Hjemmepreparater mot koffeinabstinenser

april 14, 2019
Du bør vite at i tillegg til kaffe, er det andre koffeinholdige drikker som du bør kutte ut av kostholdet ditt hvis du vil konsumere mindre koffein. I denne artikkelen finner du noen tips for å bekjempe koffeinabstinenser.

Kaffe påvirker hjernen fordi det gir en følelse av konstant årvåkenhet på grunn av at det stimulerer sentralnervesystemet. Å kutte koffeinholdige drikker fra kostholdet ditt kan imidlertid føre til koffeinabstinenser, noe som kan føre til døsighet, irritabilitet, hodepine, konsentrasjonsvansker og en tendens til depresjon.

I denne artikkelen deler vi noen gode preparater som hjelper deg med å håndtere dette problemet.

Fordelene ved å kutte ut kaffe

Person med koffeinabstinenser holder kaffekopp

Kaffe-relaterte abstinenser kan forårsake irritabilitet og hodepine, blant andre symptomer.

Det å drikke mindre koffein er imidlertid fordelaktig på mange måter. For eksempel kan det å kutte ut kaffen føre til vekttap fordi koffeinholdige drikker har tomme kalorier og fremmer opphopning av fett.

Det kan også redusere refluks. Kaffens surhet er assosiert med fordøyelsesproblemer, dårlig fordøyelse og ubalanser i tarmfloraen. I tillegg kan stressnivået ditt reduseres fordi koffein øker katekolaminer som adrenalin. Dette er stressrelaterte hormoner.

Vil du bruke kaffen til noe annet? Les: Slik bruker du kaffemasker for å stramme opp ansiktet

De beste hjemmepreparatene mot koffeinabstinenser

For å slutte å drikke kaffe uten å lide av de ubehagelige konsekvensene av abstinenser, anbefaler at vi at du gradvis reduserer mengden koffein du konsumerer med 25% om gangen. På den måten kan du gradvis redusere inntaket til du slutter å drikke det helt.

Som en bonus kan du prøve følgende hjemmepreparater for å overvinne avhengigheten din raskt.

1. Kokosvann

Kokosvann

Kokosvann kan hjelpe mot koffeinabstinenser, fordi det er det en næringsrik og veldig sunn drikk. Det inneholder enzymer som hjelper til med å rense kroppen, samt elektrolytter som øker energinivået ditt og etterfyller næringsstoffer.

Det bidrar også til å forhindre treghet i kropp og sjel, slik at du kan holde deg energisk. Det bekjemper også utmattelse forårsaket av koffeinabstinenser.

Det å konsumere kokosvann har faktisk effekter som ligner på de man får av sportsdrikker når det gjelder hydrering, og det forårsaker mindre kvalme, ubehag og oppblåsthet.

2. Prebiotiske drikker

Disse drikkene fremmer vekst av tarmfloraen, noe som forbedrer fordøyelsessystemets helse. De stimulerer immunforsvaret til å fjerne giftstoffer i kroppen, og bekjemper også symptomene på koffeinabstinenser. På samme måte bidrar de til å fjerne rester i tarmene.

To gode eksempler er yoghurt og soyamelk. Det finnes også kosttilskudd med prebiotika som har de samme fordelene.

3. Ingefærte

Kjent for sin karakteristiske aroma og krydrede smak, er ingefærte et naturlig preparat som forbedrer fordøyelsen, noe som hjelper kroppen med å bryte ned maten raskere. En av fordelene er at det fremmer blodsukkerregulering. Derfor, i tillegg til å kontrollere glukosenivået i kroppen vår, holder det deg årvåken i lang tid.

Det fremmer også regelmessige tarmbevegelser, og reduserer dermed risikoen for diaré forårsaket av koffein. En annen fordel er at det reduserer hukommelsesproblemer og forbedrer humøret.

4. Peppermyntete

Peppermynte er veldig gunstig for kroppen. Når det gjelder koffeinabstinenser, kan peppermyntte hjelpe med å lindre kvalme, hodepine og stress.

Regelmessig forbruk lindrer spenning og uro, siden det gir en tilstand av avslapning, som bidrar til å berolige sinnet når det er agitert eller langsomt. Et godt alternativ er å drikke en kopp peppermyntete når du føler effekten av koffeinabstinenser.

Er du glad i denne planten? Les: Oppdag bruken og egenskapene til mynte

5. Hvitløkste

Hvitløk

Hvitløkste kan bidra til å kontrollere koffeinabstinenser.

Fordi denne teen er anerkjent for å være et utmerket naturlig antibiotikum, bruker folk den for å redusere risikoen for forkjølelse og for å styrke immunforsvaret. Det få folk vet er at den også kjemper mot koffeinabstinenser siden den induserer en følelse av ro.

Som prebiotiske drikker, fremmer hvitløkste naturligere tarmbevegelser og hjelper kroppen med å bli kvitt giftstoffer som kan forårsake sykdommer.

Drikk hvitkøkste to ganger i uken, og du vil se resultater på kort tid.

6. Kamillete

Kamille er en urt som kommer fra Vest-Europa som er karakterisert av sin aroma og litt bitre smak. Det har mange fysiske helsemessige fordeler på grunn av fordøyelsesfremmende, karminative, beroligende og antispasmodiske egenskaper.

Kamillete lindrer stress og angst. Derfor er det perfekt mot koffeinabstinenser fordi det regulerer høye energinivåer.