine riktig. Dette er en vekker mer enn et alvorlig helseproblem i seg selv.

Takykardi på grunn av angst er ganske vanlig på legekontorer. Dette skyldes at den moderne livsstil fremmer stress. Den typen som fører til alle slags fysiske og psykologiske problemer. Les om forholdet mellom takykardi og angst i denne artikkelen.

I prinsippet er ikke takykardi på grunn av angst et alvorlig helseproblem og fører vanligvis ikke til store konsekvenser. Angst kan imidlertid bli kronisk og bli en risikofaktor i andre mer alvorlige forhold.

Denne typen takykardi varer vanligvis bare i noen få minutter før det forsvinner. Til tross for dette kan noen tro at det er et hjerteinfarkt eller en annen farlig tilstand. Derfor er det viktig å lære deg å gjenkjenne og håndtere det når det skjer med deg.

Angst og hjertehelse

Personer med angst er mer sannsynlig å utvikle langvarige hjertesykdommer. For det første er angst normalt når det oppstår som et svar på en stimulus som innebærer risiko eller fare. Nesten alle har opplevd en av disse episodene i løpet av livet.

Det er imidlertid en annen historie å kontinuerlig være engstelig, spesielt når det ikke finnes noen rimelig grunn til det. Du har en kronisk angstlidelse hvis du opplever symptomer i mer enn seks måneder. Anslag antyder at mellom 5 og 11% av befolkningen lider av dette problemet.

Kronisk angst gir stress på hjertet og kan svekke det kardiovaskulære systemet på sikt. I alvorlige tilfeller kan det føre til hjerteinfarkt eller hjerneslag. Dette skyldes at hormonene og stoffene som frigjøres i tilstander av stress øker blodtrykket eller øker vasokonstriksjonen.

En tilsynelatende bekymret person.
Angst er nødvendig for å overleve i begrensede doser, ikke kontinuerlig.

Fortsett å lese denne artikkelen: Fordøyelsesproblemer som er forårsaket av angst

Takykardi

Det defineres som økt hjertefrekvens når hjertet slår raskere enn normalt. Det kan være mellom 60 og 100 slag per minutt hos en sunn person som er i ro. Hjertet til noen med takykardi overstiger imidlertid 100 slag per minutt.

Det finnes flere typer takykardier. Videre klassifiseres de i to store grupper, avhengig av hvor i hjertet de har sitt utspring:

  • Atriell takykardi stammer fra de øvre kamrene i hjertet, kalt atria
  • Ventrikulær takykardi begynner i de nedre kamrene i hjertet, kalt ventriklene

Angst-takykardi er vanlig, men det er ikke den eneste årsaken til økt hjertefrekvens. Det kan skyldes hjertesykdom, høyt blodtrykk, diabetes, søvnapné, skjoldkjertelproblemer, anemi eller bruk av noen stoffer. Derfor må du alltid konsultere legen din hvis du opplever noen symptomer.

Takykardi og angst

Hjertet klarer ikke å pumpe effektivt oksygenert blod til resten av kroppen når hjertefrekvensen er veldig høy. Andre symptomer kan forekomme under disse omstendighetene, som hjertebank, kortpustethet, vertigo og svimmelhet, tretthet, svakhet, brystsmerter og besvimelse.

Angst har derimot en tilstand av nervøsitet, rastløshet eller uro som hovedsymptom. Det er en følelse av overhengende fare eller en følelse av at noe veldig dårlig er i ferd med å skje. For eksempel akselererer pusten, det oppstår skjelvinger, svette, tretthet og til og med svakhet.

Andre mindre åpenbare symptomer er gastrointestinale problemer og søvnvansker. En person med kronisk angst føler seg bekymret og kan ikke skyve truende tanker ut av sinnet. Angst fører til fysiologiske endringer og er en risikofaktor for ulike patologier.

En person som puster i en papirpose.
Angsttilstander bærer mange symptomer basert på permanent årvåkenhet.

Finn ut mer i denne artikkelen: Hvordan påvirker diabetes den psykiske helsen din?

Å takle takykardi og angst

Takykardi på grunn av angst er vanlig og forsvinner ikke før følelsene er under kontroll. Dermed må du først og fremst forstå at denne økningen i hjertefrekvensen er et resultat av angst.

I tider som disse er det ofte best å finne en hvilestilling og deretter puste sakte og dypt i noen minutter. Prøv også å fremkalle noen hyggelige bilder, for eksempel et rolig landskap, en hyggelig begivenhet eller en motiverende person.

Hjertet ditt vil komme tilbake til normal rytme etter kort tid. Fagpersoner anbefaler å introdusere magnesium i kostholdet ditt samt redusere forbruket av koffein, alkohol og tobakk. I tillegg er det å trene regelmessig en av de beste motgiftene mot angst, samt en kraftig kardiovaskulær beskytter.

Takk for at du leste.

  • Olivi, R. H. (2013). Apnea del sueño: cuadro clínico y estudio diagnóstico. Revista médica clínica las Condes, 24(3), 359-373.
  • Pablos-Herrero, E., Fabra-Noguera, A. M., & Montserrat-Izquierdo, M. E. (2013). Palpitaciones en situación de estrés. SEMERGEN-Medicina de Familia, 39(1), 56-58.
  • de Matteis, M., & Villamor, I. B. (2015). Protocolo diagnóstico y terapéutico de la ansiedad aguda. Medicine-Programa de Formación Médica Continuada Acreditado, 11(84), 5036-5040.